Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sennaruby
#461684
Gisteren kwam een vriend van ons die het broertje van Ruby heeft op bezoek. Zijn hond, Gijs, heeft last van jeuk en een rode onderbuik. Dat is de tweede keer dat hij dat heeft. De eerste keer is hij ermee naar de dierenarts geweest. De stelde meteen vast, zonder huidafschraapseltje of zo, dat het mijt was. Hij kreeg een injectie en een antibioticakuurtje mee... Het kon absoluut niet aan het voer liggen, het was mijt, punt uit....
Ik vind het echt raar dat ze mijt kunnen constateren zonder verder onderzoek, of ligt dat aan mij?!
Gisteren heeft hij telefonisch contact gehad met de dierenarts die nu zei dat het of weer mijt was of een voedingsallergie en dat Gijs maar een hypoallergene voeding moest krijgen... Ik vind het een beetje een raar verhaal eigenlijk of ben ik gewoon te achterdochtig (geworden)?

Groetjes,

Fieke
Laatst gewijzigd door Sennaruby op ma 09 jan 2006, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#461685
Sennaruby schreef: of ben ik gewoon te achterdochtig (geworden)?
Nee.

Je bent helemaal niet achterdochtig. Ik had direct (bij het eerste bezoek waar de man roep "mijt") een andere DA gezocht! Mijten zijn met het blote oog helemaal niet te zien. Om de Cheyletiella mijt vast te kunnen stellen is een oppervlakkig huidafkrabsel nodig (deze geeft schilfers op de huid van de hond). Om de Sarcoptes scabiei (demodex) vast te kunnen stellen is een diep huidafkrabsel nodig. De demodex geeft vaak jeuk op de oren, op de kop, op de poten en de onderkant van de buik. Maar nogmaals, dit kan niet met het blote oog vastgesteld worden.

De jeuk op de buik kan wijzen op een allergie. Maar da's wel erg makkelijk om deze diagnose door de telefoon te stellen....

Ik ging direct naar een andere DA. Hoewel? Ik zette deze hond eerst op een rauwe/verse voeding. Want hij eet nu zeker brok?
Door Sennaruby
#461686
Hoi Lizzy!

Bedankt voor je antwoord! Ik was ook in shock toen ik het hoorde, vooral omdat het ook mijn dierenarts is... Ik was zo blij met haar, maar dat wordt echt steeds minder, ook ivm inentings- en voedings'adviezen' en
-aanpak. Ik heb mijn vriend ook aangeraden om over te stappen of kvv en dat gaat hij zeker doen!! Gijs krijgt nu inderdaad brokken (Purina Proplan). Hij heeft gisteren een rol carnibest meegenomen en een hele stapel uitgeprintte pagina's van tannetjes site en van de carnibest site en hij gaat dat nu voorzichtig introduceren. Gijs zal niet weten wat hem overkomt!!

Fieke
Door Lizzy
#461689
Ja jammer is dat he, om er gaandeweg achter te komen dat het toch niet helemaal "je dat" is met zo'n DA... Ik hoop voor je dat je nog wat andere DA's in de buurt hebt zitten waar je uit kunt kiezen!

Of Gijs helemaal gaat genezen van zijn rode, jeukende buik op versvlees: dat is natuurlijk nog maar de vraag. Mogelijk heeft hij wel mijt. Maar goed, het is altijd gezonder en beter als proplan-brokken-meuk en slechter zal hij er zeker niet van worden!
Door Sennaruby
#461691
Als Gijs maandag 'in real life' naar de dierenarts gaat en ze beginnen daar weer over mijt, dan vraagt hij ook hoe ze dat dan kunnen vaststellen zonder huidafkrabsel... Als het echt mijt is, dan moet dat natuurlijk behandeld worden, dan helpt alleen kvv natuurlijk niet! Maar dan moet toch eerst op een deugdelijke manier worden vastgesteld dat het dan ook écht om mijt gaat, toch? Bleh, wat een gedoe!
Door ~Joke~
#461783
Kyra heeft ook een rode jeukende buik gehad, ze bleek allergisch voor lamsvlees te zijn.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 07 jan 2006, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sennaruby
#462411
Dat ziet er wel een stuk erger uit dan bij Gijs zeg... arme Kyra. Maar als het een voedselallergie zou zijn, is het dan niet raar dat hij nu pas voor de tweede keer last heeft en niet constant of in ieder geval vaker?! Hij eet al bijna een jaar lang deze purina proplan brokken en hij heeft nu twee keer deze klachten...
Ik ben erg benieuwd wat de dierenarts morgen zal zeggen...

Groetjes,

Fieke
Door ~Joke~
#462518
Bij Kyra was het ook niet constant even erg. Ze stond in die tijd op brok lam/rijst. Ze was er ziek van, haar hele huid was vaak rood ontzettend jeukerig en ontstoken, ze was te mager ondanks dat ik er steeds meer instopte en haar huid was vet en olieachtig [de druppeltjes vet stonden er vaak op] Haar vacht was dun en vet. Na een AB kuurtje ging het vaak wel weer

Het probleem ging over op de energique nr 4 en kwam in alle hevigheid weer terug toen ik overschakelde op de cb lam/rijst. [de foto is in de cb lam/rijst periode genomen]Toen ik haar van de lam/rijst afhaalde waren de klachten na 6 weken weer verdwenen.
Nu vermijd ik schaap/lam voor haar. Het gekke is dat ze altijd al erg bang voor de geur van lamsvlees was.
Door ~Joke~
#462519
Ik heb proplan even gegoogled: alle soorten bevatten tarwe en tarwemeel. Hoogstwaarschijnlijk is de tarwe de dader.

Hier een lijstje met ingredienten van de gewone purina proplan. Ik schrik toch altijd weer van de rotzooi die er in brokken zit.
Kip (20%)
Rijst (15%)
Pluimveevleesmeel
Maïsglutenmeel
Maïs
Tarwe
Dierlijk vet (geconserveerd met vitamine E)
Bietenpulp
Pluimveehydrolysaat
Visolie
Gist
Gedroogd ei
Zout
Kaliumchloride
Calciumfosfaat
Door 202spots
#462575
Maïs is volgens mij nog 'n grotere oorzaak voor jeuk dan graan...
Veel honden zijn allergies voor maïs en maïs producten.
Mijn Cis had 100 jaar geleden OOK altijd last van jeuk en zere velletje...toen gaf ik nog S.D Hills, en dacht goed te doen.. :-\ totdat iemand vertelde van de maïs ..
ik ben gelijk gestopt met maïs te geven en de jeuk en plekkies verdwenen!!
Wanneer er brokken worden gegeten, kijk dan of er GEEN maïs in zit!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#462775
Een rode jeukende buik wordt ook wel brand genoemd en is vaak een reactie op bepaalde voeding.
Ik zou die brokken aan de kliko deponeren en overstappen op een rauw vers voer, kvv of barf.
Door Sennaruby
#462803
Dat heb ik mijn vriend ook aangeraden. Hij heeft een kilo carnibest meegenomen om te proberen en ik ben benieuwd wat Gijs ervan vindt! Morgen gaat hij naar de dierenarts om mijt uit te sluiten en dan alle brokken de deur uit en over op kvv.

Groetjes,

Fieke
Door Truus
#463214
Sennaruby schreef: Dat heb ik mijn vriend ook aangeraden. Hij heeft een kilo carnibest meegenomen om te proberen en ik ben benieuwd wat Gijs ervan vindt! Morgen gaat hij naar de dierenarts om mijt uit te sluiten en dan alle brokken de deur uit en over op kvv.

Groetjes,

Fieke
Met een kilo kom je er niet hoor, gewoon lang blijven geven en dan zie je resultaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door