Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#463007
Vandaag las ik in de krant dat overrijpe bananen de afgifte van maagzuur remmen.
Is het dan nog wel verstandig om overrijpe bananen aan de hond te voeren aangezien ze maagzuur nodig hebben om botten af te breken?

Ik geef mijn hond elke dag een banaan en nu braakt hij de laatste tijd nogal vaak botjes uit. Zou één en ander met elkaar in verband kunnen staan?
Door Doedels
#463338
Ik vind banaan ook niet iets om dagelijks aan je hond te geven. Vrij veel koolhydraten.
Hadden jouw honden voorheen geen last met het verteren van botten?
Het geven van een hele banaan 1 tot 4 uur na een botmaaltijd lijkt me niet echt bevorderlijk voor de botvertering. Hoewel dit wel individueel zal verschillen.
Door conleeuw
#463339
probeer anders gewoon een aantal weken zonder banaan? Als hij dan niet meer stukjes bot braak, weet je dat banaan de kwaadoener was, hier krijgen af en toe een kleine stukje banaan, zeg maar een 2 cm stukje per hond per week ongeveer
Gebruikersavatar
Door sylvia
#463354
Hier krijgen ze maar zeer zelden banaan, ik vind bananen niet iets wat je geregeld moet geven aan je hond.
Ik ben trouwens helemaal niet zo scheutig met fruit, als ik zelf fruit eet krijgen ze wel eens een stukje dat is het.
Door Lil
#463624
goh ik geef banaan bij diarree. Ik geloof dat als ik het elke dag zou geven hij verstopping zou krijgen. Heb eigenlijk nooit banaan in huis omdat ik ze niet mag hebben (is januari dus ik ben maar weer eens op dieet). Geef zelden of nooit fruit, omdat het hier niet erg graag gegeten wordt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#464868
Ok even een uitleg. Mijn hond is ontzettend mager en wordt niet dikker ondanks dat hij zo'n 1200 gram per dag krijgt (hij weegt 28 kg).
Ik geef hem nu wat koolhydraten erbij in de hoop hem wat aan te laten komen. Daarom krijgt hij nu elke dag 1 banaantje.
Voorheen had hij geen problemen met botten verteren.
Hij heeft nu alweer een paar dagen geen banaan gehad en ook niet meer gebraakt. Maar hij is ook alweer afgevallen en leek toch wel wat aan te komen.
Ik ga nu maar proberen om de banaan midden op de dag te geven en niet vlak na de maaltijd.
Door tieneke
#464878
Koolhydraten zou ik zelf dus absoluut niet geven,een hond kan er helemaal niets mee.
Waarom geen lekkere vette vis maaltijd of lamsvlees als extra?
Of gewoon meer vlees geven.
Door bowie
#464993
Zou ook wat meer te eten geven vis of wat vlees :P
maar elke dag een banaan :-\ lijkt me niet gezond .
Door conleeuw
#465063
kan je niet mischien iets meer vet voeren? het is echt lastig als je een anorexia geval in huis heb (lees hond als Jazz) om ze iets dikker te krijgen zonder koolhydraten. Ik worstel er ook mee. ;)
Door tieneke
#465067
Misschien schapenvet erbij geven?
Dan wel de echte en natuurlijke en niet in kunstmatige blokjes ;)
Door tvs
#465132
lekkere vette sardienes, van die grote. voor als je uit het zuiden komt, op de vismarkt maastricht laatste kraam 3 kilo voor 5 euro. ik ben er mee gaan minderen , mijn hond werd er erg dik van.
en bananen, helpt goed tegen het zuur bij misselijke zwangere vrouwen dus het bericht zal wel kloppen.
Laatst gewijzigd door tvs op di 10 jan 2006, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tvs
#465138
trouwens kan het natuurlijk ook een stofwisselingsprobleem zijn wat homephatisch goed te repareren is. ik heb zelf wel goeie ervaringen met westerhuis zit wel in dodewaard. www.uwdierenkliniek.nl
Gebruikersavatar
Door sylvia
#465174
Je kunt beter je hond aan laten komen door meer vet te geven (niet een bak met vet geven natuurlijk maar vetter vlees geven)
Door Lizzy
#465207
Banaan heeft zeker invloed op het maagzuur van de hond. Maar 's morgens een banaan geven en 's avonds vleesbot: dat moet geen probleem zijn.

Ik ben overigens ook nog steeds niet echt voorstander van het voeren van koolhydraat, maar af en toe een banaantje... Ach.... Om je een voorbeeld te geven: rijst bevat 78 gram koolhydraat op 100 gram. Een banaan bevat 23 gram koolhydraat.

Ik denk alleen niet dat het echt zinvol is om hem met banaan aan te laten komen. Meer voer werkt meestal beter. Of inderdaad de wat vettere vlees/vissoorten. Hij eet natuurlijk nog niet zo lang vers. En ik vind dat heel veel Dalmaten in eerste instantie erg veel moeite hebben om op gewicht te blijven als ze van brok naar vers gaan (koolhydraat-arm). En nu kun je met kunst en vliegwerkt satinball, aardappel, banaan, rijst, macaroni enzo gaan geven, maar of dat zin heeft? (tenzij je hond van z'n graat valt misschien). Je wilt toch juist van onnatuurlijk hondenvoer af, toch? Je kunt meer en vetter gaan voeren.

Ik weet wel dat Brutus en Pinkel allebei afschuwelijk mager zijn geweest toen we ze overschakelde. Brutus was op een gegeven moment zo dun dat de Uitlaatservice hem niet eens meer mee wilde nemen. En hij at 1,5 kilo versvlees per dag! Ik heb satinball gevoerd, ik heb schapenvet erbij gekieperd, ik ben meer gaan voeren en hij bleef zo mager als een lat. Van satinballs en schapenvet ging hij eigenlijk alleen maar meer poepen. Op een gegeven moment ben ik hem echt meer gaan voeren (barf) en het duurde even maar INEENS was hij te dik ;D. Blijkbaar was er ineens een soort kantelpunt dat zijn lichaam gewend was aan koolhydraat-arme voeding...... Volgens mij heb je bij de Dalmaat (en bij meerdere rassen) vooral wat geduld nodig.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door