Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keesie
#456019
Hallo,

Ik heb een bordeaux dog die de ziekte van Michael Jackson heeft! Het ziet er erg zielig uit. Ze geeft ook vaak over en drinkt verschrikkelijk veel....(liters)
We zijn met haar al overal geweest.
Nu heb ik van iemand (die al 20 jaar dit soort honden fokt) gehoord dat pigment verlies komt door het teveel aan zout in brokken. We zouden hem vers vlees moeten geven. Echt vers, geen kant en klaar diepvries hondenvoer.

Dit zal ze heerlijk vinden, maar hoeveel moet je een hond van 60 kg geven? Is het betaalbaar en hoe weet je of ze genoeg binnenkrijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Esther.
Door Femke
#456051
keesie schreef: Hallo,

Ik heb een bordeaux dog die de ziekte van Michael Jackson heeft! Het ziet er erg zielig uit. Ze geeft ook vaak over en drinkt verschrikkelijk veel....(liters)
We zijn met haar al overal geweest.
Nu heb ik van iemand (die al 20 jaar dit soort honden fokt) gehoord dat pigment verlies komt door het teveel aan zout in brokken. We zouden hem vers vlees moeten geven. Echt vers, geen kant en klaar diepvries hondenvoer.

Dit zal ze heerlijk vinden, maar hoeveel moet je een hond van 60 kg geven? Is het betaalbaar en hoe weet je of ze genoeg binnenkrijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Esther.

Lees eens in het bovenste onderdeel van het forum. Dat gaat helemaal over BARF (=zelf versvleesmaaltijden samenstellen voor je hond). Er staat een beginnersdocument met allemaal linken naar de 'basis' topics. Vergeet niet het bottendocument te lezen.
Door 202spots
#456070
de ziekte van Michael Jackson ??? ??? ???
Ik wist niet eens dat er 'n "ziekte" naar hem vernoemd is ::)

Ik denk niet dat M.J z'n "ziekte" door 'n teveel
aan zout komt.. :-\

Maar voor pigment verlies bij honden kan je 'n beetje kelp/zeewier door het eten geven.
En aangezien dat eigenlijk ook zout is, zou je eerder kunnen zeggen dat er 'n zout teKORT zou moeten wezen als dat i.d.d iets met pigment verlies te maken heeft ( wat ik persoonlijk dus NIET geloof)

Maar misschien is het 'n goed idee om je hond eerst te laten onderzoeken door de DA om te kijken of er soms iets aan de hand is waarom hij zoveel drinkt? en of alles verder in orde is??
Het is in ieder geval goed wanneer je versvlees gaat voeren inplaats van brokken.
Success
Door ~Joke~
#456138
Vertigillio? Dat is een auto immuun ziekte. Michael Jackson heeft volgens mij te veel bleekmiddelen gebruikt.
Veel drinken en braken duidt eerder op nierziekte.
Door Ine
#456254
Zelf heb ik een chocolat teefje (labrador) die ook pigmentverlies heeft. Zie http://members.lycos.nl/radigujo/photoalbum14.html

Zij heeft verder geen gezondheidsklachten.

Als je bijvoorbeeld Carnibest gaat geven, begin je met 15/20 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus 60x15/20= 900/1200gram.
Het vele drinken zal met Carnibest of welk ander kompleet versvleesvoer al stukken minder worden.
Als je met de hond al alles afgelopen hebt, zal het geld voor het Kompleet versvlees ook wel meevallen.
Maar ik zou ook alles uitsluiten van nierziektes!
Door ~Joke~
#456303
Mijn Spike heeft zulke vlekken op zijn neus.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 01 jan 2006, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#456424
Joke Miedema schreef: Vertigillio? Dat is een auto immuun ziekte.
Vitiligo (en geen vertiligo zoals je op internet veel vindt) is een aandoening waar de oorzaak niet van bekend is. Vaak zijn er meerdere gevallen in één familie (erfelijk??) maar soms gaat het gepaard met een auto immuunziekte. Het lijkt er op dat het zelf geen autoimmuunziekte is. Dus een duistere oorzaak. Ik reageer hier even op omdat auto immuun ziekten vaak in verband gebracht worden met vaccinatie. Dus vitiligo komt dus waarschijnlijk niet rechtstreeks van vaccinaties.

Evelyn
Door ~Joke~
#456548
Bedankt voor de correctie ;) Bij Spike kan het een bijverschijnsel van het krampen zijn maar ook iets opzichzelf staands. Ik heb die vreemde grillige vlekken op een hondenneus nog niet eerder gezien.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457132
keesie schreef: Hallo,

Ik heb een bordeaux dog die de ziekte van Michael Jackson heeft! Het ziet er erg zielig uit. Ze geeft ook vaak over en drinkt verschrikkelijk veel....(liters)
We zijn met haar al overal geweest.
Nu heb ik van iemand (die al 20 jaar dit soort honden fokt) gehoord dat pigment verlies komt door het teveel aan zout in brokken. We zouden hem vers vlees moeten geven. Echt vers, geen kant en klaar diepvries hondenvoer.

Dit zal ze heerlijk vinden, maar hoeveel moet je een hond van 60 kg geven? Is het betaalbaar en hoe weet je of ze genoeg binnenkrijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Esther.
De brokken de kliko in en over op gezond rauw voer is altijd beter .

Het pigment verlies heeft niets met zout in brokken te maken vaak is dit hormonaal en erfelijk. Je kunt wel proberen met supplementen zoals bv vliernetel extract (is wel heel duur spul) het pigment weer op te halen.
Door Ine
#457225
sylvia schreef: De brokken de kliko in en over op gezond rauw voer is altijd beter .

Het pigment verlies heeft niets met zout in brokken te maken vaak is dit hormonaal en erfelijk. Je kunt wel proberen met supplementen zoals bv vliernetel extract (is wel heel duur spul) het pigment weer op te halen.
En/of geen metalen etensbak meer gebruiken, maar een porseleinen of zo.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457273
ine schreef: En/of geen metalen etensbak meer gebruiken, maar een porseleinen of zo.
Wat heeft dat met pigmentering te maken dan?
Door Ine
#457312
sylvia schreef: Wat heeft dat met pigmentering te maken dan?
Het kan zijn, dat honden last hebben van metaal, allergie. Dat advies kreeg ik destijds ook voor Deetje, dus geef ik dat ook even door.
Door keesie
#467383
Hartelijk bedankt voor al jullie reakties.
Met zijn nieren is niets aan de hand , dat hebben ze allemaal nagekeken.
Het pigment verlies is 2 dagen na de eerste hondsdolheid vaccinatie begonnen en komt met vlekjes weer een beetje terug, maar niet helemaal.
We hebben zijn oude etensbak maar weggezet en nu krijgt hij eten en drinken uit een mooie porseleinen slakom! Erg grappig. Ze vindt het zelf prettiger, want ze was al niet zo dol op het schelle geluid van haar oude drinkbak!

De dierenarts heeft ons na 2 jaar eindelijk verteld dat grotere honden inderdaad vaak last hebben om alleen op brokvoeding te leven. We zijn nu bezig om een menu voor haar samen te stellen. Wat nog niet mee valt!
Tips zijn altijd welkom.


Groetjes Esther.
Door avalon
#467495
Vitiglio is niks ernstigs het is alleen niet echt mooi. John heeft het ook. Je moet er wel rekening mee houden dat de huid erg snel verbrand in de zon omdat hij de natuurlijke bescherming van het pigment kwijt is. Het is erfelijk en bij mensen begint het vaak in de lies. Ik weet niet of het bij honden zo ook het geval is. John is er nooit voor bij een dokter geweest, die kan er nl niks aan doen. Ik ken meer mensen met deze aandoening, bij de mensen die ik ken wordt het iedere keer erger. Ook bij john wordt het steeds erger. Hij heeft nergens last van alleen dat het snel verbrand. Als de neus te veel pigment verliest kan deze in de zon aardig verbranden. Ik ken een lab die een door de zon verbrande neus had door pigment gebrek, dat is voor de hond erg pijnlijk. Mijn hond heeft nu trouwens het omgekeerde, die krijgt steeds meer pigment. Als pup had ze ook een zwarte neus net als de meeste bordeaux doggen dan ook hebben, maar de bordeauxdoggen die ik ken hebben allemaal een rose neus. Hoe zag de neus van de moeder eruit?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door