Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#464163
Gisteren heeft een vriend wiens hond (waarschijnlijk) een voedselallergie heeft aan de dierenarts gevraagd wat zij van kvv vindt. Zij zei dat alle vlees voor honden gekookt moet worden of dat hij anders struisvogelbiefstuk bij de aldi moet halen en daarbij rijst moet geven. Dat zou volgens haar een volledige goede maaltijd zijn voor zijn hond....
Wat vinden jullie hiervan?!

Groetjes,

Fieke
Door henneke
#464164
huh , dus die dierenarts denkt dat als je je hond elke dag een struisvogelbiefstuk met rijst geeft het wel goed is? en waarom moet je alles koken en struisvogel niet , daar ben ik wel benieuwt naar .
ik denk dat een hond er niet gezonder op gaat worden als je hem elke dag zo te eten geeft.
Door Sennaruby
#464192
Ik vond het ook een beetje vreemd ::) Geen enkele hond wordt daar beter van :-\
KVV niet goed vinden, maar een eenzijdige maaltijd van struisvogelbiefstuk en rijst wel...
Ik vind het erg jammer dat ik niet bij dat gesprek was, maar ik zal het zeker de volgende keer dat ik bij die dierenarts ben aankaarten.
Door Lizzy
#464199
Sennaruby schreef: Gisteren heeft een vriend wiens hond (waarschijnlijk) een voedselallergie heeft aan de dierenarts gevraagd wat zij van kvv vindt. Zij zei dat alle vlees voor honden gekookt moet worden of dat hij anders struisvogelbiefstuk bij de aldi moet halen en daarbij rijst moet geven. Dat zou volgens haar een volledige goede maaltijd zijn voor zijn hond....
Wat vinden jullie hiervan?!

Groetjes,

Fieke
Duidelijk een gevalletje dierenarts die niks over voeding weet....

Struisvogelvlees kan inderdaad best gebruikt worden bij een eliminatie-dieet. Dat wil dus zeggen: je vermoed dat je hond een allergie heeft voor een bepaald soort eiwit. Je geeft je hond nu 6 tot 8 weken lang een vleessoort dat hij nog nooit eeder gegeten heeft. Vroeger gebruikte ze daarvoor lam, maar inmiddels is er geen hond meer die nooit lam heeft gegeten. En dus is er inmiddels niks bijzonders meer aan lam. Goed, je geeft dus 6-8 weken bijv. struisvogel (of geit of konijn of eend ofzo - als de hond het maar nooit eerder gegeten heeft). Dan kijk je of de situatie verbeterd. Als de hond na 6 weken helemaal in orde is, dan kun je dus inderdaad uitgaan van een allergie/overgevoeligheid voor bijv. een vleessoort. Maar dan weet je nog niet welke.....

Na deze dieetweken ga je langzaam eens per 2 weken iets nieuws aan het menu toevoegen. Je houdt heel nauwkeurig bij hoe de hond op de nieuwe dingen reageert. En zo kun je langzaam uitvinden waar je hond niet tegen kan.

Dat is het idee achter zo'n struisvogel-dieet. Je blijft dit dus niet voeren!!!!

Die vriend van jou kan beter even op Barfplaats langskomen ;), dan vertellen wij hem wel wat hij moet doen!!! Staat deze hond nu op brokken? Waarschijnlijk is een rauw/vers voer, zonder allerlei granen, genoeg om de hond op te laten knappen!!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 jan 2006, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sennaruby
#464200
Dat zal ik zeker doen!!
Hij gaat nu in ieder geval carnibest voeren in plaats van de royal canin hypoallergeen brokken, die de dierenarts met klem voor het struisvogelbiefstukverhaal heeft aangeraden, en ipv de purinabende die Gijs nu krijgt.

Wie weet er nog een goede dierenarts in de buurt van Steenwijk/Wolvega?!
Door peerle
#464230
het ergste aan het advies vind ik, dat er in een biefstuk niks geen bot zit en dat je dus veel te ongelijke hoeveelheden vlees en bot gaat geven (namelijk alles niks, dus veel fosfor en geen (of weinig) calcium). Die twee hebben elkaar nodig om te kunnen werken !
Door Lizzy
#464235
Nou ja, hij zal toch wel bedoeld hebben 'struisvogel, rijst + calciumbron"? Zo niet: is het een heel ernstig geval van een DA die niks over voer weet en dan mag je alleen maar hopen dat hij niet te vaak dit soort adviezen geeft >:(
Door Sennaruby
#464243
Lizzy, ik ben bang dat ze echt alleen struifvogelbiefstuk en rijst zei, ze zei niets over welke calciumbron dan ook :-\.
Als je ergens geen verstand van hebt, houd dan je mond. Stel je voor dat hij dat advies zou opvolgen >:( :o
Misschien een idee om hen aan hun haren naar die lezing van mogens eliassen te slepen, horen ze een keer een ander verhaaltje dan dat van rc!
Door Lizzy
#464244
Sennaruby schreef: Lizzy, ik ben bang dat ze echt alleen struifvogelbiefstuk en rijst zei, ze zei niets over welke calciumbron dan ook :-\.
Als je ergens geen verstand van hebt, houd dan je mond. Stel je voor dat hij dat advies zou opvolgen >:( :o
Misschien een idee om hen aan hun haren naar die lezing van mogens eliassen te slepen, horen ze een keer een ander verhaaltje dan dat van rc!
Oeps.... tjonge jonge, slechte zaak zeg! Als ze nog gezegd zou hebben "voor 6 tot 8 weken en beslist niet langer", dan vind ik het nog een ander verhaal (ook niet best, maar beter als zeggen dat dit compleet is). Ja, misschien moet je deze DA ontvoeren en in die zaal neerzetten ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door