Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ElinevKa
#453396
Bij honden weet ik dat je -bij barfen- rekening moet houden met bepaalde samenstellingen vlees, groente (vitamines) etc..
is dat bij katten ook zo?

1 kat van mij (die met cnf) zit nu ca 2 weken op kip en soms rundergehakt. Vindt ie lekker en eet het met plezier !!
maar nu weet ik niet of dit niet te eenzijdig is; moet ik bij hem niet met vitamines en andere toevoegingen gaan werken of juist zo min mogelijk de nieren belasten?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#453655
Katten hoeven geen groenten als ze het graag lusten kun je groenten geven maar ik zou dat percentage heel laag houden.

Dit is volgens Ian Billinghurst de juiste verhouding

70%-75% rauwe vleesbotten en vlees, max. 5% groente en fruit, 15% tot 25% orgaanvlees, 5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen.
Door wenne
#453696
Eline,
ik heb je al een pb gestuurd, maar ik zou voor een kat met nierfalen zeker het botgehalte niet zo hoog houden als dat Billinghurst officieel aanraadt (ik vind het al hoog voor een gezonde kat).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#453909
wenne schreef: Eline,
ik heb je al een pb gestuurd, maar ik zou voor een kat met nierfalen zeker het botgehalte niet zo hoog houden als dat Billinghurst officieel aanraadt (ik vind het al hoog voor een gezonde kat).
75% vleesbot is geen 75 % bot, een kippenpoot (bout,dij) is ook een vleesbot.

Maar ik zelf geef ook veel minder bot, ik geef 20% bot
Door wenne
#453993
sylvia schreef: 75% vleesbot is geen 75 % bot, een kippenpoot (bout,dij) is ook een vleesbot.
Weet ik ;) Maar officieel raadt hij RMB's van 50:50 aan, dat maakt dus 35 à 37,5 % bot ;)
Maar voor een kat met nierfalen is het fosforgehalte belangrijk, dan moet je zeker niet meer bot gaan geven dan nodig is, want daar zit ook nog eens fosfor in...
Laatst gewijzigd door wenne op do 29 dec 2005, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ElinevKa
#454095
de keus is iniedergeval al door meneer zelf gemaakt:
hij eet alleen maar kipfilet of kalkoen.

zal eens op zoek gaan naar toevoegingen als Ghee en visolie (eten ze dat graag of wordt dat bij voorbaat een gevecht??)
ik laat de verhouding van billinghurst maar even voor wat ie is denk ik.

dank voor het meedenken mensen..het barfen bij de honden vond ik één groot avontuur toen ik ermee begon, maar dit vind ik toch een slag ingewikkelder!!
Door ElinevKa
#454097
orgaanvlees kan ik nog gaan proberen; iemand tips van wat er gemakkelijk ingaat?
hart ofzo?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#454194
wenne schreef: Weet ik ;) Maar officieel raadt hij RMB's van 50:50 aan, dat maakt dus 35 à 37,5 % bot ;)
Maar voor een kat met nierfalen is het fosforgehalte belangrijk, dan moet je zeker niet meer bot gaan geven dan nodig is, want daar zit ook nog eens fosfor in...

Ik denk dat je met bot tussen de 10 en 20% heel goed zit
Door Mevroi Kruim
#455197
ElinevKa schreef: Zeg..en witvis; rauw of gekookt???
Nou .... raad eens ......
wat dacht je van rauw (aangezien we hier een versvoer forum hebben ;D ;D)
Door Mevroi Kruim
#455297
Tja, dat doen katten ook niet met de goudvissen en karpers die ze bij de buren uit de vijver vissen (historisch, Sjors van mij deed dat, tot woede van de buurman ;D).
Waarom zou je trouwens met name vis willen koken?

Het nadeel van verhitten is weer dat de voedingswaarde en verteerbaarheid afnemen en ehr risico op problemen met graten toeneemt.
Door ElinevKa
#455766
de reden om te verhitten was eigenlijk omdat ik niet weet hoe mijn kat met cnf erop zou reageren (en of ie het wel wil)..

beetje warm ruikt toch vaak ook lekkerder?en kan ie ook nog het vocht gebruiken.
en graten.. die zitten hier niet meer in.. het gaat mij er echt om om die kat aan het eten te houden.
Laatst gewijzigd door ElinevKa op za 31 dec 2005, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#455821
ElinevKa schreef: de reden om te verhitten was eigenlijk omdat ik niet weet hoe mijn kat met cnf erop zou reageren (en of ie het wel wil)..

beetje warm ruikt toch vaak ook lekkerder?en kan ie ook nog het vocht gebruiken.
en graten.. die zitten hier niet meer in.. het gaat mij er echt om om die kat aan het eten te houden.
Als je het gekookt geeft dan vis filet geven of goed zorgen dat er geen verdwaalde graat meer inzit.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 31 dec 2005, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door