Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#457603
weet iemand of champions en bieslook bijzondere eigenschappen bezitten of dat ze op een of andere manier gezond zijn of een preventieven werking hebbben?
Door James
#457932
Ze zeggen van bieslook dat het voor mensen gezond is, maar het is erg scherp (soort ui misschien?), dus ik geef het niet aan de honden.

Als je een natuurarts vraagt wat hij vindt van Champignons dat zegt hij lekker in het bos laten staan... Ik eet het af en toe lekker toch omdat ik het lekker vind, maar de honden krijgen het dus zeker niet bij mij.
Door Mevroi Kruim
#458080
Champignons hebben een echte vleeseter niet zoveel te bieden. Bieslook is idd familie van de ui, je kunt er een beetje van door het eten doen als je hond het lust maar gebruik het echt als kruid en niet als groente.
Door Lizzy
#458497
[quote="tieneke"]
In champignons zitten zo goed als geen voedingsstoffen,zou ik dus niet geven evenals de bieslook.
[/quote]

In champignons zitten wel voedingsstoffen hoor! Ze bevatten vitamine B12 en vitamine E. Ook bevatten ze veel fosfor en kalium en zink. Maar ja, vitamine B12 en fosfor en kalium zit sowieso zat in vlees....
Door tieneke
#458504
[quote="Lizzy"]
In champignons zitten wel voedingsstoffen hoor! Ze bevatten vitamine B12 en vitamine E. Ook bevatten ze veel fosfor en kalium en zink. Maar ja, vitamine B12 en fosfor en kalium zit sowieso zat in vlees....
[/quote]
Dit werd ooit verteld door een verkoopster in een voedingswinkel,volgens haar zat er niet veel vitaminen etc in en kon ik beter andere groenten nemen :-\
Ik was toen met een dieet bezig.
Door 202spots
#458523
[quote="Lizzy"]
In champignons zitten wel voedingsstoffen hoor! Ze bevatten vitamine B12 en vitamine E. Ook bevatten ze veel fosfor en kalium en zink. Maar ja, vitamine B12 en fosfor en kalium zit sowieso zat in vlees....
[/quote]

Sorry Lizzy...ik weet niet of er verschil in zit, maar gewone mushrooms, raw... bevatten per ons echt niet zoveel,...alleen maar beetje potassium

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
fill in mushrooms, vegetables and veg,products...
Door Lizzy
#458687
[quote="202Spots"]
Sorry Lizzy...ik weet niet of er verschil in zit, maar gewone mushrooms, raw... bevatten per ons echt niet zoveel,...alleen maar beetje potassium

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
fill in mushrooms, vegetables and veg,products...

[/quote]

Dat hangt er dan blijkbaar vanaf welke bron je kiest om je info vandaan te halen. Als je Michael van Straten mag geloven:

"Rijk aan proteine, vitamine B12 en E. Twee of drie champignons of 1 flinke wilde paddestoel leveren ongeveer alle vitamine B12 die u voor de hele dag nodig hebt. We zouden allemaal meer paddestoelen moeten eten dat we nu doen. Ze zijn een goede bron van gemakkelijk te absorberen proteine, meer dan de meeste groentesoorten en zijn buitengewoon calorie-arm. Paddestoelen bevatten ook wat vitaminen van de B complex, veel fosfor en veel kalium. Maar hun vitamine B12 is buitengewoon. Volgens de meeste handboeken zit deze essentiele vitamine niet in paddestoelen, maar zeer recent onderzoek toont aan dat een gram verse paddestoelen (ook champignons dus) 0,32-0,65 ug bevat. Hetzelfde geldt voor vitamine E, waarvan de handboeken eveneens vermelden dat hij niet in paddestoelen voorkomt. Recent onderzoek wees uit dat paddestoelen een rijke bron van deze essentiele voedingsstof zijn; 100 gram levert meer dan de minimale dagelijkse behoefte. De zink in paddestoelen kan verlichting brengen bij depressies en psychische angsten".
Door Jojo
#458875
Dit is wat er op www.voedingscentrum.nl over staat:

Champignons

Champignons zijn zonder twijfel de bekendste eetbare paddestoel. Naast de witte champignon zijn er tegenwoordig ook reuzenchampignons, kastanjechampignons en Portabello's, ook bekend als Portabella's. Champignons worden in Nederland gekweekt.

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal/100gram: gekookt 22

Vitamine C: gekookt 1 mg

IJzer: gekookt 1 mg

Vezel: gekookt 2,5 gram

Kopen, bewaren en koken

Verkrijgbaarheid: het gehele jaar goed verkrijgbaar

Nodig voor 2 ons: combineren met andere groente

Bewaartijd koele plaats (12-14 °C): alleen in de koelkast bewaren!

Bewaartijd koelkast (4-7 °C): 3 dagen

Gemiddelde kooktijd: 6 minuten (hele paddestoelen)

Bijzonderheden

Champignons mogen niet rauw gegeten worden. In rauwe paddestoelen komt van nature een giftige stof voor die door verhitting onwerkzaam wordt. :o (da wist ik dus niet........)
Laatst gewijzigd door Jojo op wo 04 jan 2006, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#459155
niet rauw eten??? Mijn kinderen eten ze altijd rauw? Maar goed, ik geef nu aan de honden door de mix mushrooms (kleine oesterzwammetjes). Weet niet of het iets is, maar maagvulling is het wel ;D
Door avalon
#459188
herder_lover schreef: niet rauw eten??? Mijn kinderen eten ze altijd rauw? Maar goed, ik geef nu aan de honden door de mix mushrooms (kleine oesterzwammetjes). Weet niet of het iets is, maar maagvulling is het wel ;D
Wist ik ook niet dat dat niet mocht. Als ik ze aan het snijden ben doe ik dat ook wel eens. Ik kook ze niet zo vaak als ik ze bak (roerbak) en in de hachee gooi.
Door hiram
#459207
haha gezien het aantal reacties zou ik bijna gaan denken dat er behoefte was om over champions te praten...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door