Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ine
#458952
Net terug van de da.
Kaatje 10 mnd, alleen pupentingen.
Lisa 5 jaar. volgens protocol geënt,de laatste enting maart 2003
Deetje bijna 7 jaar, idem als Lisa/
Deze 3 honden hebben nog voldoende bescherming tegen Parvo, maar te weinig tegen hondenziekte.
Luuk 4 jaar. pupentingen en de enting een jaar later,dus laatste maart 2003: voldoende bescherming tegen hondenziekte en te weinig tegen Parvo.
De da was heel geïnteresseerd en gaat contact opnemen met Utrecht hierover.
Hij heeft het gratis gedaan en we zijn weer een stapje verder met 1 da te overtuigen! ;)
Door evds
#459047
Interessant!
Ik zit nog in het proces van een DA vinden die de titer-tests kan en wil doen met het oog op verstandig enten. Ben benieuwd bij welke DA je bent geweest.
Door Ine
#459056
evds schreef: Interessant!
Ik zit nog in het proces van een DA vinden die de titer-tests kan en wil doen met het oog op verstandig enten. Ben benieuwd bij welke DA je bent geweest.
Mijn eigen da hier in Roermond.
Heb altijd lange gesprekken met hem en heel langzaam merk ik, dat hij verandert!
Misschien zijn er meer da's, die graag en uit interesse mee willen werken.
Bij die titers zit een duidelijk Engelstalige gebruiksaanwijzing!
Je da heeft alleen een kookwekker nodig en een naald om wat bloed te prikken! ;)
Laatst gewijzigd door Ine op wo 04 jan 2006, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#459063
Wacht ff hoor! Hij heeft al je honden dus getitered? En wat zijn alleen puppyentingen? Wat heeft de rest voor entingen gehad? Goud hoor, een DA waar je over dit soort onderwerpen kunt praten! (heeft hij de titersbepalingen zelf besteld?)
Door Ine
#459108
Lizzy schreef: Wacht ff hoor! Hij heeft al je honden dus getitered? En wat zijn alleen puppyentingen? Wat heeft de rest voor entingen gehad? Goud hoor, een DA waar je over dit soort onderwerpen kunt praten! (heeft hij de titersbepalingen zelf besteld?)
Even recht zetten. Oebaya heeft mij 4 testen gestuurd, die zij over had!
De honden, die getest zijn, heb ik genoemd. Alleen Joop en Nina zijn niet getiterd.
Kaatje heeft met 6, 9 en 12 weken entingen gehad.
Haar moeder was al 2 jaar niet meer geënt, toen zij geboren werd.
En ja, hij is goud, ook al zijn we het niet altijd eens!
Een discussie gaat hij niet uit de weg.
Door Ine
#459190
Lizzy schreef: En Kaatje had dan nu al geen hoge titer voor parvo hondenziekte meer?
Alleen de titer voor Parvo was goed, die voor hondenziekte niet. Bij Deetje en Lisa hetzelfde en bij Luuk net omgekeerd! :-\
Door Helen
#459295
Kuma is ook recent getitert. Bij haar waren ze gelukkig allebei goed! Balou is vorig jaar getitert en zij had hoge parvo en ietwat lagere hondenziekte. Zij wordt volgend jaar weer geent en dat is dan tevens de laatste keer in haar leven.
Door oebaya
#459403
Zal nog even wat aanvulling geven: de kleinste hoeveelheid titer-test die je kunt bestellen is 12. Heb het samen met een vriendin gedaan. Zij en ik hadden beide 4 honden.
De meesten waren langer als 3 jaar niet meer geënt.
Bij mij was ook Parvo bij alle honden goed en bij de anderen, op één na, hondenziekte te laag. Zelfs bij degene die het meest recent geënt was.
Bij de 4 honden van mijn vriendin hadden alle honden voor zowel Parvo als Hondenziekte nog een goede titer.
Ik denk dus, dat het per ras en per individuele hond verschilt hoe hoog de titers zijn en blijven.
Alle honden, op één na die kort daarop ziek bleek en kort daarop is ingeslapen omdat hij zeer kwaadaardige kanker had en begon te lijden, heb ik dus laten enten. Vanaf nu ga ik steeds titers laten bepalen en op basis daarvan enten.
Door de ervaring met de titerbepaling bij denk ik namelijk dat regelmatige titerbepaling de enig juiste manier is om zeker te zijn van de bescherming die je dieren hebben. Maar dat is mijn keus.
Voor wie ook titers wil bepalen, dit is de website van de Isreëlische fabrikant van de test.
http://www.biogal.co.il
Via hen is geregeld, dat de test uit Engeland aan mij werd toegestuurd, zodat ik wel meer betaalde, maar wist waar ik aan toe was. Komt het uit Israël, dan komt er invoerrecht bij en dan weet je van tevoren niet wat de kosten zijn.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#459440
Maar laten we wel eerlijk wezen, ook bij lage titers is je hond waarschijnlijk (wanneer deze een paar maal geent is) heel goed beschermt tegen hondenziekte. Wat dat betreft blijf ik titers ook een vorm van schijnveiligheid vinden hoor....
Door Lizzy
#459444
Titers: What do they tell us?
By Christie Keith
Many people who are trying to reduce vaccination are interested in using "titers" as a test to measure whether or not their dog is still immune to a disease. They often speak of titers as showing "high" or "low" immunity, or of "having to" re-vaccinate when a titer is low. While there is not a tremendous amount of research on titers in dogs, I think it's fair to say there is quite a bit of misunderstanding on the part of pet owners, and even many veterinarians, as to what a titer test does or does not tell us.

A "titer" is a measurement of how much antibody to a certain virus (or other antigen) is circulating in the blood at that moment. Titers are usually expressed in a ratio, which is how many times they could dilute the blood until they couldn't find antibodies anymore. So let's say they could dilute it two times only and then they didn't find anymore, that would be a titer of 1:2. If they could dilute it a thousand times before they couldn't find any antibody, then that would be a titer of 1:1000.

A titer test does not and cannot measure immunity, because immunity to specific viruses is reliant not on antibodies, but on memory cells, which we have no way to measure. Memory cells are what prompt the immune system to create antibodies and dispatch them to an infection caused by the virus it "remembers." Memory cells don't need "reminders" in the form of re-vaccination to keep producing antibodies. (Science, 1999; "Immune system's memory does not need reminders.") If the animal recently encountered the virus, their level of antibody might be quite high, but that doesn't mean they are more immune than an animal with a lower titer.

Dr. Donald Hamilton, a holistic veterinarian and author of Homeopathic Care for Cats and Dogs: Small Doses for Small Animals, compares antibodies to fire engines. Just because the fire engines aren't racing all over town all the time, and the fire fighters are back in the firehouse, sleeping, eating or playing cards, doesn't mean they aren't ready to jump in their trucks and head to the fire when the alarm sounds.

So what does a low or zero titer tell you? Nothing much. A high titer is strongly correlated with either recent infection or good immunity, but the opposite isn't true. You can use a titer test about two weeks after vaccination to determine if the vaccination was effective in stimulating an immune response (in other words, if the animal was successfully immunized from the vaccine), but testing that same animal's titer years down the road doesn't really tell you anything new.

The only other uses for titer tests in my opinion are to check immunization status on dogs with an unknown history, to provide documentation for legal purposes such as travel, or licensing in areas that accept rabies titers in lieu of rabies vaccination, to satisfy curiosity, or to provide peace of mind for pet owners. However, for every person who has his or her mind relieved by finding his or her dog "has a titer" to a disease they were worried about, there is someone else who now thinks his or her dog or cat is "unprotected" against a disease to which they are most likely really immune.

Bron: http://www.caberfeidh.com/Titers.htm
Door Lizzy
#459455
Snel vertaald:

Veel mensen proberen om minder te vaccineren en zijn daarbij geinteresseerd in het gebruik van titersbepalingen als een test om te kijken of de hond nog steeds immuun is voor een specifieke ziekte. Ze spreken dan van een titers die hoge of lage immuniteit laat zien en dat ze hun hond moeten laten her-vaccineren wanneer de titers laag is. En terwijl er weinig onderzoek is gedaan naar titersbepalingen bij honden, denk ik dat het eerlijk is om te stellen dat er behoorlijk wat misverstanden bij hondeneigenaren en ook dierenartsen bestaat over wat een titersbepaling ons nou wel en niet verteld.

Een "titer" is een meeting over hoeveel antistoffen van een bepaald virus (of andere antigeen) er in het bloed aanwezig is op dat moment in tijd. De titers worden gewoonlijk uitgedrukt in een verhouding waarbij ze het bloed hebben verdund totdat er geen antistoffen meer vindbaar waren. Dus, als ze het bloed slechts twee keer kunnen verdunnen en daarna geen antistoffen meer konden vinden, dan is de titer 1:2. Als ze het bloed 1000 keer kunnen verdunnen tot ze geen antistoffen meer kunnen vinden, dan is de titer 1:1000.

De titersbepaling kan geen immuniteit meten en meet geen immuniteit. Want, immuniteit tegen een specifiek virus is niet alleen afhankelijk van antistoffen maar van geheugencellen. En we hebben helaas geen manier deze geheugencellen te meten. Geheugencellen zijn wat het immuunsysteem aanzet om antistoffen te maken voor het virus dat het zich kan herinneren. Geheugencellen hebben dus geen herinnering nodig in de vorm van een her-vaccinatie waarbij antistoffen geproduceerd worden (science, 1999; het immuunsysteem geheugen heeft geen herinneringen nodig"). Als het dier met het virus in aanraking komt, dan zijn het aantal antistoffen in het bloed dus waarschijnlijk behoorlijk hoog, maar dat betekent niet dat ze meer immuun zijn dan een dier met een lage titer.

Dr Donald Hamilton, een holistische dierenarts en schrijver van het boek "homeopathic Care for Cats and Dogs: Small doses for Small Animals" vergelijkt de antistoffen met brandweerwagens. Alleen omdat de brandweerwagens niet alsmaar door de stad racen en de brandweermannen in de brandweerkazerna zitten te slapen of te eten of een potje zitten te kaarten, betekent niet dat ze niet helemaal klaar zijn om op te springen, in de brandweerwagen te springen, wanneer het alarm afgaat.

Dus, wat zegt een lage of nul titers je? Niet veel. Een hoge titer zegt je dat de hond onlangs een besmetting heeft gehad of dat er een goede immuniteit is, maar het tegenovergestelde is niet waar. Je kunt een titersbepaling gebruiken, 2 weken na de vaccinatie, om te kijken of het vaccin effectief is geweest bij het stimuleren van het immuunsysteem (met andere woorden: of het dier geimmuniseerd is tegen de ziekte met het vaccin), maar hetzelfde dier na jaren wederom titeren verteld je eigenlijk niks nieuws.

De enige andere redenen voor een titersbepaling is in mijn ogen om te kijken of een hond, waarvan je de ent-geschiedenis niet kent, antistoffen heeft of om legale documentatie te verkrijgen voor wanneer je moet reizen, of om een vergunning te krijgen wanneer een rabies titer geaccepteerd wordt zoals een rabies-enting, of om je nieuwsgierigheid te bevredigen, of om hondeneigenaar gemoedsrust te verschaffen".
#459609
ine schreef: Deze 3 honden hebben nog voldoende bescherming tegen Parvo, maar te weinig tegen hondenziekte.
Grappig die diagnose had ik ook bij Rover (voor het laatst ge-ent in maart 2003). Volgens mij DA kwam dat omdat hij wel met het parvovirus en niet met het hondenziektevirus is aanraking is geweest.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#459736
Bij mensen schijnt het zo te zijn dat we imuun zijn geraakt voor heel veel virussen omdat onze voorouders het gahd en overwonnen hebben, bij ons is niets meetbaars meer terug te vinden maar toch reageren wij niet meer op deze virussen, hetons celulair geheugen heeft dit opgeslagen. Volgens mij werkt dit bij alle zoogdieren zo.
Door oebaya
#460190
Rovanna schreef: Grappig die diagnose had ik ook bij Rover (voor het laatst ge-ent in maart 2003). Volgens mij DA kwam dat omdat hij wel met het parvovirus en niet met het hondenziektevirus is aanraking is geweest.
Dat is ook wat mijn dierenarts zegt. Doordat ze met het virus in aanraking komen, enten ze zichzelf als het ware langs natuurlijke weg.
Het is dan meteen weer een indicatie waaruit je voorzichtig zou kunnen concluderen, dat parvo nog vrij veel voorkomt en honden ziekte niet.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door