Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#467481
Ons Angie begint de laatste tijd steeds meer pigmentvlekken te krijgen. Het is begonnen rond haar ogen en nu krijgt ze ook al spikkels op haar neus. Angie is bijna 5 jaar en krijgt wat eten betreft kvv en barf. Ik voeg wel eens visolie en knoflook toe, ook krijgt ze wel eens fruit, gewoon omdat ze het lekker vind. De vlekken zijn niet echt mooi te noemen. Als pup had ze wel een zwarte neus, maar ik kan me niet herinneren dat haar ogen ook donker omrand waren. Haar ogen zijn niet omrand maar echt vlekkerig geworden. Normaal zijn de neus en de ogen bij de toller rose. Vroeger gaf ik ook wel eens zeewier, maar dat hebben ze al lang niet meer gehad. Het lijkt mij gezien dat er nauwelijks verandering is in de voeding dat dat er weinig mee te maken heeft. Maar wat ik me wel afvraag is hoe het dan wel zomaar ineens kan? Zouden het net als bij mensen de zogenaamde ouderdomsvlekken kunnen zijn? En is er iets aan te doen? Zou het schadelijk kunnen zijn? (ik heb zelf nl al eens pigmentvlekken moetten laten verwijderen omdat het niet vertrouwd was). Ik weet niet of het van belang is, maar de meeste zoolkussentjes zijn zwart, maar de nagels zijn wit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#467563
Afbeelding
Leeftijd en aanleg zullen in hoofdzaak spelen. Broer, onze reu is nu net 5, heeft dus 5 jaar een varkensoog gehad en nu komt er ineens pigment op zijn oogrand doorzetten. Verschil is wel dat wij het wel leuk vinden (is immers zeer gewenst) en jij geloof ik niet zo :-\
Overigens was dat bij Broer zijn vader en op ook het geval, ooglidpigment kwam pas op latere leeftijd door.
Door avalon
#467583
Angelique schreef: Afbeelding
Leeftijd en aanleg zullen in hoofdzaak spelen. Broer, onze reu is nu net 5, heeft dus 5 jaar een varkensoog gehad en nu komt er ineens pigment op zijn oogrand doorzetten. Verschil is wel dat wij het wel leuk vinden (is immers zeer gewenst) en jij geloof ik niet zo :-\
Overigens was dat bij Broer zijn vader en op ook het geval, ooglidpigment kwam pas op latere leeftijd door.
Als het de gehele oogrand zou zijn zou het mooier zijn, maar nu is het echt gevlekt, maar ze is er niet minder lief om hoor ;)
Door Lizzy
#467819
In sommige gevallen neemt de verkleuring volgens mij toe naarmate het dier ouder wordt. Brutus heeft het ook heel erg. Hij is zowat een egaal zwarte Dalmaat aan het worden :o!

Op deze site (gaat wel over Dalmaten) zie je een voorbeeld van een Dalmaat met "senior ticking":

http://www.geocities.com/paisleydals/dalspots.html

Volgens mij is het dus wel een normaal verschijnsel maar als je de plekjes niet vertrouwt kun je ook even naar de DA gaan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#467826
avalon schreef: Als het de gehele oogrand zou zijn zou het mooier zijn, maar nu is het echt gevlekt, maar ze is er niet minder lief om hoor ;)
Tja, uh Broer is nu net een Pierrotpop ;D, 1 spat in het midden op zijn onderste ooglid. We hopen natuurlijk op nog meer, maar bij zijn linkeroog ishet ook 5 jaar gebleven bij 1 stip op het bovenste ooglid.
Maar is het niet een gebruikelijk iets bij de Tollers dat pigment ook met de jaren (kan) komen?
Door Netty
#467829
Tof heeft op haar buik pigmentvlekken, en naarmate ze ouder wordt komen er steeds meer bij, in de zomer is het minder, want dan is ze bruin op haar buik en valt het niet op...ze is nu 9 jaar en heeft het al jaren....niks ergs volgens de dierenarts
Door Mevroi Kruim
#469556
Lizzy schreef: In sommige gevallen neemt de verkleuring volgens mij toe naarmate het dier ouder wordt. Brutus heeft het ook heel erg. Hij is zowat een egaal zwarte Dalmaat aan het worden :o!

Op deze site (gaat wel over Dalmaten) zie je een voorbeeld van een Dalmaat met "senior ticking":

http://www.geocities.com/paisleydals/dalspots.html

Volgens mij is het dus wel een normaal verschijnsel maar als je de plekjes niet vertrouwt kun je ook even naar de DA gaan.
Hee, da's grappig! Net een omgekeerde schimmel ;D
Door Sennaruby
#469561
Ruby, een kruising Toller/Golden retriever heeft het omgekeerde. Zij had tot ze een jaar was de zwarte neus van een golden retriever en nu wordt haar neus steeds wat meer roze zoals bij de meeste Tollers. Haar broertje heeft precies hetzelfde: tot een jaar een zwarte neus en nu steeds rozer... Ik vind het wel grappig staan, maar hoe het komt ???
Door 202spots
#469639
Lizzy schreef: Volgens mij is het dus wel een normaal verschijnsel maar als je de plekjes niet vertrouwt kun je ook even naar de DA gaan.
Voor Dalmaten is het heel gewoon dat ze gaan "ticken".
Cis (11yrs) heeft op haar voorhoofd en op haar heupen 't laatse jaar of zo ook wat "ticking" gekregen,of salt & peppertussen de spots.
Tor heeft het niet..nog niet in ieder geval..is nu 8 yrs
Ik vergelijk het eigenlijk maar met de grijze snuiten die andere rassen krijgen wanneer ze ouder worden terwijl
ik zelf nog nooit 'n grijze snuit bij 'n Dal heb gezien.
Afbeelding
Door Lizzy
#469686
Kruimel schreef: Hee, da's grappig! Net een omgekeerde schimmel ;D
;D ;D ;D ;D, ja nu je het zegt ;D ;D ;D ;D
Door Lizzy
#469687
202Spots schreef: Voor Dalmaten is het heel gewoon dat ze gaan "ticken".
Cis (11yrs) heeft op haar voorhoofd en op haar heupen 't laatse jaar of zo ook wat "ticking" gekregen,of salt & peppertussen de spots.
Tor heeft het niet..nog niet in ieder geval..is nu 8 yrs
Ik vergelijk het eigenlijk maar met de grijze snuiten die andere rassen krijgen wanneer ze ouder worden terwijl
ik zelf nog nooit 'n grijze snuit bij 'n Dal heb gezien.
Afbeelding
Ja Dory, perfect duidelijke foto's!! Zo heeft Brutus het inderdaad ook!!!!!!! Ik vind het wel lief staan.... Pinkel is nu 8,5 yrs en heeft er ook (nog) geen last van....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door