Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jaymeg
#466220
Ik heb toch wel moeite om eetbare botten te kopen. Ben weer naar Islamitisch Centrum geweest, maar als je om bot voor de hond vraagt, krijg ik toch van die grote knoerten. Ze kunnen ze dan wel klein zagen, maar lijkt me toch keihard. Het is wel kalfs.
Bij mij eten ze er niet van. Gisteren hebben ze dus twee keer vlees gegeten, maar helemaal geen bot. En nu laten ze het bot ook weer liggen.
Hoe lossen jullie dit op?

Ria
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#466222
Jaymeg schreef: Ik heb toch wel moeite om eetbare botten te kopen. Ben weer naar Islamitisch Centrum geweest, maar als je om bot voor de hond vraagt, krijg ik toch van die grote knoerten. Ze kunnen ze dan wel klein zagen, maar lijkt me toch keihard. Het is wel kalfs.
Bij mij eten ze er niet van. Gisteren hebben ze dus twee keer vlees gegeten, maar helemaal geen bot. En nu laten ze het bot ook weer liggen.
Hoe lossen jullie dit op?

Ria
Ik voer bijna alleen maar vlees met bot. Bij mij krijgen ze: kippenvleugels en -karkassen (ook nekken maar daar kauwen ze niet op ::)), geitenribben, runderstrotten en lamsribben (deze zijn vrij kaal en daar voer ik dan kopvlees bij).
Kijk nog eens bij de diverse menu's die mensen hier neerzetten; daar vind je nog wel meer vleesbotten.
Door Jaymeg
#466225
Jij komt toch ook bij de Islamiet hier in R'dam zuid? Kan je daar dan kale rib kopen. Ik niet. Er ligt alleen kalfsrib en die is flink prijzig.

Ze hadden geen lamsribben of iets anders met bot. Ja weer geit, maar dat wil hier niet zo goed.
Wil je iets anders met bot, dan zit je toch al gauw op 6 a 7,95 de kilo.
Dus nu heb ik lamsspareribs gekocht, maar daar zit toch niet al te veel bot aan en..... ze eten het niet.....

Ze komen hier toch echt bot te kort. En de eierschalen zijn hier allemaal gestempeld ???

Ria
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#466227
Jaymeg schreef: Jij komt toch ook bij de Islamiet hier in R'dam zuid? Kan je daar dan kale rib kopen. Ik niet. Er ligt alleen kalfsrib en die is flink prijzig.

Ze hadden geen lamsribben of iets anders met bot. Ja weer geit, maar dat wil hier niet zo goed.
Wil je iets anders met bot, dan zit je toch al gauw op 6 a 7,95 de kilo.
Dus nu heb ik lamsspareribs gekocht, maar daar zit toch niet al te veel bot aan en..... ze eten het niet.....

Ze komen hier toch echt bot te kort. En de eierschalen zijn hier allemaal gestempeld ???

Ria
Ik haal alleen geitenribben bij het Islam Center in Rotterdam. Andere dingen haal ik weer elders.
Misschien moet je eens op zoek gaan naar een goedkoper adresje want ik koop nergens niets voor 7 euro per kilo. Zelfs geen biefstuk. Ik ben niet gek :P
Trouwens, lamsspareribs zijn prima RMB's hoor :D
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 12 jan 2006, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#466255
Jaymeg schreef: Jij komt toch ook bij de Islamiet hier in R'dam zuid? Kan je daar dan kale rib kopen. Ik niet. Er ligt alleen kalfsrib en die is flink prijzig.

Ze hadden geen lamsribben of iets anders met bot. Ja weer geit, maar dat wil hier niet zo goed.
Wil je iets anders met bot, dan zit je toch al gauw op 6 a 7,95 de kilo.
Dus nu heb ik lamsspareribs gekocht, maar daar zit toch niet al te veel bot aan en..... ze eten het niet.....

Ze komen hier toch echt bot te kort. En de eierschalen zijn hier allemaal gestempeld ???

Ria
Hoeveel procent bot geef je dan in het totaal? Je geeft toch ook kippenbotten? En botten mogen juist niet kaal zijn hoor! Tenminste 50% vlees moet eraan zitten!
Door Jaymeg
#466410
Lizzy schreef: Hoeveel procent bot geef je dan in het totaal? Je geeft toch ook kippenbotten? En botten mogen juist niet kaal zijn hoor! Tenminste 50% vlees moet eraan zitten!
Gisteren had ik b.v. soepvlees(rund). Omdat alleen vlees is, moet er toch ong. iets minder dan de helft bot bij zitten. Dus heb ik er een kalfsbot bij gegeven, maar dat raken ze niet aan. Op alleen het vlees, kreeg Meggie toch honger 's avonds, maar begon niet aan het bot. Uiteindelijk heb ik haar een eendenpoot erbij gegeven, maar Jady heeft daar niets van op.
Nu heb ik lamsspareribs gekocht. Daar zit niet veel bot aan en ze eten het niet.
Jammer hoor, kwam weer zo trots met een zak vol aan.

Ria
Door Lizzy
#466415
Jaymeg schreef: Gisteren had ik b.v. soepvlees(rund). Omdat alleen vlees is, moet er toch ong. iets minder dan de helft bot bij zitten. Dus heb ik er een kalfsbot bij gegeven, maar dat raken ze niet aan. Op alleen het vlees, kreeg Meggie toch honger 's avonds, maar begon niet aan het bot. Uiteindelijk heb ik haar een eendenpoot erbij gegeven, maar Jady heeft daar niets van op.
Nu heb ik lamsspareribs gekocht. Daar zit niet veel bot aan en ze eten het niet.
Jammer hoor, kwam weer zo trots met een zak vol aan.

Ria
Op zich is het niet interessant om te kijken wat ze op 1 dag eten. Een hond hoeft helemaal niet iedere maaltijd/iedere dag bot te eten! Het beste kijk je naar wat je hond in 1 week allemaal eet. Ongeveer 30% tot 60% daarvan moet vleesbot zijn (dius 15% tot 30% kaal bot - ik vind 15% wel het absolute minimum).
Door Jaymeg
#466423
Lizzy schreef: Op zich is het niet interessant om te kijken wat ze op 1 dag eten. Een hond hoeft helemaal niet iedere maaltijd/iedere dag bot te eten! Het beste kijk je naar wat je hond in 1 week allemaal eet. Ongeveer 30% tot 60% daarvan moet vleesbot zijn (dius 15% tot 30% kaal bot - ik vind 15% wel het absolute minimum).
Ahh, heb ik me weer zorgen voor niets gemaakt. Dus, gisteren alleen vlees is niet erg, als over de gehele week er maar ong. 40 procent bot gegeven wordt, ten opzichte van het gewicht aan kaal vlees.

Ik moet wel dom overkomen. Maar ik ben ook zo bang om het verkeerd te doen en dat ze dan door mijn manier van voeding tekorten krijgen.

Ria
Door tieneke
#466433
Jaymeg schreef: Ahh, heb ik me weer zorgen voor niets gemaakt. Dus, gisteren alleen vlees is niet erg, als over de gehele week er maar ong. 40 procent bot gegeven wordt, ten opzichte van het gewicht aan kaal vlees.

Ik moet wel dom overkomen. Maar ik ben ook zo bang om het verkeerd te doen en dat ze dan door mijn manier van voeding tekorten krijgen.

Ria
Als je het niet zeker weet ben je juist niet dom om het te vragen ;)
Beter dan dat je je hond(over langere tijd) de verkeerde percentages geeft!
Laatst gewijzigd door tieneke op do 12 jan 2006, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#466435
Jaymeg schreef: Ahh, heb ik me weer zorgen voor niets gemaakt. Dus, gisteren alleen vlees is niet erg, als over de gehele week er maar ong. 40 procent bot gegeven wordt, ten opzichte van het gewicht aan kaal vlees.

Ik moet wel dom overkomen. Maar ik ben ook zo bang om het verkeerd te doen en dat ze dan door mijn manier van voeding tekorten krijgen.

Ria
Ik sluit me helemaal bij Tieneke aan!! Als je iets niet weet, moet je het gewoon lekker vragen. Daar is dit forum toch ook voor!

Maar nee, het is dus helemaal niet erg om af en toe maaltijden te geven zonder bot. Het beste reken je uit hoeveel procent bot je in totaal geeft. Ik kan je daar gemakkelijk mee helpen! Wat ik dan nodig heb: alles wat je per week geeft. Dus kippenvleugels, karkassen, nekken, vlees, orgaanvlees, groentemix, zuivel, etc. etc. Alles wat je in 1 week voert. Ik heb dus wel alle gewichten nodig van alle aparte groepen die je voert (gewichten van vleesbotten, gewichten van vleesmaaltijden, groentemixen, alles).
Door roefus
#466444
Jaymeg schreef: Ahh, heb ik me weer zorgen voor niets gemaakt. Dus, gisteren alleen vlees is niet erg, als over de gehele week er maar ong. 40 procent bot gegeven wordt, ten opzichte van het gewicht aan kaal vlees.

Ik moet wel dom overkomen. Maar ik ben ook zo bang om het verkeerd te doen en dat ze dan door mijn manier van voeding tekorten krijgen.

Ria
je bent zéker niet dom.
je wilt niet wéten..hoeveel zorgen ik me zelf heb gemaakt.
en soms nog steeds.
maar ik geloof wél....dat je veel 'proberen' moet.
mijn hond eet ook niet 'zo maar' al die botstukken.
dan moet ik het soms wat kleiner snijden, of plat slaan.
hij valt ook niet over alles heen.
maar het voelt 'elke keer' als een overwinning.....als hij er dan tóch aan begint.
Door Jaymeg
#466491
Lizzy schreef: Ik kan je daar gemakkelijk mee helpen! Wat ik dan nodig heb: alles wat je per week geeft. Dus kippenvleugels, karkassen, nekken, vlees, orgaanvlees, groentemix, zuivel, etc. etc. Alles wat je in 1 week voert. Ik heb dus wel alle gewichten nodig van alle aparte groepen die je voert (gewichten van vleesbotten, gewichten van vleesmaaltijden, groentemixen, alles).
Ik heb net al zitten zoeken, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je een rekenschema kunt downloaden om het te berekenen. Maar kon het zo snel niet vinden.

Ria
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door