Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvi@
#462466
Thunder is gecastreerd toen hij ongeveer 4 1/2 maand was. Huggy zo rond de 5 1/5 maand.

Ik heb er geen problemen van ondervonden en ik zie ook geen nadelen bij mijn katten.

Mijn persoonlijke mening is dat je beter vroeg kunt castreren dan dat de kater al een nest heeft verwekt.
Mijn da doet het ook al heel jong, zij is een aantal jaren in Amerika geweest en daar deden ze het bij het asiel voordat de kittens geplaatst werden (week of 8 leeftijd? Die leeftijd weet ik niet exact).
Door Marieke
#462481
Bedankt!
Ik wil ook zeker voorkomen dat mijn kater een nest verwerkt (en wegloopt :-[).
Als het geen nadelige gevolgen voor zijn gezondheid heeft, is het dus te overwegen.
Door zurca
#462500
Ik weet zo snel even niet wat maar er staat me iets bij dat vroege castratie bij katers wel gezondheidsproblemen kan veroorzaken op latere leeftijd...
Daarbij zeggen onderzoeken vanuit Amerika mij niet zo veel op dit gebied. Ze hebben daar een enorm overschot aan honden en katten. Om daar wat verandering in te brengen is de nieuwste "mode" om dan de dieren maar als pup en kitten te laten helpen. Allerlei positiefe onderzoeken zullen er naar voren gekomen zijn want tja als er nadelen aan zitten en ze die bekend maken dan werkt dit "plan" natuurlijk niet...
Ik heb mijn kater laten helpen met 6 maanden, iets wat ik eigenlijk nog te vroeg vond maar ik had geen keuze omdat ik ook zijn zus in huis heb. Die aan de pil was helemaal geen optie. Maar had ik geen intackte poes in huis gehad dan had ik zeker nog gewacht!
Door Lizzy
#462502
Ik ben heel huiverig voor dit soort dingen! Bij de hond (reu) geldt bijv. dat als je hem vroeg castreert zijn plasser onderontwikkeld (te klein) blijft. Hetgeen weer de oorzaak is voor het vastlopen van nierstenen/blaasgruis.

Bij de hond (reu of teef) is het tevens zo dat als je te vroeg castreert het skelet nog niet uitontwikkeld is. De hormonen zijn nodig voor de ontwikkeling van het skelet. Met alle gevolgen van dien.
Door wenne
#462557
zurca schreef: Ik weet zo snel even niet wat maar er staat me iets bij dat vroege castratie bij katers wel gezondheidsproblemen kan veroorzaken op latere leeftijd...
Daarbij zeggen onderzoeken vanuit Amerika mij niet zo veel op dit gebied. Ze hebben daar een enorm overschot aan honden en katten. Om daar wat verandering in te brengen is de nieuwste "mode" om dan de dieren maar als pup en kitten te laten helpen. Allerlei positiefe onderzoeken zullen er naar voren gekomen zijn want tja als er nadelen aan zitten en ze die bekend maken dan werkt dit "plan" natuurlijk niet...
Ik heb mijn kater laten helpen met 6 maanden, iets wat ik eigenlijk nog te vroeg vond maar ik had geen keuze omdat ik ook zijn zus in huis heb. Die aan de pil was helemaal geen optie. Maar had ik geen intackte poes in huis gehad dan had ik zeker nog gewacht!
Dit vind ik heel goed gezegd, ben het hier helemaal mee eens. Tuurlijk kan het een "oplossing" bieden voor zwerfdieren en dergelijke, maar voor huiskatten ben ik er totaal niet voor te vinden. Onze Ferre is nu 7,5 maand, en zolang hij niet sproeit mag hij van mij zijn balletjes nog houden ;) Zijn huisgenootjes zijn gesteriliseerd en hij gaat niet naar buiten (te druk en te gevaarlijk hier), dus da's ook geen probleem.
Er zijn tegenwoordig ook heel wat fokkers van raskatten die hun kittens laten castreren alvorens ze te plaatsen, om verder fokken ermee te voorkomen... Zo zou ik dus écht geen kitten willen kopen hé, al is het totaal mijn bedoeling niet om te fokken ermee, ik wil hem/haar eerst laten uitgroeien alvorens te castreren. Daar wil ik gerust een contract voor tekenen, maar ik laat geen kitten castreren op 8-12 weken om die reden...
Door Debora
#462646
Yep, hier loopt ook nog een intakte kater rond, ook met hetzelfde idee: zodra ie gaat sproeien is het einde oefening. Hij is nu ruim een jaar. Laatst meende ik dat ie had gesproeid omdat het giga stonk, maar blijkbaar is het zo dat zodra meneer op de kattebak zit en gaat plassen...dat daar die stank vanaf komt. Heel indringend. Maar sproeien doet ie niet, ik weet van mijn andere jeweetwelkater dat die dat heel vrolijk open en bloot deed. Nu niet meer 8)
Door jeanne
#462756
onze Sjonnie is ook nog intact onder het motto
van: als ie gaat sproeien word het een ritje da :-\
Hij is nu 9 maanden.
Door gonny
#462770
Hier zijn B&B met 8 maanden gecastr. omdat ze de vrouwtjes niet met rust lieten.... :-X
Gebruikersavatar
Door sylvia
#463357
Ik zou zeker niet klakkeloos aannemen dat als het uit Amerika komt dat het maar goed is. In Amerika hebben ze een rigoreuse aanpak tegen zwerfdieren en dat is vroeg castreren, als het zou kunnen zouden ze al castreren bij de geboorte ::) Geslachtshormonen zijn bijvoorbeeld alleen al nodig om de groeischijven te laten sluiten en dat is dan nog maar 1 ding.

Met Boris heb ik een afspraak, 1 keer binnen sproeien en het is einde oefening hij is ruim twee en nog intact
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 09 jan 2006, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#463400
Ik vindt dat wanneer een kater niet los buiten loopt, binnen niet sproeit, en ook geen gedragsproblemen vertoont, hij ook niet gecastreerd moet worden. Dante is tegelijk met Nero gecastreerd. Dante was toen 10 mnd en Nero 12 mnd. De reden was dat Dante tot bloedens toe Nero's nekvel pakte. Ik heb ze toen beide laten castreren. Hier heb ik heel veel spijt van. Met Dante kon het niet anders, maar Nero kreeg daarna kale plekken op zijn rug en is afgelopen augustus op bijna 5 jarige leeftijd gestorven aan lymfklierkanker. Wie weet had hij nu nog geleefd als hij nooit was gecastreerd. Met hormonen moet je gewoon niet kloten als het niet nodig is.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 06 jan 2007, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#463440
Bij kattenfokker wordt steeds vaker jong gecastreerd. Een deel van de fokkers in de US (ik denk ergens tussen de 25-50%) doet dit standaard voor de leeftijd van 3 maanden. Ook enkele NL fokkers doen het inmiddels.

Ik ben er nooit een voorstander van geweest om dit te doen. In de US is het 'standard procedure', maar daar doen ze wel meer dingen anders dan ik zou willen ;D

Wij lieten katers castreren voordat ze een jaar waren en als ze vrij buiten liepen (toen we nog geen raskatten hadden en geen afgezette tuin) dan met 6 maanden, omdat we niet wilden meewerken aan het uitbreiden van zwerfkatten.

Als een kater gewoon in huis woont dan zou ik pas casreren als hij gaat sproeien of naast de bak plast, maar dan wel onmiddellijk ;D
Door Marieke
#463471
Bedankt voor alle inbrengen, zeer nuttig!

Mijn kater loopt gewoon buiten en ik woon in een buitengebied dus de kans dat hij ongesteriliseerde poezen tegenkomt is zeer groot. Daarom is castreren sowieso het plan. Alleen de gevolgen voor de gezondheid maken mij wat terughoudend. Het liefste doe ik er niks aan, maar dat is geen optie.
Hij sproeit nog niet en vertoond nog geen katergedrag.

Het enige waar ik huiverig voor ben is dat het katergedrag redelijk snel 'in kan kicken'. Een van mijn katers is op die manier verdwenen. Hij was 9 maanden en bleef altijd dicht bij huis en vertoonde nooit kater gedrag. Maar opeens begon hij te sproeien en ik heb toen meteen de da gebeld. Twee dagen voor zijn castratie is hij echter nooit meer thuis gekomen (ook nergens gevonden langs een weg ofzo).

Ik heb em nooit meer terug gezien en dat vind ik erg jammer (ongeveer een jaar geleden). Dat wil ik bij deze dus voorkomen.

Wat zijn voortekenen van "katergedrag" ?
Dat zou voor mijn het moment zijn om te castreren...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#463583
Boris is ongecastreerd , loopt buiten en vertoont kater gedrag. Wat Boris mee heeft is dat hij niet van vreemde mensen houdt, die zie je overdag dus overdag is hij thuis, in de tuin , in de schuur of binnen , nu het koud is wil hij s'nachts graag binnen maar zomers slaapt hij s'nachts in de schuur en gaat dan wel de tuin uit maar als ik hem roep is hij er meestal snel dus ver weg gaat hij niet. De meeste poezen hier zijn gecastreerd behalve onze eigen poezen en tot op heden heeft hij geen benul wat hij ermee moet ::) ;D
Vorig jaar heeft hij vol ongeloof zitten kijken hoe Phoebe door een andere kater werd gedekt ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door