Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lette
#459485
Hoeveel mogen ze hebben van de duck per kg hond
Door Peet
#459489
Als het goed is, staat er op de verpakking een richtlijn, toch?

Maar goed, in principe voer je 2 tot 3 % van het lichaamsgewicht per dag. Dus een hond van 10 kilo mag 200 gram per dag. Een hond van 40 kilo mag dan 800 gram. Dit is een richtlijn: de rest doe je op je ogen. Meer geven als je hond vermagert en minder als íe dik wordt.
Door Joke H
#459923
ik ben het er niet mee eens dat hoor ik hier nou zo vaak;voeren op zicht, dan moet je echt ervaren zijn.
trouwens in beide gevallen ben je telaat,als de hond vermagert kan hij al tekorten hebben en is ie te zwaar dan moet je hem gaan korten maar op wat dan.
ik volg gwewoon de richtlijnen die zetten ze er niet voor niets op.
Door Madame
#460308
Waarom zou je daar ervaren voor moeten zijn?
Ik neem aan dat een ieder zijn hond dagelijks, dan wel wekelijks een borstelbeurtje geeft, of even lekker kroelt met de hond.
Dan kan je ook meteen voelen of je hond wat magerder of dikker is geworden. Ik neem aan dat Peet dat ook zo bedoelde met, de rest doe je met je ogen.
En zo snel loopt een hond met kvv geen tekorten op hoor, immers wij vallen ook wel is een paar kilo af of erger nog komen kilo's aan, haha.

Natuurlijk zijn die richtlijnen op een verpakking niet voor niks, maar de ene hond zal ook aktiever zijn als de andere en meer of minder nodig hebben.
Dus je zal altijd wel met je ogen/"gevoel" moeten voeren.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#461803
Ik zie niet waarom je ervaren moet zijn om op het oog te voeren.
Je kijkt gewoon naar je hond en is hij te mager, dan geef je meer en is hij te zwaar dan geef je minder. Voor jezelf doe je dat toch ook? Je gaat toch ook niet uit van een bepaalde hoeveelheid eten per dag omdat je een bepaald gewicht hebt?

Oke, als je gaat starten met een hond dan weeg je hem een keertje en geef je 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Dat hou je een weekje vol en dan ga je kijken hoe hij eruit ziet. Mijn honden krijgen dagelijks andere hoeveelheden omdat ze bijv. 500 gram penslap krijgen (ze krijgen dan 's morgens alleen groente) en de volgende dag een hele zalmkop (die tussen 600 en 700 gram weegt).

Als het om kvv gaat, is het nog makkelijker want dan staat het op het pak vermeld hoeveel je moet geven. Wat wil je nog meer?
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op za 07 jan 2006, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#462129
[quote="Tinker"]
Dan voer je toch niet op het oog?Je geeft nu toch zelf een richtlijn aan?(20 gram per kilo) :-\ ;)
[/quote]Verstaat iedereen het zelfde onder 'voeren op het oog'? Daar wordt mee bedoeld dat je aan je hond voelt en als je zijn ribben kunt voelen , maar geen harp op kunt spelen en als je zijn zitbeenknobbels kunt voelen zonder dat ze uitsteken, dan is hij goed. Is hij dikker, dan voer je minder. Ik hij magerder, dan voer je meer. Een kind kan de was doen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#462194
[quote="Doedels"]
Verstaat iedereen het zelfde onder 'voeren op het oog'? Daar wordt mee bedoeld dat je aan je hond voelt en als je zijn ribben kunt voelen , maar geen harp op kunt spelen en als je zijn zitbeenknobbels kunt voelen zonder dat ze uitsteken, dan is hij goed. Is hij dikker, dan voer je minder. Ik hij magerder, dan voer je meer. Een kind kan de was doen.[/quote]

Ja ik snap de commotie ook niet zo :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#462323
[quote="Tinker"]
Dan voer je toch niet op het oog?Je geeft nu toch zelf een richtlijn aan?(20 gram per kilo) :-\ ;)
[/quote]

er is maar één juiste manier van voeren en dat is `op het oog` en letterlijk op het oog gaat wel met een korthaar maar niet met een lang haar of hond met een dikke onderwol dus dat is voelen. je kunt een beginpunt nemen aan hoeveel je geeft door bv 20 gram per kilo lichaamsgewicht te geven maar dat moet dan het uitgangspunt zijn , dan blijf je `in het oog` houden of je hond niet te mager wordt of te dik. Ik zie niet in waar je hier een expert voor moet zijn.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#463140
O nu begrijp ik het: voeren op het oog betekent niet alleen kijken maar ook voelen. Ik dacht dat iedereen dat wel begreep ::)
Door tieneke
#463233
Ik voer tegenwoordig ook op het oog en dagelijks voel ik effe over de ribben....vind ik er eentje te vadsig worden dan krijgt deze minder,vind hier nu niets moeilijks aan eerlijk gezegd en ervaring met wat?
Het keukenluik gaat dan gewoon op de halve stand ;)
Door Axelle
#463322
Ik doe het ook op "voelen" :), ik heb twee beagles, één zwaarlijvige Dora (woog over de 40kg in augustus en nu nog 25kg). Haar streng dieet daar krijgt ze 1/2 portie van 'smorgens en s'avonds probeer ik nu sinds 9d 200gr Duck uit. Ik voel dat ze terug aan't aankomen is dus vanaf morgen krijgt ze nog 150gr. Als mijn toevoer hoger ligt dan haar verbranding dan moet ik minderen (ook al lijkt het weinig voor een hond van 25kg). Mijn andere beagle van 11kg doet het wel goed met haar 150gr Duck s'avonds. Wat op de verpakking staat is een ruggesteun voor mij, hoe de hond op de voeding reageert verschilt van hond tot hond.
Door Dunaj1
#463408
Ik probeer onze tatra Dunaj ook wat meer te geven ,hij krijgt nu zo'n kilo per dag daar doet hij het aardig op.
En we hebben ook een Tibbie(zwaarlijvig) deze krijgt nu na zijn streng dieet (hij woog 23 kilo en nu nog maar 12,5) rond de 150 gram.
En hij houdt nu netjes zijn gewicht alleen op dinsdag krijgt hij iets meer dan verbruikt hij ook meer met behendigheid.
En ze smullen beide van Duck of Carnibest en dan geef ik zelf ook nog kip en ander vlees erbij zodat ze altijd genoeg binnen krijgen.
Door Elf
#463608
Als ik voor Doodles de richtlijnen aanhoudt van Duck, Enerqique of Rodi dan wordt hij te dik. Dus voer ik op het oog dwz: ik voel want hij heeft lang haar. Voel ik zn ribbetjes licht, dan is het goed. Heeft hij er een speklaagje opzitten dan krijgt hij minder.

Ben ook een leek, maar het gaat tot nu toe goed en hij is een blije en gezonde hond!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door