Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hondenliefhebster
#46542
Hoi hoi,
nog een vraag van mij, misschien wel een rare, maar goed. Waarom zouden mijn honden namelijk wel dol op allerlei 'gewoon' vlees-met-bot zijn, en niet op muisjes?
Ik heb een paar baardagamen die net uit de winterrust zijn en dan behoefte hebben aan een oppepper. Voor dat doel haalt iemand voor mij altijd een zak kleine diepvriesmuisjes bij de groothandel, die ik dan in stukjes knip en met een pincet voer. Kennelijk had ik me toch in hun honger vergist, want het laatste muisje vond geen aftrek bij het stel. Dus geprobeerd bij de honden (vooral de jongste is altijd zeer nadrukkelijk aanwezig wanneer de hagedissen gevoerd worden) maar die keken me aan met blikken vol walging. :P Njet dus. Zou dat nu komen omdat deze beestjes al wat haar hebben? Ik snap het niet. ??? ??? ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#46546
Hier heeft bridget wel eens pogingen ondernomen een zelf gevangen muis op te eten maar verder als er een beetje op kauwen was het niet,de duif die tijger had gevangen aten ze ook niet op,ze had het arme beest wel geheel geplukt.
Boris draait zijn poot niet om voor een muis (zoals je in de kattenhoek kunt lezen :-X ) maar tijger at ze bv ook niet helemaal op.Ik denk dat het er inderdaad mee te doen heeft dat ze er geen raad mee weten.En misschien ligt de smaak van muizen niet zo goed.
Wij hebben mischien niet voor niets de uitdrukking de smaak van dooie muizen in je mond hebben ;D ;D ;D

Maar4 even wat anders die baardagaam van ons is juist super actief de laatste maand ,die is helemaal niet in winterslaap geweest :-\ Hij is zelfs actiever dan dat hij ooit geweest is :-\ En ik wist niet dat ze ook muis eten,hier krijgt hij wel eens een lepeltje katten CB
Door hondenliefhebster
#46550
Hoi Syl,
baardagamen krijgen door sommige liefhebbers ook wel (geweekte) kattenbrokjes gevoerd, dus moet katten CB eveneens okay zijn. Zelf voer ik veel muisjes (geen levende!). Schijnt heel compleet voedsel voor hen te zijn, en ze doen het er in ieder geval prima op. Hee, nu realiseer ik me dat ik met mijn hagedissen al heel lang barf ... (lol) Wat betreft die winterrust, die gekke beesten van mij kropen al begin oktober in hun hol en weigerden iedere hap. Maar nu ze weer 'bij' zijn, zijn ze ook onmiddellijk flink actief. Het mannetje heeft in ieder geval al een gitzwarte baard en kopknikt zich suf. Dat belooft dadelijk weer wat ........
Door roger
#46555
<<nog een vraag van mij, misschien wel een rare, maar goed. Waarom zouden mijn honden namelijk wel dol op allerlei 'gewoon' vlees-met-bot zijn, en niet op muisjes?
.......................... :P Njet dus. Zou dat nu komen omdat deze beestjes al wat haar hebben? Ik snap het niet. ??? ??? ??? <<


Ik denk dat daar inderdaad het antwoord ligt.

Een hele prooi met de pels eraan, moeten ze eigenlijk leren eten, als het ware "stropen".

Om die reden leert Freund zijn wolvenpups ook muizen vangen, en schakeld geleidelijk over op grotere prooidieren naarmate de pups ouder worden omdat het verorberen van lappen vlees of bot/vlees net iets anders zou zijn dan het verscheuren van een prooidieren met huid.

Ik heb ooit twee jonge honden-pups een muis zien uitgraven en er lang mee zien spelen todat ze in twee getrokken was en de organen bloot kwamen te liggen.
Pas dan vraten ze de muis op, net alsof ze ervaarden dat er niets te vreten was todat ze ontdekten dat er onder de pels nog iets anders zat..

gr.
Roger
Door hondenliefhebster
#46560
Ja, daar zit inderdaad wel wat in. Maarre ... (om nu even een smerig verhaal te vertellen) die muisjes zijn dus ontdooid en opengeknipt, wat betekent dat de organen er hier en daar uit komen en het voor de honden toch 'lekker'(?) moet ruiken.
(Die Freund, daar moet ik echt een keer naar toe)
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op vr 30 jan 2004, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#46588
Hoi Tieneke,
is net als bij het verse spul voor de honden: verstand op nul en als het resulteert in goed gezonde dieren doe je het.
Door Semr@
#46647
Vreselijk, een muisje door midden knippen :-X :'(. En dan te bedenken, dat ik tot een poosje geleden een heel lief tam muisje als huisdier heb gehad. Zo'n hagedis als huisdier is denk ik niet aan mij besteed. Geef mij dan toch maar cavia's en honden ;)
Door oebaya
#46660
Muisjes knippen kan niet erger zijn dan eendagskuikens vermalen voor een kitten.
Maar los van die haren, zijn die muisjes misschien al 'te dood'. Mijn honden vangen in de tuin mollen en ook veldmuizen en die worden direct aan de buikzijde geopend en de organen worden gegeten. Lekker warm nog dus. Zo ook met een verdwaalde kip: buik open en orgaan eruit.
gr.
Nicolette
Door hondenliefhebster
#46729
Ja Nicolette, dat zou best eens kunnen. Maar weet je wat ik dan weer niet snap? Als ze in het recreatiegebied bij ons in de buurt de kans krijgen, staan ze te vreten van rottende karkassen :P (er zit daar veel wild). Zou dat rottingsluchtje het dan juist weer lekker maken? Vreemde wezens, honden. ??? ??? ??? ??? ???
(Maar mensen zitten eveneens gecompliceerd in elkaar, Semr, want ik heb, net als jij, ook - jarenlang - knaagdiertjes gehad (tamme ratjes, cavia's) en zou dolgraag weer van die diertjes in huis halen. En niet als voer, maar gewoon omdat ze zo leuk zijn. Maar dan dus weer wel die muisjes voeren ..... )
Door roger
#46731
<< Als ze in het recreatiegebied bij ons in de buurt de kans krijgen, staan ze te vreten van rottende karkassen :P (er zit daar veel wild). Zou dat rottingsluchtje het dan juist weer lekker maken? <<


ja, en vlees dat langer gerijpt (of noem het gerot) is word zachter en beter verteerbaar volgens JdBL.

Zij adviseerd zelfs voor pusp , die op vlees moeten gezet worden , om het langer te laten rijpen zodat het heel zacht, en makkelijker verteerbaar word.

Dit is totaal iets anders dan het te overgieten met heet water om het zijn natuurlijke soeplesse terug te geven.

gr.
Roger.
Door oebaya
#46801
Ja, dat kadaver eten klopt, maar er is een verschil tussen rottend vlees en rottende darmen die al vol zitten met spul dat al gerot is.
Volgens sommige geleerden zijn honden zo gek op poep eten, omdat dat voldoet aan hun lust tot het eten van dingen die in ontbinding zijn. Maar onderzoek hiernaar is nog nooit gedaan.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door