Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jeanne
#456496
zijn ochtendmaaltje carnibest laat meneer al een paar dagen staan :-\
savonds valt hij wel de barfmaaltijd aan, die meestal hetzelfde is als van de honden.
Maar komt hij nu niets tekort, want hij eet dus geen bot.
ja, eens per week een eendenek, of een zalmmoot met bot. Maar meer niet ???

rare kat

vrijdagavond moesten we dus overnachten bij Renate omdat het spiegelglad was. Komen we zaterdagsmiddags thuis, heeft meneer helemaal niets gegeten van zijn portie carnibest en viel als een uitgehongerde beer op het runderhart af!
Door jeanne
#456540
Jolly schreef: Hij wil geen voorgemalen prakkie meer, hij wil zelf doen waar zijn tanden voor bestemt zijn.
ja, maar dan begint deze overbezorgde poezenmoeder weer te twijfelen of ie wel alle pitamientjes binnenkrijgt :-\
moet ik nu beter iets van calcium toevoegen, of is dat niet nodig???
Laatst gewijzigd door jeanne op zo 01 jan 2006, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457028
Jeanne jouw honden barfen toch ook?

Gewoon mee laten eten, het enige supplement dat mijn katten krijgen is twee maar soms ook maar één keer per week een beetje zalmolie.

Zorg dat je tusssen de 10 en 20 % bot geeft en verder spiervlees en orgaan, vergeet de lever niet , rauw eitje niet meer dan 1 keer in de week 1 vis maaltijd (als hij dat lust , en als je vette vis geeft hoeft de vis of zalmolie ook niet)
Door jeanne
#457426
ja, savonds word hier gebarft, maar voor Sjonnie heb ik duw weinig spul wat eetbaar bot heeft. Kippennekjes is moeilijk aan te komen. Soms eet ie wel een botje van een kippevleugeltje op, maar niet altijd. 1 keer per week krijgt ie een zalmmootje met graat, wat ie wel zo goed als helemaal opeet. Ik ben dus bang dat hij op de barf te weinig bot binnenkrijgt.
Hij eet al een week zijn ochtendmaaltje carnibest niet meer! Hij wacht gewoon tot de avondmaaltijd, kijkt ie wat de pot dan schaft. Ergens anders eten halen kan ook niet, want hij mag niet naar buiten voorlopig (ivm met de kattenmepper >:()
Door jeanne
#457555
sylvia schreef: Daarom is er gemalen eierschaal ;)
maar hoe krijg ik dat dan zo fijn gemalen???????????????????????????
ik snap niet hoe jullie dat doen ???
koffiemolen?
en hoeveel heeft een kater als Sjonnie dan nodig??

ik ga wel even 'zoeken' volgens mij is het al ooit verteld hier..............
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457568
Je gaat naar de kijkshop of de blokker en daar koop je een electrische koffiemolen. Van alle rauwe eieren die je gebruikt bewaar je de schalen, die spoel je even uit en je laat ze opdrogen, als je een leuke hoeveelheid hebt gespaard ga je malen en doe je het in een potje , je geeft ongeveer 1 theelepel op 500 gr vlees.

Kom je zondag wandelen dan neem ik wat voor je mee
Door jeanne
#457574
ik ben zondag met de bassetgroep wandelen.
maar toch erg aardig van je :-*
1 theelepeltje op 500 gram vlees?
dat is dus een mespuntje per dag????
ieniemieniepuntje

goh, nu moet ik ook nog een koffiemolen aanschaffen of eierschalen te malen, hihi
moet ik nog ergens op letten, of maakt het niet uit wat voor soort molen????
Door roefus
#457626
Zit met hetzelfde probleem wat mijn Sjorske betreft.
Carnibest blijkt ineens minder lekker......
Kippennekjes gaan er bést in.......
Maar voor de rest...ik maal nog wat konijn......
Maar het was léuker als ik er zo maar iets 'bij' kon doen.
Doe dat trouwens ook met die 'gespaarde eierschalen'.
Gewoon laten opdrogen......en in 'n ouwe vijzel.....ff stampen......
gooi ik dan een mespunt er doorheen.......
maar voel me best onzeker......over dit gehannes.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457634
roefus schreef: Zit met hetzelfde probleem wat mijn Sjorske betreft.
Carnibest blijkt ineens minder lekker......
Kippennekjes gaan er bést in.......
Maar voor de rest...ik maal nog wat konijn......
Maar het was léuker als ik er zo maar iets 'bij' kon doen.
Doe dat trouwens ook met die 'gespaarde eierschalen'.
Gewoon laten opdrogen......en in 'n ouwe vijzel.....ff stampen......
gooi ik dan een mespunt er doorheen.......
maar voel me best onzeker......over dit gehannes.
Wat maal je van het konijn? Ik deed eerst ook van alles malen voor de katten maar uiteindelijk blijkt dat ze heel veel bot gewoon goed kunnen verwerken en dit ook geweldig vinden om te doen. Kippenvleugels , kipkarkas dus misschien lukt een beetje konijnenbot ook wel.
Voor de kat geldt hetzelfde als voor de hond zorg voor voldoende variatie en minimaal 10% bot.
Die 10% hoeft niet dagelijks, hier krijgen ze ook wel dagen geen bot en op andere dagen weer aardig wat bot , op een week gezien is ongeveer tussen de 10 en 20% van de weekmenu calcium uit bot en eierschaal.
Door Francisca
#457826
Voor Max heb ik in het begin de kippenvleugeltjes, kipkarkas fijn gehakt. En nu hoef ik steeds minder te hakken, kipkarbo's eet hij nu zo op.
Door jeanne
#458023
uhhhhhhh, ik moest vanochtend ff naar de supermarkt, en heb een doosje Rodi meegenomen. Hij heeft binnen 10 minuten een hele hamburger naar binnen gewerkt ::)
Meneer is gewoon uitgekeken op de carnibest dus >:(
Vanavond weer barf ;)
Door Mevroi Kruim
#458089
Katten ... >:( ::) ;D
Verandering van spijs enzo ;D

Goedkope koffiemolens hebben ze vaak trouwens bij de kringloop, daar heb ik de mijne ook vandaan. Die trouwens uitsluitend als specerijenmolen dienst doet (koffie drinken we niet).
En een vijzel is een super stuk keukengereedschap! Voor pilletjes, specerijenmengsels, eierschalen ...
Door jeanne
#458159
maar als meneer Sjonnie nu smorgens afwisselende smaken rodi/carnibest eet, dan hoef ik toch geen calcium meer toe te voegen???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door