Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jaymeg
#462515
Hallo Lizzy en andere veelweters,
Ik heb twee wheaten terriers. Een van drie jaar en een van 9 maanden. De oudste heeft vanaf zeven weken bibi gekregen. De pup vanaf het eerste eten. Na enkele maanden begon de jongste moeilijk te doen. Luste echt niets meer van de bibi. Toen een beginnetje gemaakt om te gaan barfen.
Maar ik word er zo onzeker van en ben toen terug gegaan naar kvv. Inmiddels alle merken geprobeerd, maar ze eet er net voldoende van om niet dood te gaan. Iedereen zei dat ik het gewoon moest volhouden en dat ik er een verwende eter van gemaakt had. Dus ik volhouden met kvv en uiteindelijk farmfood brokjes erbij. Ze vreet het niet. Ze houdt het langer vol dan ik, want inmiddels is ze brood en brood mager. Ik kan er niet langer tegen en moet ik gaan barfen.
Ook dat lust ze niet allemaal. Veel vlees ook niet. Met lange tanden. Koop voor kapitalen lamsribben. Maar vaak verdwijnt het dan weer in de vuilnisbak.
Maar op kip is ze helemaal gek. Het lijkt wel of gewoon vast totdat ze weer kip krijgt. Ze lust er alles van, magen en hartjes en levertjes. Ook runderhart lust ze graag.
Nu las ik in de Barfbibliotheek een stukje over Barf en zelf samenstellen voor dummies. De schrijver zegt dat zijn honden het meest kip eten omdat hij daar goed aan kan komen. Mijn vraag:
Kan ik mijn honden gewoon elke dag kippenpoot geven en dan af en toe iets anders, zoals soepvlees en hart.
Ook kan je hier zakken kopen met long en andere bloederige dingen. Voor een vegetarier bijna niet te doen, maar ja.
De Satinballs gingen er trouwens prima in.
Lizzy, kan jij je licht hier eens over laten schijnen, want ik voel me zo onzeker.

Sorry voor het lange verhaal

Ria
#462517
Hoi Ria, pfff, moeilijk zeg! Ben je lekker mee, met zo'n lastige eter..... Eerst even wat vraagjes, voor de zekerheid: Lust ze ook geen lamsvlees (zonder bot) of geitenvlees (zonder bot)? Lust ze groentes? Lust ze vis? Konijn? Parelhoen?
#462524
Tja dat is ook zoiets. Inmiddels heb ik al voor zoveel geld aan vlees weggegooid, dat ik het bijna niet op kan brengen om weer van alles te proberen. Wat jij opnoemt, parelhoen, lijkt me niet te betalen. Ik heb wel duif geprobeerd en ja, ze eten regelmatig van die schapenstukjes. Niet al te veel, maar dat lukt weleens. Maar toen las ik hier weer dat die schapenstukjes met bot eraan, niet goed was, dus daar ben ik toen weer mee gestopt. Groente krijg ik er helemaal niet in.
Die jongste zal ook nooit iets zomaar opeten wat iemand aanbiedt. Zie je dat neussie eerst gaan, trekt ze d´r lip een beetje op, zoals een mens doet als tie ergens van walgt. Om mij te plezieren pakt ze het weleens aan om het dan ergens anders lost te laten. Grrr. Grr. gek wordt ik ervan. Vis ook zoiets. Sardientje, ging erin als koek. Kilo gekocht. Allemaal in de vuilnisbak. Niets meer van op. ???
Kom ik echter met een drumstick aan, dan lust ze er daar wel vier van. Dus, als ze dan weer een poosje al het andere laat staan en ze is weer vel over been, dan ga ik toch weer 5 kilo drumsticks halen.
Em ´s nachts lig ik dan te woelen en me af te vragen wat ze allemaal te kort komt. Dan wens ik bijna dat ik nog nooit gehoord had van rauwe voeding en gewoon brokken kon geven, maar ja, hoe meer je leest hoe kleiner de kans dat je daar weer naar terug kan.

Konijn heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook wel weer erg duur, of niet

Ria

Ria
#462532
Hoi Ria, ik kan heel goed begrijpen dat je er helemaal niet goed van wordt hoor... Maar ja, brokken eet ze ook niet, toch? Dus dat is ook geen optie..... Lichamelijk is ze helemaal in orde? Ze heeft niet iets lichamelijk dat dit probleem zou kunnen veroorzaken? (lijkt me sterk, maar ja, toch altijd even checken...).

Parelhoen en konijn is inderdaad vrij duur. Denk al gauw aan zo'n 4 euro de kilo.

OK, dus ze lust in feite kip en rund. Lust ze zuivel? Volgens mij wel he, aangezien dat ze wel satinballs eet? Lust ze eigenlijk gekookt vlees? Ja, ik vraag maar een hoop, want het zou zo zonde zijn als over 1 jaar (tobben) blijkt dat het geheim van de Smit ligt bij gekookte maaltijden.... En ja, ik geef toe: het is bepaald niet Barfplaats-eigen om zoiets te vragen (laat staan te adviseren), maar van een hond die niet wil eten en zichzelf nog liever uithongert.... daar is geen mens tegen bestand. Mocht ze wel van gekookt vlees houden: ik heb nog een aantal recepten voor gekookte maaltijden.

Maar goed, ik zit te denken aan de volgende lapmiddelen (ook niet erg Barfplaats-like, maar in het kader van "je moet toch wat"): als ze wel zuivel eet, dan zou je bijv. kefir en yoghurt en kwark en huttekase (deze zuivels afwisselen) kunnen gaan geven met wat geweekte graanvlokken van de reformwinkel. Ik denk dan aan 4 of 5-granenvlokken van de reformwinkel. Deze zijn minimaal verhit en dat hebben ze dan als voordeel boven alle andere granen. Je moet deze tenminste 8 uur weken in water voordat je het kunt geven. Je zou dit dan kunnen mengen met zuivel, eventueel een rauw ei + schil (al dan niet gemalen schil) en een schep rauwe yoghurt. Ik zou daar zelf een keer of 3 a 4 per week een schepje chlorella poeder bij doen voor de vitamines en mineralen en vetzuren en chlorofyl (je kunt ook chlorella pillen kopen en deze even in de vijzel pletten, maar volgens mij is poeder goedkoper. Zie : http://www.chlorella-alg.com/

Goed, als ze dit lust, dan heeft ze tenminste IETS binnen, iets dat haar ook wat dikker maakt, gezien de koolhydraten uit de granen (ja ja, ik weet het, ik ben geen voorstander van granen maar als ze dat lust: binnen = binnen). Ze moet natuurlijk geen allergie voor granen hebben, want dan moet je de granen weglaten en alleen kiezen voor zuivel met eventueel wat fruit en rauwe honing (wel rauwe nemen) en ei + chlorella.

Eventueel zou je hier ook nog wat fruitmoes doorheen kunnen doen van bijv. banaan, appel, peer, etc. Als ze dat lust tenminste.

Bij de tweede maaltijd zou je dan kunnen kiezen om alleen kip en rund te gebruiken. Maar gebruik dan wel zoveel als mogelijk van beide. Dus inderdaad de botten (behalve runderbotten. Te hard. Kalfsbotten lust ze misschien weer wel?), het vlees en alle organen. Dus hart, lever, nieren, long, maag : alles geven en zoveel mogelijk afwisselen ook tussen rund en kip. Lust ze runderpens? Ik zou haar zeker, als ze het lust, 2 maaltijden per week pens geven. Doordat pens zo sterk ruikt zou je hier wat visolie aan toe kunnen voegen. Dan krijgt ze wat omega 3 vetzuren binnen. En eventueel af en toe proberen om er 1 eetlepel gemalen groentes doorheen te sneaken. Lust ze gekookte groentes? Want als ze dat lust: probleem opgelost: geef je lekker gekookte groentes. Als het niet lukt met de groentes, gekookt of rauw: ja, helaas: dan niet....

Als je voldoende kippenbotten voert (zo'n 40% a 50% van het totaal ofzo - ja, ideaal is het niet maar vergeet niet dat er in kvv ook alleen maar gemalen kippenbot zit hoor!), dan hoef je geen eierschaalpoeder of dat soort dingen te geven. Wat je wel zou kunnen doen, een keer of 3 a 4 per week, is een beetje multivitamine/mineralen geven van De Groene Os. Daarmee vang je eventuele tekorten wel op hoor! Want laten we wel wezen: in kvv zit vaak gemalen kippenbot, orgaanvlees, beetje vlees, wat rijst en een premix (oftewel een vitamine/mineralenpreparaat). Dus jouw hond overleeft echt wel op zuivel, ei, fruit, chlorella, beetje granen, kip, rund (inclusief bot, vlees en organen) en wat multi-vitamine!

Het zou natuurlijk mooi zijn als je zo nu en dan kunt investeren in wat biologische kip/rund!

En zo komt splinter echt wel door de winter. Nogmaals, het is niet ideaal, maar dit is beter als niets!! Wat denk je, zou dit iets voor haar zijn?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 jan 2006, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#462546
Lizzy heel erg bedankt. Heb je antwoord uitgeprint en ga op mijn gemak eens alles uitproberen. Inmiddels had ik in de Barfbieb ook al gelezen dat kvv Bibi ook niet alles is. Ik had geen idee dat daar zoveel orgaanvlees doorheen zat. Ik geef allebei mijn honden zowiezo om de dag een visoliecapsule met knoflook. Gewoon voor mensen. Dat is toch goed? En vitamine C, om de huid in goede conditie te houden vanwege haar stofmijt en vlooienallergie.

Ik ben echt blij dat ik weer iets kan proberen. Ga morgen direct naar de reformwinkel.
Je hoort de resultaten over een paar daagjes.
Nogmaals bedankt.

Ria
#462597
Nou Ria, daar ben je lekker mee met zo'n kritische eter.
Onze Borke lust ook niet alles en is dol op kip, maar hij is ook dol op eend.
Bij de Lidl heb ik een tijdje terug een paar diepvrieseenden gekocht en dat kwam op minder dan 3.50 Euro per kg . Ik dacht dat hij het niet zou lusten en dat we het dan zelf zouden eten, maar hij is er dol op. Nu krijgt hij dus ook 1x per week eend.
Hij is ook dol op geitenribben, heb je dat al geprobeerd voor je hond, je kunt ze kopen bij de islamitische slager. Probeer gewoon eens een kilO, laat ze even doorzagen per 2 ribben. Lust je hond het niet, dan kan je er zelf altijd nog een lekkere soep van trekken.

Ik koop voor Borke alleen onbekende dingen die of heel goedkoop zijn (dan gooi ik het weg als hij het niet eet en de ingevoren restanten geef ik weg) of ik koop vlees wat we zelf op kunnen eten. Dan start ik dus vaak met de duurdere variant. Heb laatst hert gekocht (bout) voor onszelf en Borke wat laten proeven. hij lust het dus niet, dan hoef ik daar dus geen vlees van te zoeken.
Zo probeer ik steeds verder en langzamerzeker eet hij toch steeds meer ;D
#462603
Ik weet niet waar je woont Ria, maar misschien kun je een andere barfer in jouw omgeving vinden waarvan je af en toe wat ander vlees mag proberen! (bedacht ik me na hetgeen Astrid had geschreven)
#462614
Lizzy schreef: Ik weet niet waar je woont Ria, maar misschien kun je een andere barfer in jouw omgeving vinden waarvan je af en toe wat ander vlees mag proberen! (bedacht ik me na hetgeen Astrid had geschreven)
Dat is inderdaad een goed idee, dat soort hulp heb ik in het begin ook gehad en dat is erg handig.
Er is een kaart waar veel BP leden op te vinden zijn, dan kan je kijken wie er bij jou in de buurt woont.
Ik ben alleen even kwijt waar die kaart te vinden is?
Als ik bij je in de buurt woon dan wil ik je graag helpen hoor, zo ben ik zelf ook begonnen ;D
Ik woon in Zoetermeer (ZH).
#462672
Voel me direct een ander mens, met zoveel aangeboden hulp. Ik werd echt moedeloos van al die mensen die zeiden dat ik haar gewoon verwend had.
Ik woon trouwens in Rotterdam zuid.

Geitenribben heb ik ook al geprobeerd. Ik ben trouwe klant bij de Islamiet, maar doordat Meggie zo weinig lust, kom ik steeds met dezelfde zak naar buiten. Zelf eet ik nauwelijk tot geen vlees, dus dat idee van voor mezelf gebruiken gaat hier niet op. En ik woon samen met de honden, dus geen andere vleeseters hier. :D Het is jammer dat ik vlees niet als vlees kan zien, maar voor mijn gevoel altijd als "lijken' zie. Nou dan heb je al geen trek meer.
Wat ik me eigenlijk altijd afvraag als ik hier meelees; Hoe eten jullie eigenlijk zelf? Als ik jullie zo hoor over berekeningen hier en daar, vraag ik me af of jullie voor jezelf net zo goed zorgen als voor de honden. Lizzy, jij bijvoorbeeld, ben jij een gezondheidsfreak, of alleen voor je honden?

Ria
#462840
Jaymeg schreef:Geitenribben heb ik ook al geprobeerd. Ik ben trouwe klant bij de Islamiet, maar doordat Meggie zo weinig lust, kom ik steeds met dezelfde zak naar buiten.
Wat voor geitenribben heb je gegeven?
Dat klinkt wellicht als een rare vraag, maar als ik bij het Islam centrum 10 kg geitenribben ga halen dan zagen ze het daar voor mij steeds per 2 ribben af.
De ribben die het dichtste bij de kop van de geit zitten zijn veel dikker en harder dan de achterste ribben. Om te leren eten zou je dus beter de ribben van de achterzijde kunnen proberen om te beginnen want die zijn veel zachter.

Tja als je zelf vegetarier bent dan ben je wel meer 'gehandicapt'qua mogeljkheden van uit proberen van vleessoorten. Toch zijn er meer vegetariers hier op BP, Lizzy is er ook zo eentje.

Zelf probeer ik goed op mijn voeding te letten, koolhydraatarm en suikervrij te eten en zoveel mogeljik alles zelf te bereiden.
Ik ben dus dol op vlees, kaas etc ;D
#462877
De geitenribben heb ik ook gehaald bij de islamiet. Zat ook veel vel? aan. Hier hebben ze het echt niet gegeten. Kopvlees heb ik ook eens genomen. Ook niet.
Twee duiven, ook niet.
Maar natuurlijk ook wel dingen wel. Lamsvlees eten ze ook wel. Maar ik ben bang dat ik toch niet genoeg bot geef.
In ieder geval ben ik nu helemaal om. Ik ga me nu echt goed verdiepen in Barf en heb mezelf 3 maanden gegeven om het onder de knie te krijgen, zodat ik het eten van mijn honden ook eens uit mijn gedachten kan zetten.
Ik houd jullie op de hoogte.

Ria
#463089
Heel veel honden hier op BP lusten geen duif, dus wordt daar niet wanhopig door.
Onze Borke lust ook geen konijn geen hert en weigert inmiddels vis.

Probeer eens eend, verkopen ze bij het Islam Centrum per kg, ik zou met poten starten daar zit denk ik het meeste vlees aan.

Probeer eens geitenvlees zonder bot, dan kan je zien of hij geit lekker vindt.

Wat je ook kunt proberen is om vlees met bot te malen, alleen kan ik niet zo goed inschatten wat daarvoor geschikt is. Kip dus wel, maar dat eet je hond goed, dus dat zou ik niet malen.
Misschien heeft Lizzy nog een suggestie voor je?

Het is hier op BP natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar Lizzy wat denk je van Gistocal als supplement voor deze hond die zo slecht botten wil eten?
#463171
AstridStraver schreef:

Het is hier op BP natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar Lizzy wat denk je van Gistocal als supplement voor deze hond die zo slecht botten wil eten?
Het beste geef je fijngemalen eierschalen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door