Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ElinevKa
#457363
dat is juist mijn punt..als ze dat niet binnen krijgen?

of laat ik het zo zeggen; baat het niet dan schaadt het ook niet??
Laatst gewijzigd door ElinevKa op ma 02 jan 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#457421
ElinevKa schreef: dat is juist mijn punt..als ze dat niet binnen krijgen?

of laat ik het zo zeggen; baat het niet dan schaadt het ook niet??
Dat is beslist niet waar. Vetoplosbare vitamines (A, D, E) worden opgeslagen in het lichaamsvet en met name A en D kunnen bij te hoge doseringen tot vergiftiging leiden, en tot problemen met de calcium-stofwisseling. De wateroplosbare (C en de diverse B's) worden weliswaar uitgescheiden bij overdosering, maar een kat heeft in principe geen C nodig (maakt 'ie zelf) en als je dat overdoseert stopt hij met zelf aanmaken. Je gooit dus zijn stofwisseling ermee in de war.

Als je goed en afwisselend voert komt je kat niks te kort, en als je dat niet doet zou ik het dieet aanpassen en niet met vitamines gaan knoeien.
Het is bij mensen ook zo'n trend om allerlei megadoses multivitamines te nemen en dat is beslist niet zonder gevaar. Alleen voor bv oude mensen die weinig bewegen, zelden buitekomen en dus ook weinig eten kunnen tekorten ontstaan en kan een multi-vitaminepil zin hebben. Maar het zijn echt geen snoepjes!
Door ElinevKa
#457553
Laat ik het zo zeggen;
ik zit met een kater met chronisch nierfalen.
hij eet erg weinig, maar hij eet tenminste nog.
Maar alleen of kipfilet of kabeljouw.
Nu weet ik dus niet of ie dan genoeg binnenkrijgt aan voedingswaarden etc.
Voor mijn andere dieren ben ik niet zo bang; die krijgen genoeg binnen, maar bij hem weet ik het dus niet en ben geneigd om bijv. dus vitamine b bij te voeren.
Maarja; welke dosering dan?
vandaar de kinderhoeveelheid.

Maar een multivit is dus duidelijk te veel voor een kat..
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457573
ElinevKa schreef: Laat ik het zo zeggen;
ik zit met een kater met chronisch nierfalen.
hij eet erg weinig, maar hij eet tenminste nog.
Maar alleen of kipfilet of kabeljouw.
Nu weet ik dus niet of ie dan genoeg binnenkrijgt aan voedingswaarden etc.
Voor mijn andere dieren ben ik niet zo bang; die krijgen genoeg binnen, maar bij hem weet ik het dus niet en ben geneigd om bijv. dus vitamine b bij te voeren.
Maarja; welke dosering dan?
vandaar de kinderhoeveelheid.

Maar een multivit is dus duidelijk te veel voor een kat..
Een kat met nierfalen zou ik zeker geen multivit geven. Die supplementen zijn namelijk niet natuurlijk en bij teveel belasten ze dus meer als dat ze goed doen.
Door Mevroi Kruim
#458091
Als de kat alleen filet en graatloze kabeljauw eet komt hij zeker calcium te kort. Ik zou dan iig eierschalen malen en over het eten doen. En verder eieren erbij voor de hoogwaardige eiwitten, en voorzichtig wat orgaanvlees proberen, en evt vet van de kip voor de extra energie. Ook zalm bevat veel vet, misschien lstuie dat wel?
Door ElinevKa
#458307
Ik heb kippenvel geprobeerd, ik heb hart geprobeerd,eiwit, eigeel geklutst..
ellende is; hij begint wel met 'hoera ik wil wel eten'..dan ruikt hij dat en dan eet hij de hele dag niet meer..

en dat wil ik voorkomen. Vandaag heeft hij redelijk veel gegeten voor zijn doen; zowel kabeljauw als kalkoenfilet.
Ik was daar wel tevreden over, maar ik zit dus idd met het feit dat hij gewoon te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. vandaar dat ik zit te peinzen om hem iets te geven in eén keer (zoals een vitamine pil) zodat ik er zeker van ben dat hij dat binnen krijgt. Hoeft voor mij ook niet iedere dag.
Kortom; ik ben blij als hij op een goede dag 'gewoon' eet (qua hoeveelheid dan) en op een slechte dag 'iets' eet..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door