Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Illie
#466091
Ik ben lid van het labradorforum en daar zijn geregeld discussies omtrent versvlees/brokken. Nu kwam er iemand met de volgende vraag. Zou iemand daar antwoord op kunnen geven?

"Ik heb eens een serieus vraagje m.b.t vers vlees.......
Volgens de geleerde moet het voer voor een opgroeiende labrador aan bepaalde eisen voldoen.
Een van die eisen is dat het calcium gehalte tussen de 0,8 en de 1 ligt.
Ook de calcium - fosfor verhouding moet gerelateerd zijn aan 1 staat tot 1,2.
Nu kan ik van het vers vlees niet van ieder merk de samenstelling vinden, maar wat ik kan vinden is dat de calcium waarde gemiddeld rond 0,5 ligt en de verhoudingen wat betreft de fosfor...... ligt allesbehalve op de '1 staat tot 1,2'.

Ik ben benieuwd waarom."


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!



Groetjes, Ilse.
Door Lizzy
#466144
Maar stel jij nu een vraag voor iemand anders van een ander forum op dit forum? Kan deze mevrouw of meneer haar/zijn vraag niet zelf hier stellen?

Aangezien tegenwoordig veel honden (ook de Lab) die last hebben van afwijkingen als ED, LPC, HD, wat-nog-meer, of ze zelfs allemaal tegelijkertijd hebben: is het misschien raadzaam om nog eens opnieuw na te gaan of deze Ca/P verhouding in brokjes nou werkelijk zo nuttig is als dat men denkt? Het heeft tot nu toe geen enkel skeletprobleem weten te voorkomen en de 'juiste Ca/F verhouding' kennen we al sinds het ontstaan van de brok of tenminste al sinds ergens 1970..... Ian Billinghurst heeft omtrent skeletproblemen bij honden echt een goed boek geschreven. Grow Your Pups With Bones. In dit boek is goed te lezen waarom brokken zo slecht zijn voor ondermeer het skelet.

Verder is mevrouw/meneer appels met peren aan het vergelijken. Brokken werken met analyses van droge stof, versvlees werkt niet met droge stof. Daarom is bijv. ook het eiwitgehalte van versvlees zo rond de 14% a 15% ipv de 24% zoals je dat in brokken gewend bent. Dus het Ca/F gehalte van brokken en het Ca/F gehalte in versvlees zijn op verschillende manieren gemeten en niet vergelijkbaar.

De gemiddelde versvleesvoer fabrikant (tenminste, wel de merken waar ik de voorkeur voor heb) werken met gemalen bot. DE calcium leverancier voor de hond. Deze calcium is beter opneembaar als alle andere calciumbronnen en heeft als alle grootste voordeel dat een teveel aan calcium weer uitgescheiden kan worden. Ook door pups! Het vermogen tot uitscheiden geldt zeer beslist niet voor iedere calciumbron!

En dat is ook waarom barfers zich nooit druk maken om Ca/F verhoudingen.... nergens voor nodig. Kijk maar naar de natuur! Alle carnivoren zijn prima in staat groot te groeien, sterk te blijven en zich voort te planten op prooidieren en dus rauwe botten.

Wat ga je nou met dit antwoord doen? Ga je een link zetten naar Barfplaats/deze discussie? Als je dan toch deze link geeft, dan is deze link (naar een oudere discussie omtrent Ca/F misschien ook interessant): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 52;start=0)
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 12 jan 2006, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Illie
#466153
Bedankt voor je reactie. Op het Lab forum stelde iemand de vraag, maar aangezien ik het anwoord niet wist, wilde ik het ook weten! Vandaar dat ik het hier even heb geplaatst. Ik wil graag de link even doorgeven van beide topics.

Bedankt!
Door tieneke
#466177
Je kan beter Barfplaats.nl doorgeven ;)
Kunnen ze nog wat van leren met hun brokkies :P
Door Lizzy
#466185
[quote="Illie"]
Bedankt voor je reactie. Op het Lab forum stelde iemand de vraag, maar aangezien ik het anwoord niet wist, wilde ik het ook weten! Vandaar dat ik het hier even heb geplaatst. Ik wil graag de link even doorgeven van beide topics.

Bedankt!
[/quote]

Ohhh, dus het was eigenlijk jouw vraag ;D! Ik hoop dat jullie wat aan het antwoord hebben... Lastig he, droge stofmetingen, analyses, etc.!
Door Illie
#466224
Ik heb de link naar deze topic gegeven. En ja, het was ook mijn vraag, maar in eerste instantie dus van iemand anders.

Ik geef trouwens CB hoor ;) :)
Door Truus
#466879
[quote="Illie"]
Ik heb de link naar deze topic gegeven. En ja, het was ook mijn vraag, maar in eerste instantie dus van iemand anders.

Ik geef trouwens CB hoor ;) :)
[/quote]
Het heeft niet veel geholpen he :-\. Ik heb het eens even gelezen, jeetje wat een gedoe.
Door BBF
#467502
[quote="Truus"]
Het heeft niet veel geholpen he :-\. Ik heb het eens even gelezen, jeetje wat een gedoe.
[/quote]

Dat is altijd zo, fokkers weten het beter of de dierenarts, maar zelf verdiepen in iets. Ho maar! Wordt je lui van hoor. ;)

Lizzy, bedankt voor de informatie. Wel vroeg ik zelf af hoe jij eigenlijk aan de juiste informatie kom? :)
Door Yari
#467775
[quote="Truus"]
Het heeft niet veel geholpen he :-\. Ik heb het eens even gelezen, jeetje wat een gedoe.
[/quote]

Tja...ik was er ook weer eens bij betrokken... ::) ;D
Blijf het nog altijd zo frappant vinden dat het gros van de mensen klakkeloos aanneemt dat brokken goed zijn voor onze honden en dat daar alles inzit wat een hond nodig heeft en dat er nog altijd veel twijfel is over vers...
Met hoeveel argumenten/ theoriën je ook komt; het maakt niet uit. Draait er altijd weer op uit dat de versvleesmensen hun mening opdringen en mensen een schuld gevoel aan praten, etc, etc.
Als je zeker bent van je zaak en erachter staat wat je voert is het onmogelijk een schuldgevoel te krijgen door iemand anders zijn mening/opvattingen, lijk mij, maar oké. ::)
Zoals ik daar ook zei: ik weet wel beter. Ik zie de problemen dagelijks in de praktijk, maar helaas wil men dat ook niet geloven. Prima hoor, het houdt een keer op. ;)
Door tieneke
#468009
Tot je een zwaar zieke hond hebt die je na alles geprobeerd te hebben wilt laten inslapen ;)
Gelukkig geloofde ik er wel in!
Na de brokken eruit te hebben gekieperd was zijn chronische dikke darm ontsteking (wat hij al meer dan 3 jaar had) binnen een paar dagen over,hij poepte hiervoor op het laatst alleen nog maar bloed en had heel veel pijn.
Zijn ernstige huidklachten met oa een olifantenhuid was binnen een paar maanden helemaal weg.
Zijn zware suikerziekte met 1,8 ml insulineverbruik per dag ging met de helft naar beneden en ondanks zijn zware hartklachten kreeg hij zijn energie weer aardig terug,hij werd weer jong!
Onze hond kreeg haast al deze ziektes tegelijk en heeft van pup af aan brokken gegeten,wisten wij veel.
De hartklachten en suikerziekte kreeg hij kort na elkaar,de rest had hij al langer.
De Da maar hypoallergene brokken voorschrijven en de medicatie opvoeren tot niets meer hielp.
Bakken met geld waren we kwijt omdat hij 80 kilo woog,en de medicijnen naar het gewicht van de hond gaan.
Onze Leonberger Kobus heeft dankzij het goddelijke versvlees en barf nog 15 mooie maanden mogen beleven en is 8,5 jaar oud geworden,dit waren ondanks de pieken en dalen ongetwijfeld de beste uit zijn korte leven.
De Da stond versteld dat hij zo oud werd,Kobus is dan niet eens aan zijn ziektes overleden maar aan een slechte achterhand ;)
Mijn man en ik zijn er nu wel van overtuigd dat brokken hele grote rotzooi is,je moet het misschien eerst zelf mee maken met een zieke hond en uit pure wanhoop op versvlees overstappen om hierna het wonder te aanschouwen ;)
Door Yari
#468341
[quote="tieneke"]
Tot je een zwaar zieke hond hebt die je na alles geprobeerd te hebben wilt laten inslapen ;)
Gelukkig geloofde ik er wel in!
Na de brokken eruit te hebben gekieperd was zijn chronische dikke darm ontsteking (wat hij al meer dan 3 jaar had) binnen een paar dagen over,hij poepte hiervoor op het laatst alleen nog maar bloed en had heel veel pijn.
Zijn ernstige huidklachten met oa een olifantenhuid was binnen een paar maanden helemaal weg.
Zijn zware suikerziekte met 1,8 ml insulineverbruik per dag ging met de helft naar beneden en ondanks zijn zware hartklachten kreeg hij zijn energie weer aardig terug,hij werd weer jong!
Onze hond kreeg haast al deze ziektes tegelijk en heeft van pup af aan brokken gegeten,wisten wij veel.
De hartklachten en suikerziekte kreeg hij kort na elkaar,de rest had hij al langer.
De Da maar hypoallergene brokken voorschrijven en de medicatie opvoeren tot niets meer hielp.
Bakken met geld waren we kwijt omdat hij 80 kilo woog,en de medicijnen naar het gewicht van de hond gaan.
Onze Leonberger Kobus heeft dankzij het goddelijke versvlees en barf nog 15 mooie maanden mogen beleven en is 8,5 jaar oud geworden,dit waren ondanks de pieken en dalen ongetwijfeld de beste uit zijn korte leven.
De Da stond versteld dat hij zo oud werd,Kobus is dan niet eens aan zijn ziektes overleden maar aan een slechte achterhand ;)
Mijn man en ik zijn er nu wel van overtuigd dat brokken hele grote rotzooi is,je moet het misschien eerst zelf mee maken met een zieke hond en uit pure wanhoop op versvlees overstappen om hierna het wonder te aanschouwen ;)


[/quote]

Hopelijk lezen ze dit... ;)
Tegenwoordig heb ik eindelijk mijn bazin zover dat ze soms (maar altijd als aller allerlaatste als alles al geprobeerd is) dus ook versvlees voorschrijft bij bijv. chronische maag/darmproblemen en/of allergiën. Maar meestal moet ik het dan eerst nog zeggen en een beetje pushen, maar oké, het is al heel wat dat ze er tegenwoordig enigszins voor openstaat. ;D
Maar je raadt het al: klachten volkomen verdwenen hè?!
Ze wist niet wat ze hoorde.... ;)
Door tieneke
#468354
[quote="Yari"]
Hopelijk lezen ze dit... ;)
Tegenwoordig heb ik eindelijk mijn bazin zover dat ze soms (maar altijd als aller allerlaatste als alles al geprobeerd is) dus ook versvlees voorschrijft bij bijv. chronische maag/darmproblemen en/of allergiën. Maar meestal moet ik het dan eerst nog zeggen en een beetje pushen, maar oké, het is al heel wat dat ze er tegenwoordig enigszins voor openstaat. ;D
Maar je raadt het al: klachten volkomen verdwenen hè?!
Ze wist niet wat ze hoorde.... ;)

[/quote]
Ik heb ook nog een tijdje Carnibest verkocht,ik verdiende er niet veel aan maar sommige mensen met hun honden die van de dood gered waren vielen mij van dankbaarheid om mijn hals,was het allermooiste... dat die baasjes die hun hond net niet hadden laten inslapen toch naar zichzelf hebben geluisterd en hun trouwe maatje nog een laatste kans gaven,terwijl de Da hun had geadviseerd om de hond in te laten slapen...triest feitelijk he?
Door Yari
#469209
[quote="tieneke"]
Ik heb ook nog een tijdje Carnibest verkocht,ik verdiende er niet veel aan maar sommige mensen met hun honden die van de dood gered waren vielen mij van dankbaarheid om mijn hals,was het allermooiste... dat die baasjes die hun hond net niet hadden laten inslapen toch naar zichzelf hebben geluisterd en hun trouwe maatje nog een laatste kans gaven,terwijl de Da hun had geadviseerd om de hond in te laten slapen...triest feitelijk he?
[/quote]

Te triest voor woorden idd... ::)
Hier op de praktijk dus juist mensen die zèlf hun hond in wilden laten slapen (Weimaraner van 10 jaar) vanwege chronische maag/darmklachten. Alle soorten brokken al geprobeerd, ook die van de DA, allerlei medicijnen en poedertjes, foto's laten maken en zelfs een echo, bloedonderzoek, etc, etc. Maar het beessie bleef aan de schijt en voelde zich echt niet happy.
Voor de zoveelste keer hing de eigenaar dus weer wanhopig aan de lijn...hij wist het niet meer....en vond het eigenlijk voor het beessie geen fijn leven meer zo... :'(
Ik heb toen verteld hoe ik over versvlees dacht en dat ik zelf goede hoop had dat dat verbetering zou geven. De man stond er nogal sceptisch tegenover en geloofde nooit dat dat nu wèl zou helpen, na alles wat ie al had geprobeerd. Maar je raadt het al: na een paar dgn al belde de eigenaar super opgewekt op: hij had nog nooit zulke mooie drollen gedraaid en hij stond zelfs te dansen als hij eten kreeg, terwijl hij altijd een slechte eter is geweest. Dat bedoel ik dus maar. Het gaat nu al maanden goed trouwens! ;)
Hopelijk gaan nog veel mensen bij ons op de praktijk zoiets geweldigs meemaken nu we steeds vaker toch versvlees gaan adviseren (ik al meteen hoor als ik ze aan de telefoon krijg, haha, maar mijn bazin en m'n collega's dus nog niet echt, maar er zit verbetering in zoals ik al zei!! :D ;)).
Door Yari
#471011
[quote="Rovanna"]
Mensen die niet willen, kun je niet veranderen; zonde van je tijd en inspanning ;)
[/quote]

Ik weet het, en tòch trap ik er elke keer wéér in. ::)
Zal m'n enthousiasme omtrent verse voeding wel zijn denk ik!! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door