Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hondenliefhebster
#46056
Hoi hoi,
Frankie en Jaymz krijgen nu zo'n twee weken Energique en doen het er prima op: ze produceren keurige keuteltjes (behalve wanneer ze uit de sloot hebben staan lebberen of uit pure gekkigheid sneeuw hebben gehapt) en drinken veel en veel minder. En ik had natuurlijk al actieve honden, maar het lijkt of ze nu buiten nog energieker zijn. Enfin, hier schrijft dus een tevreden mens (mede dankzij jullie tips). :) :) :) :) :)
Het lijkt me leuk in de loop der tijd naast dit complete versvoer ook een paar keer per week zelf maaltijden samen te stellen. Ik loop momenteel bij mij in de buurt overal te kijken naar wat er zoal aan vlees te koop is en te informeren naar de mogelijkheden. Daarstraks zocht ik bij ons op de markt naar kippennekken, die ze niet hadden. Wel ben ik thuisgekomen met een kilo mooie konijnenborststukjes-uit-de-aanbieding.
De vriendelijke verkoopster heeft me helemaal uitgelegd hoe je dat moet bereiden ('goed sudderen, hoor!'), en ik heb haar maar in de waan gelaten. (Yek, ik zou het zelf niet willen eten :P :P :P , maar voor mijn honden koop dus alles)
Nu mijn vraag: wanneer zou ik dit het beste kunnen geven, en hoeveel dan? Het zijn stukken vlees-met-bot (ribben, enzo), dus volgens mij geen dragende botten. En hoe kan ik dit het beste aanbieden? Frank is heel gulzig en werpt zich vol overgave op de grootste kluifbotten. Ik zal proberen het stukje vlees vast te houden, maar vrees voor mijn vingers. Ik ben echter toch bang dat hij grote stukken rib zo naar binnen werkt. Of kan dat juist wel? ???
Jaymz is daarentegen juist heel tuttig en weet nooit goed hoe hij iets aan moet pakken. 't Is dat hij altijd dreigend gegrom klaar heeft, anders zou Frank alles van hem inpikken. Hij heeft zelfs nog moeite met een stukje appel. Wat adviseren jullie? ???
Groetjes en alvast bedankt!
Door sharpie
#46087
Nu mijn vraag: wanneer zou ik dit het beste kunnen geven, en hoeveel dan? Het zijn stukken vlees-met-bot (ribben, enzo), dus volgens mij geen dragende botten.
Wanneer maakt volgens mij niet zoveel uit, het ligt eraan of je veel in 1 keer geeft, dan zou het als een komplete maaltijd kunnen dienen.
Of je geeft als tussendoortje een klein beetje.
En hoe kan ik dit het beste aanbieden? Frank is heel gulzig en werpt zich vol overgave op de grootste kluifbotten. Ik zal proberen het stukje vlees vast te houden, maar vrees voor mijn vingers. Ik ben echter toch bang dat hij grote stukken rib zo naar binnen werkt. Of kan dat juist wel? 
Ik weet eigenlijk niet zo goed of dat kwaad kan, het lijkt mij zelf ook een beetje eng.
idd vasthouden zou een optie zijn, maar als hij daarbij je vingers opeet, heeft het ook misschien niet zoveel zin ???
Misschien weet iemand anders hier een beter antwoord op ???
Door roger
#46093
<< Het zijn stukken vlees-met-bot (ribben, enzo), dus volgens mij geen dragende botten. En hoe kan ik dit het beste aanbieden? Frank is heel gulzig en werpt zich vol overgave op de grootste kluifbotten. Ik zal proberen het stukje vlees vast te houden, maar vrees voor mijn vingers. Ik ben echter toch bang dat hij grote stukken rib zo naar binnen werkt. Of kan dat juist wel? ???
Jaymz is daarentegen juist heel tuttig en weet nooit goed hoe hij iets aan moet pakken. 't Is dat hij altijd dreigend gegrom klaar heeft, anders zou Frank alles van hem inpikken. Hij heeft zelfs nog moeite met een stukje appel. Wat adviseren jullie? ???<<


Hondenliefhebster,

Geen enkel konijn heeft een dragend bot dat zo hard is dat jouw honden het niet kunnen verwerken, tenminste als ze ervaren "Artisanale Rauw Freters" zijn.
Dus alle konijnedelen zijn perfect , in wat voor kategorie(vlles, bot, vet of orgaan ) ze vallen , tja, dat kan ik zo moeilijk beoordelen.
Ik denk dat de stukjes die jij beschrijft meer bot zullen bevatten dan spiervlees, maar , dat maakt niet uit, het is prima voer.

trouwens, als die man losse konijnendelen verkoopt dan kan ie ook aan koppen komen.
Moet je met hem eens praten of ie je niet koppen , met de voorpoten eraan en afgesneden net voor de werkelijke borstkas begint, zelfs een stukje van de borstkas mee.
Dan heb je een prima maaltje, alle organen van de kop, bot, wat spiervlees en in het stukje romp zit waarschijnlijk nog wat hart, long.
Vraag hem dan ook nog achter de lever en de nieren en je zit perfect, en zoals gezegd, de kans is groot dat ie er allemaal, met een beetje goede wil , tegen een zacht prijsje aan kan komen, vermits hij losse onderdelen verkoopt.

Succes.
Door roger
#46094
<< Het zijn stukken vlees-met-bot (ribben, enzo), dus volgens mij geen dragende botten. En hoe kan ik dit het beste aanbieden? Frank is heel gulzig en werpt zich vol overgave op de grootste kluifbotten. Ik zal proberen het stukje vlees vast te houden, maar vrees voor mijn vingers. Ik ben echter toch bang dat hij grote stukken rib zo naar binnen werkt. Of kan dat juist wel? ???
Jaymz is daarentegen juist heel tuttig en weet nooit goed hoe hij iets aan moet pakken. 't Is dat hij altijd dreigend gegrom klaar heeft, anders zou Frank alles van hem inpikken. Hij heeft zelfs nog moeite met een stukje appel. Wat adviseren jullie? ???<<


Hondenliefhebster,

Geen enkel konijn heeft een dragend bot dat zo hard is dat jouw honden het niet kunnen verwerken, tenminste als ze ervaren "Artisanale Rauw Freters" zijn.
Dus alle konijnedelen zijn perfect , in wat voor kategorie(vlles, bot, vet of orgaan ) ze vallen , tja, dat kan ik zo moeilijk beoordelen.
Ik denk dat de stukjes die jij beschrijft meer bot zullen bevatten dan spiervlees, maar , dat maakt niet uit, het is prima voer.

trouwens, als die man losse konijnendelen verkoopt dan kan ie ook aan koppen komen.
Moet je met hem eens praten of ie je niet koppen , met de voorpoten eraan en afgesneden net voor de werkelijke borstkas begint, zelfs een stukje van de borstkas mee.
Dan heb je een prima maaltje, alle organen van de kop, bot, wat spiervlees en in het stukje romp zit waarschijnlijk nog wat hart, long.
Vraag hem dan ook nog achter de lever en de nieren en je zit perfect, en zoals gezegd, de kans is groot dat ie er allemaal, met een beetje goede wil , tegen een zacht prijsje aan kan komen, vermits hij losse onderdelen verkoopt.

Succes.
Door Helen
#46106
Ik zat me laatst af te vragen. Ik zou graag Balou af en toe een stuk heel konijn voeren. Dus met vel etc. (alleen dood dus ;D). Nou als je dat moet kopen is dat onbetaalbaar. Maar aan slachtkonijnen kan je heel makkelijk komen. Die kosten zo'n 5 euri. Er staan overal op internet advertenties voor slachtkonijnen. Misschien is het te regelen dat ik zo'n k'nijn koop en bij een slager afgeef ( volgens mij doen Turkse slagers daar niet zo moeilijk over) en dat hij hem voor mij doodmaakt en in drie stukken hakt!! Dat zou mooi zijn. Ik zal er eens achteraan gaan volgende week.
Ik geloof alleen dat ik niet naar het k'nijntje moet kijken, want ik weet niet of ik hem dan wel naar de slager kan brengen. Als is dat hypocriet eigenlijk, want zijn geslachte broertje eten zowel hondlief als ikzelf met smaak....

Mmmm wat een overpeinzingen op een donderdagmiddag.

Groetjes Helen
Door jelle
#46127
Bijkomend punt waarom ik echt niet aan konijn begin is dat slachtkonijnen werkelijk zeer dieronterend worden gehouden. Legbatterijen voor kippen worden verboden, kalveren komen uit de kisten maar konijnen zitten nog altijd in draadgazen kooitjes (=kapotte pootjes) waarin ze niet eens recht op kunnen zitten.

Misschien sta ik door mijn opvangwerk wat sentimenteler tegenover konijnen dan tegenover andere diersoorten, maar een bepaalde ondergrens aan welzijnseisen probeer ik ook voor wat ik aan mijn honden voer wel aan te houden..
Door Helen
#46137
[quote="jelle"]
Bijkomend punt waarom ik echt niet aan konijn begin is dat slachtkonijnen werkelijk zeer dieronterend worden gehouden. Legbatterijen voor kippen worden verboden, kalveren komen uit de kisten maar konijnen zitten nog altijd in draadgazen kooitjes (=kapotte pootjes) waarin ze niet eens recht op kunnen zitten.

Misschien sta ik door mijn opvangwerk wat sentimenteler tegenover konijnen dan tegenover andere diersoorten, maar een bepaalde ondergrens aan welzijnseisen probeer ik ook voor wat ik aan mijn honden voer wel aan te houden..



[/quote]

O, zulke konijnen bedoelde ik niet eens. Op internet staan gewoon advertenties van konijnen van een boerderij of mensen die te veel konijnen hebben.

groetjes Helen
Door ~anna~
#46184
Een konijn kan je zo geven met vacht en al een Hollander weet wel wat ie moet doen :P ze strippen eerst het vachtje eraf en dan hoor je het kraken ;D
Door Helen
#46207
[quote="balupa"]
Een konijn kan je zo geven met vacht en al een Hollander weet wel wat ie moet doen :P ze strippen eerst het vachtje eraf en dan hoor je het kraken ;D
[/quote]

Yep, maar voor een boerenfox is dat eten voor een week ;)
Door ~anna~
#46217
Mijn reu mag van mij niet jagen omdat ik het zielig voor het konijn vind hij vangt ze nameljik echt.Als ik ergens ben waar konijnen zijn moet ik hem goed in de smiezen houden in fase 1 kan ik hem wel stoppen 8)
In het voorjaar moet ik dubbel goed opletten want anders verstoort hij de natuur :-[ dan gaat hij ook vaak aan de lijn.Waar we nu wonen vlakbij het water zijn geen konijnen.De meeste honden zijn niet snel genoeg deze dus wel. Ik zou dus een konijn kunnen kopen en aan hem kunnen geven dan braakt hij het weer op zodat puppelien ook wat krijgt. ;D
Door hondenliefhebster
#46488
Bedankt voor jullie tips. Vanmiddag krijgen ze als tussendoortje ieder een borststukje, dus ik ben heeeel benieuwd. Spannend!
Ik zal volgende week inderdaad eens vragen of die marktmensen ook aan grotere stukken konijn kunnen komen, maar vestig mijn hoop wat dat betreft toch meer op de Islamiet. De 'big boss' is bij die marktkraam namelijk meestal afwezig, en twee verkoopsters die nog net kippenpoten van borststukjes kunnen onderscheiden, nemen dan voor hem waar. Maar goed, wie niet waagt, enz.
Ik heb al lopen bedenken of het voeren van konijn en dergelijke ook de jachtlust van honden opwekt. Frank is op dat gebied een onnozele hals, die zit in het veld rustig op twee meter afstand van een haas of een konijn zonder iets op te merken. Jaymz, de langhaar is echter andere koek. Laten we zo zeggen dat ik hem niet voor 100 % vertrouw. Hebben jullie na het voeren van dit soort vlees nog iets bijzonders aan jullie doggies bemerkt?
Groetjes en poten van het harige tuig.
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op vr 30 jan 2004, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door