Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lisa
#460538
En hier is het ook weer raak met blaasgruis :-\. Het ging een jaar goed totdat ze eind september weer last kreeg van gruis. Ze had toen blaasontsteking met 5 struvietkristallen, ph 8.5, eiwit +++, bloed +++, leuco's ++, s.g. 1000 en een antibioticakuurtje mee voor een week. Na het stoppen van de antibiotica kwam het gelijk weer terug. Toen antibiotica gehaald voor 2 weken. Het ging goed tot gisteravond. Ze eet Carnibest en af en toe doe ik er wat appelazijndruppels of cranberrycapsule door. Nu met de klachten geef ik bij elke voerbeurt wat druppels of capsule en krijgt ze tussendoor wat tonijn met scheut water en appelazijn in de hoop dat ze het uitplast. Maar ik kan toch niet bezig blijven met supplementeren en dit is voor haar ook erg vervelend. Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen? De eerste keer gruis was toen ze 9 maanden was. Ze is nu bijna 2,5 jaar.
Door Rosita
#461702
Jeetje dat is niet leuk :'(. Voeding (brokken) speelt natuurlijk een belangrijke rol bij het ontstaan van blaasgruis, maar net zoals bij tandsteen heeft aanleg ook invloed. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan dagelijks supplementeren, in ieder geval tot ze weer blaasgruis vrij is. Gezien de blaasontsteking veroorzaakt wordt door struvietkristallen, zal antibiotica niet helpen. Belangrijk is dus dat de kristallen worden opgelost en dat gebeurt wanneer de urine zuur genoeg is (dus verzuren met cranberry, appelazijn). Ik heb een van mijn katten ook een klein tijdje cranberry gegeven (gelukkig was het geen blaasgruis maar stress), maar dit was Berry Balance en mijn kat deed hier een moord voor. Ik weet dus niet wat je bedoelt met 'vervelend'. Vind jouw kat de cranberry niet lekker?
Door Lisa
#461982
Bedankt voor je reactie. Maar dagelijks supplementeren tot het voorbij is, dat heb ik de voorgaande keren ook gedaan. Het komt steeds terug na een tijd. Dit keer zat er goed 3 maanden tussen. Carnibest eet ze al van jongs af aan. Antibiotica heeft de vorige keer geholpen in zoverre dat ze na 1 dag niet meer buiten de bak plast en niet continu op de bak meer zit. Uiteraard maak ik de kuur wel af. Maar ik vind het vooral voor haar vervelend want het doet natuurlijk zeer. Ze plast heel vaak, en zelf is het ook niet echt leuk want ze plast alles onder van de bank tot aan de toillettas op de douche.
De cranberry zit trouwens ook vitamine c in. Ik meng het door het voer en dan eet ze het gewoon op. Mijn andere kat die vindt het puur zelfs lekker ;D
Voor nu heb ik vandaag antibiotica gehaald en blikvoeding van Waltham om het gruis op te lossen. Niet mijn eerste keus, maar moet toch iets. Had gedacht dit even een week te geven en dan te zien of ik urine weg kan brengen. Anderhalf jaar terug heb ik de urine laten controleren toen het gruis ook weg was en toen supplementeerde ik dagelijks met vitamine c en appelazijn en was de urine eigenlijk nog niet zuur genoeg.
Door tirnan
#473565
mijn ene kat heeft al 5 jaar geleden blaasgruis gehad en die krijgt al 5 jaar Hills m/d en heeft nooit meer iets gehad en de andere kat heeft 10 jaar geleden blaasgruis gehad en krijgt al 10 jaar Hills en heeft ook nooit nergens meer last van.

Gr. Patricia
Door Rosita
#473931
tirnan schreef: mijn ene kat heeft al 5 jaar geleden blaasgruis gehad en die krijgt al 5 jaar Hills m/d en heeft nooit meer iets gehad en de andere kat heeft 10 jaar geleden blaasgruis gehad en krijgt al 10 jaar Hills en heeft ook nooit nergens meer last van.

Gr. Patricia
Waarom denk jij dat tegenwoordig zoveel katten blaasgruis hebben. Aan de ene kant veroorzaken brokken blaasgruis en aan de andere kant moeten ze het (proberen te) genezen. Is voorkomen niet altijd beter.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 21 jan 2006, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#473996
tirnan schreef: mijn ene kat heeft al 5 jaar geleden blaasgruis gehad en die krijgt al 5 jaar Hills m/d en heeft nooit meer iets gehad en de andere kat heeft 10 jaar geleden blaasgruis gehad en krijgt al 10 jaar Hills en heeft ook nooit nergens meer last van.

Gr. Patricia
Ik geloof dat je niet erg doorhebt op wat voor forum je bent.
Dit forum gaat over gezonde rauwe voeding misschien is het eens wat om hier eens rond te lezen.
Als je echter overtuigd bent dat chemische junkfood het beste is wat je aan je carnivoor kunt geven dan zijn er zat andere fora waar je je ei kwijt kunt.
Door Lizzy
#474059
Lisa schreef: Bedankt voor je reactie. Maar dagelijks supplementeren tot het voorbij is, dat heb ik de voorgaande keren ook gedaan. Het komt steeds terug na een tijd. Dit keer zat er goed 3 maanden tussen. Carnibest eet ze al van jongs af aan. Antibiotica heeft de vorige keer geholpen in zoverre dat ze na 1 dag niet meer buiten de bak plast en niet continu op de bak meer zit. Uiteraard maak ik de kuur wel af. Maar ik vind het vooral voor haar vervelend want het doet natuurlijk zeer. Ze plast heel vaak, en zelf is het ook niet echt leuk want ze plast alles onder van de bank tot aan de toillettas op de douche.
De cranberry zit trouwens ook vitamine c in. Ik meng het door het voer en dan eet ze het gewoon op. Mijn andere kat die vindt het puur zelfs lekker ;D
Voor nu heb ik vandaag antibiotica gehaald en blikvoeding van Waltham om het gruis op te lossen. Niet mijn eerste keus, maar moet toch iets. Had gedacht dit even een week te geven en dan te zien of ik urine weg kan brengen. Anderhalf jaar terug heb ik de urine laten controleren toen het gruis ook weg was en toen supplementeerde ik dagelijks met vitamine c en appelazijn en was de urine eigenlijk nog niet zuur genoeg.
Misschien lijkt het een gekke vraag, maar heb je al eens een ander merk geprobeerd? Het is misschien een idee om eens een tijdje Bibi te proberen. Dat is volgens mij wat vochtiger en verzuurt misschien net iets beter (van nature) als CB omdat de verhoudingen vlees/orgaanvlees wat anders liggen (hoe ze anders liggen weet ik niet, want daar doen de fabrikanen hun mond niet over open maar ik weet wel dat ik bij CB vaak zie dat er van alles en nog wat bijgegeven moet worden terwijl ik zelf al een paar keer mee heb gemaakt dat alleen overzetten op Bibi genoeg was om de urine in puike conditie te houden).
Door Lizzy
#474060
tirnan schreef: mijn ene kat heeft al 5 jaar geleden blaasgruis gehad en die krijgt al 5 jaar Hills m/d en heeft nooit meer iets gehad en de andere kat heeft 10 jaar geleden blaasgruis gehad en krijgt al 10 jaar Hills en heeft ook nooit nergens meer last van.

Gr. Patricia
Twee berichten, twee berichten ter promotie van Hill's. Ik begrijp werkelijk niet wat je op BARF(bones and raw food)plaats komt doen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door