Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#463655
Hallo,

Ik heb een jonge border colie reu van 14 maanden en hij weegt nu ongeveer 15 kg. Hij is dus broodmager. Altijd geweest dus vanaf puppie van 8 weken toen hij hier kwam tot nu.
Hij heeft geen wormen, is super actief (moet echt in zijn kennel om zijn rust te nemen), en glanst je tegemoed. Dus ik maak me geen zorgen :D !

Maar toch probeer hem als extra wat vetter vlees te laten eten (schaap en schapevet, vette vis, en vette kip, vet uit de pens etc etc.) maar hij geeft heel duidelijk de voorkeur aan mager (rood) vlees. Hij is wel dol op zalm.
Mijn andere twee honden zijn mager (bewust) maar eten alles met even veel plezier.
Nu ben ik benieuwd of julile ook hele magere honden hebben die liever geen vet eten?
Ik ben van plan om zijn BARF menu nu wat aan te vullen met Carnibest Actief.
#463700
ik heb een magere hond, maar gelukkig eet zij wel vet, ik moest het wel langzaam opvoeren, zij vondt ook mager vlees het lekkerst, maar nu vreet ze als eerst de vette stukken. ;) Ik denk dat je het maar moet blijven aanbieden, vlees die vet is bedoel ik, zoals schapen vlees, als hij dat lust, daar zit toch iets meer in dan magere kippetjes? Dot is ook niet plat te knuppelen, toen zij jonger was moest ze echt in de bench om tot rust te komen, maar gelukkig is het nu iets minder, maar zij vreet alles, hoe meer en hoe vetter hoe beter. ;)
#463724
Ja, het is dat jij het meldt maar idd. mijn magere Henkie heeft ook een uitgesproken afkeer van vet. Aan eendenkarkas zit soms nog een hele bult vet maar dat eet ie niet of met heeele lange tanden als ie echt veel honger heeft. Vanochtend heeft ie de stukken parelhoen met vette stukjes ook uitgespuugd. Ook rundvlees heeft soms van die vetrepen maar die lust ie ook niet. Typisch....
Laatst gewijzigd door bas rouge op ma 09 jan 2006, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#463816
Aaaah je moet een knuppel gebruiken ;) daar had ik niet aan gedacht.

Zonder gekheid. Ik blijf het inderdaad maar aanbieden en als eerste dus als hij echt lekker honger heeft. Wat bij hem ook wel meespeeld is dat hij nergens tijd voor heeft dus ook niet voor eten. Al zet ik hem alleen rustig(zonder afleiding) in zijn kennel met niets anders leuks dan zijn eten...dan nog eet hij vaak heel vluchtig om snel weer verder te kunnen met zijn drukke bestaan :P

Ik had laatst hele vette geitenribben. Hij at ze pas als ik het meeste vet eraf haalde. Als ik het vet dan in kleine brokjes sneed en weer mengde met rood vlees dan ging het er wel in.
#463827
ik heb jazz een tijd lang satinballs gevoerd, dat maakte wel een verschil, hoewel het niet ideaal is qua rauw vlees voeding zag ik wel duidelijk een verandering, Jazz was lusteloos, maar met Satinballs ging ze weer als een speer. Helaas zijn borders net anders, vooral de drukteschoppers, die zullen zich helemaal niet laten kennen qua rustig worden, al zijn ze vel over been blijven ze gaan. Ik heb ook vet in kippe en rund verstopt, dus de vlees een sneetje in geven en dan en sliertje vet erin, en dan voeren. ;D gelukkig lust Jazz het nu wel, dus nu krijg zij de extra vet wat ik bij de dikkertjes eraf haal. Ze is nog mager, maar ze heb in iedere geval weer de energie om te hollen ;D
#463872
wat zijn satinballs?
Ik ben nu van plan om dwan toch wat kvv bij te voeren. CB actief denk ik nu aan.
Niet dat hij niet actief is, integendeel, maar om hem toch wat "gemakkelijk" gezond bij te kunnen voeren.
Ik vind magere honden geen enkel punt (beter te mager dan te dik) maar hij heeft wel erg weinig "bij te zetten" en ik wil zijn training bij de schapen weer gaan oppakken ....
#463917
evds schreef: wat zijn satinballs?
Ik ben nu van plan om dwan toch wat kvv bij te voeren. CB actief denk ik nu aan.
Niet dat hij niet actief is, integendeel, maar om hem toch wat "gemakkelijk" gezond bij te kunnen voeren.
Ik vind magere honden geen enkel punt (beter te mager dan te dik) maar hij heeft wel erg weinig "bij te zetten" en ik wil zijn training bij de schapen weer gaan oppakken ....
uit de bib gecopieerd: Ik heb de orriginal gemaakt, ging er in de begin mondjesmaat in, maar later ging het als een speer, dus als tussendoortje

SATINBALLS
voor tussendoor of als extra bij de gewone maaltijd geven wanneer je hond te mager is.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hollands recept:
1 kilo VersVleesvoeding(of 1 kilo rundergehakt,de goedkoopste)
250 ml warm water
1 vel gelatine
100 gr Havermout of ander cerial,het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia (moet voorbewerkte Havermout zijn,zoals b.v Bambix of Brinta)
1 rauw ei
2 eetlepels stroop.

De gelatine oplossen in warm water.
Voeg de Havermout,het ei en de stroop toe,en klop met vork door elkaar.
Mix dit samen met het vlees en rol er ping-pong maat ballen van.
Verdeel in aparte porties en vries.

~~~~~~~
De Orgineel Satin Balls:
Ingredients:
10 pounds hamburger meat [the cheapest kind]
1 lg. box of Total cereal [or comparable natural brand]
1 lg. box oatmeal
1 jar of wheat germ
1 1/4 cup veg oil
1 1/4 cup of unsulfured molasses
10 raw eggs
10 envelopes of unflavored gelatin
pinch of salt
Mix all ingredients together, much like you would a meatloaf.
Divide into 10 quart freezer bags and freeze.
Thaw as needed.
http://www.holisticdog.org/Nutrition/Sa ... balls.html ;D
#466807
A Ha! Leuk recept.
Misschien voor als ik eens echt zin in koken heb....

Vandaag heb ik CB Natuur geprobeerd en het ging erin als koek (bij alledrie trouwens). Zaterdag haal ik CB Actief om bij te voeren want Dwan kan wel wat verstouwen op het moment.

Vanavond 3 sardientjes en ongeveerl 10 !! kippennekken terwijl hij vanmorgen 500 gr CB natuur op had. Ik ben met hem weer van 1 keer per dag voeren afgestap. De andere twee krijgen nog wel 1 keer maar hij krijgt s'ochtends appart zijn extra's.

Eerst leek hij op 1 keer per dag voeren juist aan te komen maar ik had niet alle randvoorwaarden constant gehouden ;D want ik was ongeveer tegelijkertijd even met de training bij de schapen gestopt. Die training heb ik nu weer hervat en hij is weer afgevallen. Meer eten erin dus!
#467121
evds schreef: A Ha! Leuk recept.
Misschien voor als ik eens echt zin in koken heb....

Vandaag heb ik CB Natuur geprobeerd en het ging erin als koek (bij alledrie trouwens). Zaterdag haal ik CB Actief om bij te voeren want Dwan kan wel wat verstouwen op het moment.

Vanavond 3 sardientjes en ongeveerl 10 !! kippennekken terwijl hij vanmorgen 500 gr CB natuur op had. Ik ben met hem weer van 1 keer per dag voeren afgestap. De andere twee krijgen nog wel 1 keer maar hij krijgt s'ochtends appart zijn extra's.

Eerst leek hij op 1 keer per dag voeren juist aan te komen maar ik had niet alle randvoorwaarden constant gehouden ;D want ik was ongeveer tegelijkertijd even met de training bij de schapen gestopt. Die training heb ik nu weer hervat en hij is weer afgevallen. Meer eten erin dus!
Fijn dat hij het lustte ;)
Jonas krijgt vanavond weer fazant :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door