Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door nelb
#456111
Hallo,
Ik ben in het gelukkige bezit van 4 cavaliers. De oudste, nu 8 jaar, heeft het bekende hartprobleem, nl een lekkende hartklep.
Hij begint nu een beetje te hoesten, dat duidt op achterblijvende vocht. De DA hoorde deze week nog niets, maar hoorde wel de hoest. Ze vindt het nog niet nodig om plastabletten voor te schrijven.
Zou voor een hond, net als voor een mens, (knol) selderij vochtafdrijvend werken? Is het verstandig om gepureerde selderij door zijn eten te doen?
Nel
Door conleeuw
#456156
Nel,
Ik heb een outje met hart problemen, en ik gebruik wel dingen als seldery. Ik weet niet zeker of het echt werkt, maar heb wel het idee dat ze daardoor minder hijgt. Ik gebruik het niet alle dagen, maar meer incidenteel. Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Door nelb
#456510
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad 1x daags een prutje door zijn eten ga doen. Baat het niet schaat het niet, hoop ik.
Wellicht houden we de plastabletten dan wat langer buiten de deur.
Groet,
Nel
Door Lizzy
#457104
Er zijn ook homeopathische middelen die ondersteunend kunnen werken bij lekkende hartkleppen. Volgens mij is Cactus Grandiflorus er 1 van. Misschien dat je in overleg met een homeopathisch werkend DA dit kunt gaan geven (en hij/zij de potentie kan bepalen)?

Verder weet ik niet of je hond al vers/rauw eet? Zo niet: het is heel raadzaam om je hond over te schakelen naar verse/rauwe voeding! Vers vlees en orgaanvlees bevat co-enzym Q10 en dat is goed voor de hartwerking!
Door nelb
#457148
Hoi Lizzy,

Jammer dat ik dit nu pas lees! Kom net bij de homeopathische da vandaan. Jip begint echt een oud hondje te worden: hij heeft last van zijn prostaat. Al langer wordt/werd hij er voor behandeld, maar afgelopen week speelde het ineens weer op en vond ik bloed op de grond. Vergrote prostaat kan heel goed homeopathisch worden behandeld. Castreren is het allerlaatste, (de reguliere da's roepen dat als eerste!) maar als het moet dan moet het.

Toch heeft deze da gewoon fortekor voor zijn hart voorgeschreven. Vreemd eigenlijk. Zal volgende keer, want ik ben een regelmatige da bezoeker met 4 cavaliers, eens navragen.

Meteen ook geinformeerd naar niet enten: goede reactie opgekregen. Advies is alleen enten voor weil en alleen de jongste nog 1x volledige cocktail geven. Over een jaar of 3 nog eens kijken en dan event titers bepalen.

Overigens eten mijn honden al bijna 2 jaar kvv en sinds een paar maanden durf ik ook af en toe wat barf te geven. Stapelgek zijn ze er op. De Lidl eend ging er in als koek. ;D

Groet,
Nel
Gebruikersavatar
Door Binno
#457177
Ons vorige maltezertje had ook een lekkende hartklep en heeft lange tijd Crataegus complex van Vogel gekregen. Ook later toen hij op medicatie stond (Vetmedin en Lasix) zijn we dat als ondersteuning blijven geven.
Castratie voor een hond met hartproblemen zou ik ook alleen overwegen als het echt niet anders kan, want dat is zeker niet zonder risico.
Dus als het homeopatisch kan, zoveel te beter! ;)

Samenstelling Crataegus complex:

Aurum chloratum D3 0,30%
Avena sativa Ø 26,00%
Camphora D3 0,04%
Crataegus Ø 50,00%
Ilex aquifolium Ø 1,00%
Melissa officinalis Ø 5,00%
Selenicereus grandiflorus Ø 3,00%
Strophanthus gratus Ø=D1 0,02%
Valeriana officinalis Ø=D1 5,00%
Door nelb
#457205
Ja, 't is inderdaad een probleem als Jip nog eens geopereerd zou moet worden. Zoveel mogelijk uitstellen maar. Ik ben bang dat hij een operatie niet gaat overleven.
Vorig jaar moest een echo van zijn prostaat worden gemaakt en toen heb ik meteen zijn hart wederom laten echo-en. Dat was geen goed nieuws, de hartklep was in 1 1/2 jaar tijd behoorlijk achteruitgegaan. Achteraf heeft hij waarschijnlijk een paar maanden daarvoor een hartklepinfectie doorgemaakt. Volgens de echograaf leek het daar heel erg op. Jip was toen erg ziek en een goede diagnose kon niet worden gesteld. Gelukkig was de prostaat al aan het verkleinen door de homeopatische medicijnen. Dat was wel goed nieuws.

Heel erg bedankt voor deze tip, ik zal deze topic uitprinten en op de boodschappenlijst voor de da plaatsen!

Groet,
Nel
Door nelb
#457565
Jip was net 6 toen er een hartruis werd geconstateerd. Ik heb toen een echo laten maken en het was toen nog zo in het beginstadium dat de echograaf zei: zo'n mooi cavalierhart heb ik nog nooit gezien. Nu 2 jaar verder schrikt de da als hij naar Jip's hart luistert.
Ik geloof dat elke cav vroeg of laat met zijn hart tobt. Op latere leeftijd is het wat minder erg want de kans dat ze toch een respectabele leeftijd halen is vrij groot.

Maar ik ben bang voor elk cavje als de da naar zijn hart luistert en ik zucht van verlichting als alles goed is. Ik zou bijna zeggen: ik hou mijn hart vast :)

Gelukkig vertonen die 4 van mij geen tekenen van Syringomyelia, dat is zo mogelijk nog erger en kan nog nauwelijks behandeld worden.

Voorlopig blijf ik genieten van alle 4 boeven :D

Nel
Door hamada
#458363
Remi (ook een cavalier) was ongeveer 4 toen de da opgewekt opmerkte dat hij niet oud zou worden omdat hij een hartruis had. :o
Na een half jaar piekeren toch een echo laten maken (ook al vond mijn nieuwe da dat nog niet echt noodzakelijk aangezien Remi nergens last van leek te hebben).Op basis van de echo en nader onderzoek is fortekor voorgeschreven, met de opmerking dat een half jaar later een herhalingsecho gemaakt moest worden. Gelukkig waren er nog geen klinische symptomen (hoesten, benauwdheid)
Ondertussen was ik via www.dogaware.com begonnen met visoliecapsules en Q10 15 mg dagelijks door het KVV van Remi te mengen. Daar wordt overigens ook l-carnitine aangeraden en taurine (én versvlees), maar volgens mij zitten die al voldoende in versvleesvoeding.
Na een half jaar was zijn bloeddruk genormaliseerd en zag zijn hart er op de echo beter uit (vermindering verdikte boezemwand). We hoefden pas twee jaar later terug te komen voor een nieuwe echo. :)
Natuurlijk bekijk ik bij elk teken van vermoeidheid van Remi met argusogen, maar tot nu toe doet hij het heel goed op deze combi.
Zelf denk ik echt dat de combi kvv, fortekor en supplementen zijn hart goed ondersteunen. En ook in de vakantie krijgen de honden hier geen brokken, maar blijven op de kvv. Elk beetje helpt, denk ik maar.
Ramses, de andere cavalier, krijgt een paar keer per week de zelfde supplementen, maar natuurlijk niet de fortekor ;)

sterkte met je hondje
Door nelb
#459159
Dank voor de tips! Ik zal ze zeker opvolgen. Vandaag is Jip 8 jaar geworden en ik hoop dat ik hem toch nog een paar jaar bij me mag houden.
Groet,
Nel
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door