Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#454905
Sinds kort barfen de honden hier 4 dagen p.w.
Ik heb met de barf-maaltijdenplanning een weekmenu samengesteld, en hoop dat ze zo alles krijgen wat ze nodig hebben!
Daar gaat ie:

ma.: carnibest
di.: carnibest
wo.: vismaaltijd óf combi van kop en spiervlees
do.: kipmaaltijd altijd met vleugel of ééndagskuiken
vrij.: rundertartaar met lamshart
za.: carnibest
zo.: pens met groentemix.

Omdat 1 van de 2 botten absoluut niet wegkrijgt, heb ik altijd gemalen eierschaal staan, waar ze regelmatig een theelepel van door het eten krijgen (ze zijn 40 en 60kg.)
Zou wat vaker een ééndagskuiken ook een goed alternatief zijn voor haar?? Die gaan er wel goed in nl.
Ook pens moet in ministukjes worden gesneden, want ook dat krijgt ze niet klein, helaas.
Een vismaaltijd bestaat uit: zalmkop, sardines, koolvis, sprot en visafval. Net waar ik aan kan komen.
Ben ik een beetje op de goede weg zo??

Groetjes, Yvon
Door Lizzy
#454999
Ik weet niet welke CB's je allemaal geeft, maar in de gemiddelde CB zit kip en rund en ook pens. Dus op zich is het een goed idee om juist dingen te voeren die niet in CB zitten! Vis is dus een goeie! Ik denk dat je verder vooral spiervlees moet geven die afkomstig zijn van dieren die niet in CB gebruikt worden. Mag ik vragen waarom ze botten niet weg krijgt?
Door Sultan
#456133
Hoi Lizzy!
De Cb die ze krijgen is de aktief.
En waarom Irina geen botten weg krijgt? Geen aanwijsbare reden eigenlijk, haar gebit ziet er prima uit, en harde koekjes of brokjes vormen geen enkel probleem. Maar een bot laat ik vaak eerst door Sultan een begin aan kluiven en dan kan Irina er een stukje mee verder. Maar na 5 minuten houd het weer op en dan is niet te zien dat ze er zelf ook nog wat van af heeft gekluifd.
Ook pens krijgt ze niet weg als het een lap is, ze krijgt het gewoon niet klein, in tegensteling tot Sultan die echt álles klein kan knauwen.
Ik kan hier heel slecht aan verschillende soorten vlees komen, klein dorp, geen poelier, de markt is heel mini en slecht gesorteerd enz.
Hoop dat ik het heb verduidelijkt??
Zo niet, brand maar los met je vragen, en ik sta open voor suggesties, natuurlijk!
Door Lizzy
#457089
Aha, OK, op die manier. Jammer.... Want vleesbotten zijn een erg goede aanvulling op versvlees (aangezien dit een gemalen prakje is en dit geen enkele kaakspierversterkend of tanden/kiezen reinigend effect heeft).

Ik denk dat 1 vette vis maaltijd per week erg goed is. Vis zit niet in versvlees en het bevat dus eiwitten, vitamines, mineralen en vetzuren die anders zijn als anders.

Dat 'anders als anders' geldt dus niet voor kopvlees of kip of rundertartaar of pens. Ik zou je dus aan willen raden om bijv. ook 2 keer per week een rauw eitje te geven. En rundertartaar: ja, daar heb ik niks mee.... Het is weer gemalen vlees en dit is juist je kans om eens ongemalen vlees te voeren. Als het mogelijk is zou het dus volgens mij een goed idee zijn om dus op woensdag vis te geven en op vrijdag kopvlees ipv tartaar. Nou ja, mocht je toch een keer iets anders kunnen scoren (zoals eend, parelhoen, kalkoen, lamsvlees, geitenvlees, konijn, hert, etc. etc.), dan is dat zeker meegenomen! Dat brengt meer afwisseling aan in je menu!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 jan 2006, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sultan
#457691
Dank je Lizzy, hier kan ik iets mee!!
Ga sowieso die ene dag wekelijks aan de vis met ze, dan maar een dagje duur ;D
En die rauwe eitjes is ook een goeie tip, die kregen ze wel al af en toe, maar ga die nu gewoon zeker 2x p.w. geven.
Natuurlijk hou ik mijn ogen open voor andere dingen, je weet maar nooit waar ik tegenaan loop!!

Bedankt!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door