Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaia
#459045
Zo net eens flink veel groente ingeslagen om mijn eerste groentemix te maken. Nou vroeg ik me af over welke groente ik eerst de kook moet laten komen?

Ik heb de volgende groente en fruit gekocht:

- bleekselderij
- komkommer
- alfalfa
- penen
- bananen
- appels
- bieten
- knoflook
- sperziebonen
- courgette
- paprika

Verder doe ik er dan nog iets Huttenkase en olijfolie door. Zouden jullie er ook rauw ei in doen? En welke groente moet ik dus eerst iets koken?

Groetjes Ilse
Laatst gewijzigd door Gaia op wo 04 jan 2006, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tineke *
#459069
De boontjes altijd even koken.Verder wordt er geadviseerd om geen fruit en groenten bij elkaar te geven.De rest?
ik geef nooit paprika of tomaat.Maar andere weer wel.

Tineke
Door Gaia
#459075
Oh dat je de groente en fruit gescheiden moet houden wist ik niet. Waarom is dat?

En kan ik ook rucola gebruiken en verse koriander?
Door Lizzy
#459423
Eigenlijk is het zo dat je de groente en fruit best kunt mengen. Als je hond de groente/fruitmix zo eet, zonder iets: dan gaat dit prima. Maar, de meeste mensen mengen de groente en fruitmix met vlees, orgaanvlees, ei of zuivel. En fruit en vlees/orgaanvlees/ei: dat combineert eigenlijk niet zo best. Dat veroorzaakt bij vrijwel iedere hond (en mens) gist in de darmen door de fruitsuikers. En de ene hond gaat hier windjes van laten en de andere hond niet. In zeldzame gevallen krijgen sommige honden zelfs buikpijn van de combinatie fruit/vlees. En als je hond huidproblemen heeft door gisten/schimmels, dan zit je niet te wachten op voedingsmiddelen die in de darmen gaan gisten.
Door Lizzy
#459628
Hierom:

"Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op".
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#459629
Lizzy schreef: Hierom:

"Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op".
O, weer wat geleerd :D
Maar het gaat hier om beschadiging bij langdurige consumptie dus af en toe een sperzieboon in de groentenmix zal niet direct leiden tot desastreuze toestanden. Misschien daarom wel dat mijn allereerste groentenmix niet zo goed viel (sperziebonen met meloen); weet je dat nog een jaar of drie geleden ::)
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 05 jan 2006, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#459665
In de oorlog aten mensen bij gebrek aan brandstof rauwe sperziebonen en gingen eraan dood. En dat waren echt geen kilo's maar onzen. Maar idd, van een boontje zal een hond niet dood neervallen.
Door 202spots
#459691
Gaia schreef: Verder doe ik er dan nog iets Huttenkase en olijfolie door. Zouden jullie er ook rauw ei in doen?
Groetjes Ilse
De huttekaas, olie en 'n ei niet vriezen maar "vers" erdoor mengen wanneer je de bak klaar maakt.
Ik geef ze om de dag 'n ei.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#459721
202Spots schreef: De huttekaas, olie en 'n ei niet vriezen maar "vers" erdoor mengen wanneer je de bak klaar maakt.
Ik geef ze om de dag 'n ei.
Ik vries altijd in met hütenkäse.... ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door