Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hondenliefhebster
#46820
Hoi allemaal,
Sorry, hier ben ik weer (wat een zeikerdje ben ik, maar goed, beter een keer te vaak advies gevraagd dan iets verknald).
Ik had dus gisteren die konijnenborststukjes gekocht en was stiknieuwsgierig hoe ze die zouden vinden. Omdat ze zo ontzettend goed op de Energique reageren, wilde ik al snel iets van dat verse spul geven. Vanmorgen dus twee borststukjes (met elk nog een pootje eraan, en flink veel vlees) van elk ongeveer 175 gram (of iets meer) uit de vriezer gehaald om te laten ontdooien. Vanmorgen de honden hun Energique gegeven en vanmiddag eerst een flink stuk gefietst met hen. Ze zijn gewend 's avonds na het uitlaten te eten, maar nu ze voor het eerst zoiets zouden krijgen, wilde ik er graag bijblijven. Dan kregen ze vanavond gewoon minder Energique. Na zo'n fietstocht zouden ze wel trek in iets lekkers hebben, verwachtte ik.
Thuisgekomen eerst nog een poosje gewacht, daarna de borststukjes met wat lauw water afgespoeld om de kou eraf te halen en droog gedept. Ze leken inderdaad flink hebberig. Jaymz holde snel met een homp konijnenborst naar zijn mand, Frank moest vanwege zijn gulzigheid eerst wat 'oefenen' terwijl ik het vlees vasthield. Gulzig? Hij vertikte het om er van te eten, snapte er niets van, hoewel ik zag dat hij er wel degelijk zin in had. Dus hem het stukje ook maar zo gegeven, waarna hij het eveneens onmiddellijk mee naar zijn mand nam.
Vreemd genoeg stopten ze na korte tijd met eten. Er werd druk naar de ander geloerd en ja hoor, elkaars vlees werd 'geruild'. Bij de kluifbotten die ik ze af en toe geef, betekent dat altijd dat ze uitgeknauwd zijn. Hun botten worden dan inzet voor wat gejat over en weer.
Ook nu, bij de konijnenborststukjes, was er geen sprake meer van eten. Eigenlijk lagen ze me alletwee heel hulpeloos aan te kijken, met die stukjes vlees voor hun mand. Ik heb de borststukjes dus weer afgepakt en ben ze in kleinere stukken gaan snijden.
Die heb ik vervolgens in ieders bak gedaan, waarna Jaymz lekker ging kauwen. Frankie's bak maar weer verplaatst, toen Jaymz al kauwend heel fanatiek begon te grommen naar Frank. Jaymz at echter niet echt, dus heb ik hem elk afgekauwd en weer uitgespuugd stukje vlees met de hand gevoerd, Ja hoor, zo ging het er uiteindelijk in!
Maar dan Frankie! Die heeft na enkele happen alles, compleet met de ochtenhoeveelheid Energique uitgekotst. De resterende stukjes konijn van hem heb ik, helemaal teleurgesteld (hij is de grootste gulzigaard van de twee), weer afgespoeld en opnieuw ingevroren. Doodzonde om weg te gooien, toch? (Dat doe ik uit principe nooit met vlees)
Is dit nu normaal in het begin? Heb ik iets verkeerd gedaan? Omdat ze al botten gewend waren, had ik dit zo echt niet verwacht. En het betrof echt uitstekend vers vlees. Hoe kan ik dit voortaan beter aanpakken?
??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Alvast bedankt voor het meedenken!
Door ~anna~
#46830
??? zijn dit wel hollanders ;D van een langhaar kan je zoiets wel verwachten maar van een korthaar ???
Maar ja hollanders zijn ook gevoelige honden ;D wees maar blij dat het geen jagers zijn ;D en maal :P het de volgende keer dan maar ;D
Door ~anna~
#46832
[quote="hondenliefhebster"]
Haha, Balupa, mijn langhaar heeft het karakter van een korthaar - = dus een kleine dondersteen - en mijn korthaar ?????? Dat is een schoothondje in een gestreept lijf. ;D ;D ;D ;D ;D
[/quote]zijn het boomstamhonden?
Door ~anna~
#46846
:-\weet alleen niet meer wie de jongste is? De langhaar denk ik want langharen heb je meestal alleen met boostam ;D ik had zelf bijna een langhaar genomen en toen dacht ik het word een ruwhaar en daarna dan maar nog een kh ;D erg he ::) en toen werd het het heel wat anders ;D maar ze is best pittig :P en behoorlijk bijdehand :o ze is heel anders dan ik had verwacht ::) ;D maar ze passen el bij elkaar vanaf 16 weken legt ze haar poot af en toe boven op de reu ::) ;D
Door Lizzy
#46868
Ehhh, geloof het of niet, ik hoor wel vaker dat honden konijn niet te eten vinden.... Net zoals duif eigenlijk. Mijn honden gaan met duif ongeveer op dezelfde wijze om.... Je kunt het nog een keer proberen te geven maar of ze het moeten....? Dat valt nog te bezien, denk ik.

Maar goed, ik heb persoonlijk geen ervaring met konijn. Misschien Ordell, Helen of Roger?

Groetjes, Liz
Door Helen
#46889
Ik voer wekelijks konijn of haas. Gaat heel goed. Volgens mij is het zelfs een van Balou's favorieten. En flinke stukken ook. Dus ik herken jouw verhaal helaas ( of eigenlijk gelukkig ;))niet. Misschien dat je het een paar keer inderdaad in stukken kan voeren zodat ze er aan wennen en dan opvoeren naar grotere stukken. Zelf handhaaf ik het principe"je eet maar wat er in je bak zit". Als het niet binnen enkele minuten op is, haal ik het weg en bied ik het de volgende maaltijd aan. Gegarandeerd dat het dan wel geten wordt. Een wolf laat ook geen konijnen lopen omdat hij trek heeft in hert ;D ;D

Succes!! Helen
Door hondenliefhebster
#46918
Rare oelewappers heb ik rondlopen. Ik was gisteren echt ontzettend teleurgesteld :-[ , maar heb inmiddels besloten me niet uit het veld te laten slaan en de stukjes een volgend keer nog fijner aan te bieden. Misschien inderdaad wel grof gemalen, ofzo. Maar het gekke is dat de knauwbotten hen niet groot en grof genoeg kunnen zijn. Vooral Frank draait er zijn poot niet voor om en probeert daar, als hij de kans krijgt (meestal niet dus, tenzij het vrouwtje zo druk met de visite bezig is, dat ze even niet oplet), zelfs stukken vanaf te schrapen. ???
Volgend keer beter dan maar.

Ja Balupa, de jongste is de korthaar. Een schat van een beestje voor mijn man en mij, maar met een fikse gebruiksaanwijzing. Naar andere honden toe is hij veel socialer dan oudste, die tot de categorie der lomperikken behoort, verder is het echter een kleine dondersteen. En ja, lachen, die van mij zijn ook altijd helemaal onder de indruk van teven, maakt niet uit hoe oud ze zijn. :)
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op za 31 jan 2004, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door