Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door crutz
#459389
alle puppen maken t goed,
alleen een van de teefjes (die die naar de VS is gegaan) kreeg enkele dagen na aankomst (4) diarree, kotsen, werd heel erg ziek,
de DA daar heeft dmv bloedonderzoek parvo gekonstateerd en heeft de volgende dag (vorige week woensdag) gelijk een bloedtransfusie gedaan (weet niet of dat een normale behandelwijze is, maar t heeft haar wel goed gedaan)
vrijdag mocht ze naar huis en inmiddels is ze er weer helemaal boven op (kreeg net een mailtje dat t haar niet eens is aan te zien dat ze ooit zo ziek is geweest, zowel lichamelijk niet en ZEKER NIET in haar gedrag/karakter)
hun DA had ook een compliment gegeven dat t een hele STERKE pup was zo goed als hoe ze dit alles doorstaan had, heb dus wel een klein beetje de hoop dat dit mede komt door de start die ik ze met vers gegeven heb.......

Alleen de vraag.............WAAR heeft ze t opgelopen, ik (en meerdere DAsen die ik het inmiddels gevraagd heb) denk niet bij mij, heb nl GEEN EEN andere pup ziek gehad........en dit teefje is gevlogen met een tussenstop waarbij ze een nacht op t vliegveld van Frankfurt in een hondenhotel heeft doorgebracht..........alleen dan heeft ze dus wel een hele korte incubatie tijd van 4 a 5 dagen gehad (donderdag eind van de middag op Frankfurt en dinsdag (voor ons eind van de dag) de eerste symptomen.......

kreeg van een DA die ik het gisteren vroeg de tip om de buitenland-gangers in t vervolg met 8 wk al hun 2de enting te geven (ipv met 9 wk) en ze dan met 8,5 wk te laten vliegen omdat ze zo beter beschermd zijn..........hoe denken jullie daar over......?
Door Lizzy
#459439
Weet deze DA zeker dat het parvo was en niet een reactie van de parvo-enting? Ik heb Brutus namelijk vanaf 9 weken DOOD en DOOZIEK gehad na iedere parvo enting.

Bloedtransfusie krijgen ze (volgens mij) van volwassen honden die heel kort daarvoor voor parvo gevaccineerd zijn en die dus heeeel veeeel antistoffen in het bloed hebben. Deze antistoffen helpen dan de pup weer beter te worden.

Parvo-besmettingen loeren om de hoek van je deur dus je kunt gewoon nooit achterhalen waar de besmetting heeft plaatsgevonden. Misschien heerste het virus zelfs in het vliegtuig....

Of het verstandig is om de honden met 8 weken NOG een keer te vaccineren? Nee. Als het 1ste vaccin goed aangeslagen is, dan is de hond beschermt. En als je beschermt bent, kun je niet NOG erger beschermt raken door er nog maar meer in te prikken. De vraag is natuurlijk altijd : is de eerste enting aangeslagen.... Volgens mij kun je dat nog beter met een titersbepaling bepalen, bij de honden die naar het buitenland moeten, als dat je ze onder hoogspanning zet door ze NOG maar een keer veeeeel te vroeg te enten.
Door Erna
#459443
Ik zet mijn vraagtekens bij de diagnose. Parvo heeft een incubatietijd van ongeveer een week, als het parvo zou zijn moet ze het bij opgelopen hebben. De andere pups mankeren niets...het lijkt mij sterk dat het om Parvo gaat.

Pups gaan wel vaker aan de diarree als ze net bij de baas zitten, ze krijgen vaak ander eten, andere snacks en daar moeten ze zich op instellen. Ook komen ze met andere honden in aanraking en is het niet onwaarschijnlijk dat ze daar een virusje oppikken. Dat de Da dmv bloedonderzoek parvo heeft geconstateerd lijkt mij dus sterk, dat hij antistoffen van parvo heeft aangetroffen is aannemelijk want de pups waren in gent.

Dat de pup opgeknapt is van een bloedtransfusie is ook aannemelijk. In de VS zijn ze wat hysterischer voor wat betreft ziektes dan wij hier in Nederland.

Ik zou me verder geen zorgen maken Carmen, ik geloof niet dat het parvo is geweest.
Laatst gewijzigd door Erna op do 05 jan 2006, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#459540
het is natuurlijk niet helemaal onmogelijk dat de pup Parvo heeft opgelopen, stel dat de pup bij jou of elders buiten hebben gelopen en toevallig heeft deze met zijn snuffert tegen de besmette uitwerpselen van een hond gezeten, bingo. Trouwens de Parvo virus kan heel lang overleven buiten de lichaam, dus jij als eigenaar kan het ook overdragen bijvoorbeeld op je schoenen (vanmorgen nog in een hondedrol gestaan) is so gepiept. Dus onmogelijk is het niet. Een voordeel, als je dat mag noemen, is dat een hond die een besmetting met Parvo heeft overleefd is waarschijnlijk zijn hele leven immuun tegen Parvo. Met Parvo is er niet een standaard behandeling, het is toch nog sympomatische behandeling, dus een bloedtransfusie kan deel van de aanpak zijn, het is ook zo dat een pup die Parvo heb gehad als ze aan het beteren zijn heel snel weer beter zijn.
Wat betreft eerder de tweede enting geven, ik snap wel waarom ze dat zeggen, de eerste enting slaat soms slecht aan omdat de "antibodies" die de puppies van hun moeder krijgen de enting kunnen "dwarsbomen" dus heb jij een pup enting laten zetten zijn ze niet per definitie beschermd. Ik denk dat het geen gek idee is om dan of iets eerder de tweede enting te geven, of juist om later te laten vervoeren of mischien is het een idee om met titers een bepaling te laten maken voordat ze vliegen? Gelukkig is deze pup er weer bovenop.
Door herder_lover
#459698
ja geen leuk bericht! Maar ik heb begrepen dat een hond die Parvo overleft, altijd een deel zwak zal blijven (en dat kan nog jaren later blijken). Vaak zijn de darmen zo erg aangetast, dat ze daar altijd last van houdne (in erge of minder erge mate).
Ik heb hier Saiko afgelopen maandag geent tegen Parvo, de standaard cocktail die hij eigenlijk met 9 weken moest krijgen, krijgt hij nu over 2 weken. Dan over 1 week weer Parvo. Weil enten ze hier ook, maar is niet echt nodig, maar omdat hetwel voorkomt, wordt er geent. Ze hebben hier een ander ent-systeem dan in NL. Ze enten hier om de 2 weken vanwege de heftige ziektes die hier aanwezig zijn.

Maar toen ik het hoorde van dat teefje, kreeg ik toch wel kippenvel (met Nitro's geschiedenis in mijn achterhoofd) en hoopte echt uit alle macht dat me het niet nog eens zou overkomen (nu dan met Saiko) :-\
Door conleeuw
#459785
herder_lover schreef: ja geen leuk bericht! Maar ik heb begrepen dat een hond die Parvo overleft, altijd een deel zwak zal blijven (en dat kan nog jaren later blijken). Vaak zijn de darmen zo erg aangetast, dat ze daar altijd last van houdne (in erge of minder erge mate).
Hoewel dit ongetwijfeld wel soms, mischien wel vaak het geval is, is het niet altijd zo, ik heb al een paar keer een hond meegemaakt die Parvo hebben gehad (hangt er ook van af hoe snel je erbij ben en hoe heftig ze ziek zijn) gelukkig hebben geen van de honden die ik had iets eraan overgehouden, werkende Border Collie, die gewoon van ouderdom is overleden, en gewoon alles kon eten, dus het kan ook gewoon goed komen. Ik hoop alleen nooit meer Parvo te hoeven mee te maken, want het is echt een rot ziekten en de overlevings kans is nou niet zo wonderbaarlijk (ik meen 50%) dus ik pass
Door herder_lover
#459865
ok, dat klinkt al beter, maar het is een rotziekte en ik heb mijn hond er al aan weg zien gaan gaan. Van een grote sterke hond, was het binnen 1 week een doodzieke, magere en iele hond. Zo erg, zo pijnlijk. Al het leven gaat eruit. Letterlijk :'( :'(
dus ik hoop dat die teef er inderdaad nooit meer last van heeft en dat Saiko het ook niet opgelopen heeft (en ook hier niet oploopt uiteraard :()
Door crutz
#459870
[quote="herder_lover"]
ok, dat klinkt al beter, maar het is een rotziekte en ik heb mijn hond er al aan weg zien gaan gaan. Van een grote sterke hond, was het binnen 1 week een doodzieke, magere en iele hond. Zo erg, zo pijnlijk. Al het leven gaat eruit. Letterlijk :'( :'(
dus ik hoop dat die teef er inderdaad nooit meer last van heeft en dat Saiko het ook niet opgelopen heeft (en ook hier niet oploopt uiteraard :()
[/quote]

als hij t hier opgelopen had had je (volgens mij) al wel wat moeten merken,
die teef is nl de donderdag voor kerst hier vertrokken......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#460441
Ik denk eerder dat er gewoon helemaal niets aan de hand was als diaree van de veranderingen en sporen parvo in het bloed van de enting en een overbezorgde da. (dat laatste is niet negatief bedoeld overigens)
Door crutz
#460453
[quote="sylvia"]
Ik denk eerder dat er gewoon helemaal niets aan de hand was als diaree van de veranderingen en sporen parvo in het bloed van de enting en een overbezorgde da. (dat laatste is niet negatief bedoeld overigens)
[/quote]

nu, zeker na jullie reacties, denk ik t ook wel..........maar bij t eerste berichtje van zo'n pupkoper schrik je je wel helemaal de tandjes.................
Door Lizzy
#460461
Ik vraag me toch iets af he.... wanneer was de pup ziek en hoe snel heeft de pup erover gedaan om weer beter te worden? En hoe is het nu met de pup?
Door Lizzy
#460480
Oh, en misschien ter geruststelling: als een hond die parvo heeft gehad eenmaal beter is, hoef je helemaal geen blijvende problemen te verwachten. Niet met de darmen en niet met het hart. Is het hart nu gecontroleerd en goed bevonden?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door