Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#464841
Vorige week heb ik Lhaki voor het eerst geitenbot gegeven. Volgens de slager was het een stuk rib met vlees eraan maar het zag er uit als een karbonaadje. Lhaki vond het vlees heerlijk maar toen het bot kaal gekloven was heeft hij wel drie kwartier op het smalle botje liggen kauwen maar het lukt hem met geen mogelijkheid om er iets vanaf te krijgen. Ik heb nog geprobeert het bot wat fijn te slaan met een joekel van een moker maar het was niet stuk te krijgen. Het was ook geen plat stuk bot zoals de lamsrib maar wat ronder en vrij dun aan het eind zat een wat vierkanter scherper deel zoals bij karbonade. Zou dit wel rib zijn geweest?????

Verder zou ik graag willen weten hoe je beoordeeld of een RMB ongeveer voldoet aan de 50-50% verhouding. Ik heb lamsrib met veel vlees eraan en wil het vlees er niet afhalen omdat ik het juist zo goed vind dat ie wat moeite moet doen......
Laatst gewijzigd door jon op do 12 jan 2006, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#464886
Ik denk dat de geitenrib toch te hard is,zou het niet meer geven eerlijk gezegd.
Beter kun je voor wat zachtere botten kijken.
Ik denk dat de lamsrib wel zo'n beetje aan de eisen voldoet als er zeer veel vlees aanzit zoals jij beschrijft ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#465186
Ik vind geitenribben juist geweldige RMB's!
De ribben zijn goed te verteren en het percentage vlees:bot is ongeveer 50:50%
Dus misschien is het toch geen rib geweest. Jammer dat je niet even een fotootje hebt gemaakt, hadden we kunnen kijken :D
Door Lizzy
#465195
Het klinkt een beetje alsof het een koteletje is geweest. En soms is dat bot inderdaad heel hard.

Hoe ik beoordeel hoeveel vlees:bot een RMB heeft? Gokken ;D! Ik zweer je, ik maak me daar niet druk over. Ik kijk een beetje met een schuin oog naar het bot en als ik vind dat het 'maar' 50% vlees of minder bevat, dan geef ik altijd nog wat extra vlees erbij.

Dory is zo lief geweest om kippennekken en kippenvleugels helemaal uit elkaar te pluizen en te wegen en foto's van te maken. Ze staan onderaan:
http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm
Door jon
#465251
Als ik de foto's zo bekijk op barfclub dan herken ik wat ik heb gegeven inderdaad niet als een rib, de lamsrib wel. Nou ja, hij heeft wel effe lekker kunnen kauwen en ik heb hem daarna nog een eitje gegeven met schil. Ik ben al blij dat ie die lamsrib gegeten heeft want er zal toch wat variatie op de kippenekken moeten komen.
Vanmorgen heeft ie trouwens alleen maar wat vlees van de rib gegeten. Zeker geen trek. Nou vanmiddag krijgt ie hem weer voorgeschoteld.....Ik weet nou dat ie het wel degelijk kan ;D
Door jon
#466358
Ok, gisteren ging 120 gram lamsrib erin als koek. Het ding woog 150 dus wel iets restant maar dat is niet zo heel erg. sAvonds ook nog maaltijdje gehad van vlees, orgaan, groente en ei.
Vanmorgen had ie dus geen trek, wat me niet verbaasde. Wel dat ie na zo'n overvloedige bot maaltijd vandaag maar een ietsje pietsje poepte. Het zag gemarmerd wit. Verstopt zit ie niet maar ik vraag me wel af of ik hem vanavond gewoon een kippenek kan geven Ja toch wel????? Hij loopt al weer aardig te snaaien dus hij begint weer trek te krijgen...... dus hellup!
Door Lizzy
#466364
jon schreef: Ok, gisteren ging 120 gram lamsrib erin als koek. Het ding woog 150 dus wel iets restant maar dat is niet zo heel erg. sAvonds ook nog maaltijdje gehad van vlees, orgaan, groente en ei.
Vanmorgen had ie dus geen trek, wat me niet verbaasde. Wel dat ie na zo'n overvloedige bot maaltijd vandaag maar een ietsje pietsje poepte. Het zag gemarmerd wit. Verstopt zit ie niet maar ik vraag me wel af of ik hem vanavond gewoon een kippenek kan geven Ja toch wel????? Hij loopt al weer aardig te snaaien dus hij begint weer trek te krijgen...... dus hellup!
Geef je daar dan wel wat vlees bij, bij die nek? Als de ontlasting vrij wit is (kan gebeuren, geeft niks) dan zou ik zelf de maaltijd erop ook zeker wat extra vlees geven.
Door jon
#466393
Ja hoor ik geef gewoon de vaste samenstelling van RMB, orgaan (jammer dat ie nog geen lever wil), vlees, groente en kippenek, maar ik laat hem de gemiste maaltijd van vanmorgen niet inhalen, vooral ook omdat ie gisteren in een keer 3 x zoveel bot heeft gekregen als dat er anders in een maaltijd zit. Echt zorgen maak ik me niet, hij moet immers nog wennen aan ander bot dan kippenek maar toch.......
Door Lizzy
#466397
jon schreef: Ja hoor ik geef gewoon de vaste samenstelling van RMB, orgaan (jammer dat ie nog geen lever wil), vlees, groente en kippenek, maar ik laat hem de gemiste maaltijd van vanmorgen niet inhalen, vooral ook omdat ie gisteren in een keer 3 x zoveel bot heeft gekregen als dat er anders in een maaltijd zit. Echt zorgen maak ik me niet, hij moet immers nog wennen aan ander bot dan kippenek maar toch.......
Oh zo. Ja, ik zou ook gerust een kippennekje geven hoor. Je maakt nog steeds complete maaltijden? Iedere dag?
Door jon
#466453
Ja, dat probeer ik wel, maar nu er EINDELIJK een ander soort bot dan kippenek is bijgekomen wordt het wel lastiger en zal ik soms met de porties moeten schuiven. Dus toch meer de grote lijnen. Maar per saldo maakt dat niets uit toch? Ik zal aan het eind van de week ff mijn menu van de afgelopen twee weken 'publiceren'. Oua bot nog weinig variatie maar dat gaat er toch wel aankomen denk ik en met die grote porties lamsbot zal de verhouding kippenek/lamsrib wel ongeveer fifty/fifty zijn.

Ik heb trouwens ook de 30 gram vleesbot die Lhaki overliet voor de sport effe nagewogen en dat was geloof het of niet 50% vlees en 50% bot. Ook mooi dus.
Hij krijgt nu trouwens ongeveer 1/3 kvv en 2/3 barf.
Laatst gewijzigd door jon op do 12 jan 2006, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door