Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Duco
#455494
Hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn duitse herder "Duco".
Zijn alvleesklier werkt nagenoeg niet. Zijn EPI-waarde is 1,2
Ik voer hem Royal Canin German Shepherd met daar overheen Zymoral poeder. Dat gaat redelijk goed voor wat zijn ontlasting betreft, alleen blijft hij verschrikkelijk mager. Hij krijgt 650 gram brokken per dag. Geef ik hem minder dan wordt hij nog magerder en geef ik hem meer dan wordt zijn ontlasting dun en valt hij ook af. Ik heb hem een jaar Duck Pancreas gegeven en daarmee groeide hij van 29 naar 40 kg. Prima zou je zeggen. Het enige probleem van het Duckvoer was dat het in Duco zijn bek bleef plakken. Tussen zijn voortanden en bovenlip. Hij ging dan zijn bek staan spoelen in zijn bak met water wat er dan weer smerig uitzag. Ook werd heel zijn kennel smerig.
Nu las ik op dit forum over Carnibest en dat leek me wel wat. Ik diverse mailtjes gestuurd over dit voer en ik heb besloten om het eens te gaan proberen. Ik ben bij de leverancier een kilo wezen kopen om het te proberen. Ik heb hem nu 6x een paar lepels Carnibest (met Zymoral) gegeven naast zijn brokken. Hij is er zo dol op dat hij na 10 minuten nog steeds bezig is zijn bak uit te likken. Maarrrrrr........ het voer blijft weer tussen zijn voortanden en bovenlip zitten. Al is minder dan met Duckvoer. Wat ik wel direkt merk is dat zijn ontlasting beter (steviger) is en dat er geen slijm meer uit zijn bek hangt zoals voorheen.
Wat dat betreft ben ik eigenlijk best optimistisch alleen zou ik graag van jullie vernemen of dat het bekent voorkomt dat het voer tussen de voortanden en bovenlip blijft zitten waardoor hij staat te tobben om het daar weg te krijgen en daardoor vallen er stukjes uit zijn bek wat weer een rommel op de vloer geeft.

Zo dat is een lang verhaal voor een nieuweling, maar ik moet een keuze maken, of overstappen op Carnibest of doorgaan met brokken.

M.vr.gr. Wim
Door geer
#455538
Ik zou in ieder geval Carnibest verkiezen boven brokken! En gezien het vlees tussen de tanden, dat kan heel goed komen omdat kompleet versvlees (zoals Carnibest, Duck, Energique..eigenlijk alles wat je kant en klaar kunt kopen) zo fijngemalen is. Wanneer je ook regelmatig grotere stukken vlees en vleesbotten geeft, dan poetst je hond op natuurlijke wijze zijn tanden. Ga eerst eens over op Carnibest, en probeer dan gewoon regelmatig zelf wat te maken. Pens/vleeslappen, vleesbotten...van dattem ;)
Door Jojo
#455587
Anders geef je hem na de carnibest gewoon nog wat te knagen zoals een vleesbot of gewoon een nylabone ;)
Door K@rin
#455590
Ik zou hem ALLEEN Carnibest geven en niet samen met de brokken.
Ik kan me dan niet voorstellen, dat de CB aan zijn tanden blijft plakken .........
Door mutsie
#455712
Ik geef ook carnibest, maar heb geen last van plakkerige tanden.

Ze maken met grotere stukken vlees meer troep, maar ja is ook zo weer schoon.

Geeft brokken niet meer tandplak dan?

Karin
Door Duco
#455728
Het gaat niet om plakken aan de tanden, maar het blijft tussen zijn voortanden en bovenlip zitten en daar heeft hij moeite mee. Hij probeerd het dan met zijn tong daar weg te halen, maar dat valt niet mee.
Door K@rin
#455731
Duco schreef: Het gaat niet om plakken aan de tanden, maar het blijft tussen zijn voortanden en bovenlip zitten en daar heeft hij moeite mee. Hij probeerd het dan met zijn tong daar weg te halen, maar dat valt niet mee.
Is dit als hij alleen CB eet of is het als het in combinatie met de brokken is ?
Door Duco
#455735
Als hij alleen carnibest eet.

Bij alleen brokken heeft hij geen last.
Door Lizzy
#455854
Nee, brokken slikt hij waarschijnlijk zo in. Heeft hij een afwijking in zijn bek misschien, dat het voer daar blijft steken? Heeft de DA daar wel eens naar gekeken? En zelf samenstellen, is dat een optie? Want ik kan me namelijk niet voorstellen dat grotere brokken vlees/lappen vlees en vleesbotten tussen z'n voortanden en lip blijft zitten.
Door Duco
#455885
Ik heb net nog even contact gehad met de carnibest leverancier en die zei dat het waarschijnlijk overbeet? is waardoor de tanden niet netjes langs elkaar gaan, maar dat er bijv. een centimeter ruimte tussen zit.
Dat ga ik dus straks even nakijken.
Ik ben trouwens wel over gegaan op Carnibest. ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#455897
Duco schreef: Ik heb net nog even contact gehad met de carnibest leverancier en die zei dat het waarschijnlijk overbeet? is waardoor de tanden niet netjes langs elkaar gaan, maar dat er bijv. een centimeter ruimte tussen zit.
Dat ga ik dus straks even nakijken.
Ik ben trouwens wel over gegaan op Carnibest. ;D
Bij een overbeet zit die centimeter ruimte dan niet tussen zijn tanden en zijn lip maar tussen zijn onder en bovengebit. Bespaar je dus die moeite van kijken, heeft er niets nada mee te maken.
Door Jojo
#455900
Duco schreef: Ik heb net nog even contact gehad met de carnibest leverancier en die zei dat het waarschijnlijk overbeet? is waardoor de tanden niet netjes langs elkaar gaan, maar dat er bijv. een centimeter ruimte tussen zit.
Dat ga ik dus straks even nakijken.
Ik ben trouwens wel over gegaan op Carnibest. ;D
Mijn hond heeft ook een onder-overbeet (van nature, hoort bij het ras) maar nooit last van hetgene jij beschrijft ???
Eigenlijk gebruikt hij zn voortanden niet eens met het eten van carnibest volgens mij kauwt hij er überhaupt niet op ::)
Door Duco
#455974
Eigenlijk gebruikt hij zn voortanden niet eens met het eten van carnibest volgens mij kauwt hij er überhaupt niet op ::)
[quote][/quote]

Hoe pakt hij het dan uit zijn voerbak? Ik neem aan met zijn tanden?
Door Femke
#456018
en als je nou gaat BARF-en en dan vooral grote stukken vlees geeft? Dát kan hij alleen maar kauwen met zijn kiezen....

Overigens ben ik er heilig van overtuigd dat de enige juist voeding voor een hond met spijsverterings problemen versvlees is (eignelijk voor alle honden)
Door judith1967
#456142
Duco schreef: Het gaat niet om plakken aan de tanden, maar het blijft tussen zijn voortanden en bovenlip zitten en daar heeft hij moeite mee. Hij probeerd het dan met zijn tong daar weg te halen, maar dat valt niet mee.
Nou mijn honden eten ook cb en hebben nergens last van
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door