Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#453382
kan ik een maaltijd ook met rundergehakt samenstellen of zitten hier nog specifieke gevaren aan vast?
Ik ben helaas niet in het bezit van een gehaktmolen en dacht dat het wel een mooie afwisseling zou zijn.
de honden krijgen nu vnl. kipkarkas, kippevleugels, runderstrot,lamsribben met vlees eraan en pens.
Ik dacht , missvhien wel eens handig op een drukke dag..... ;)
Door Lizzy
#453384
Ik vind dat er sowieso een nadeel zit aan gemalen vlees. En dat is dat gemalen vlees gewoon niet optimaal verteerd (en de maag sneller passeert).

Tweede nadeel is dat je nooit weet wat er in het gehakt zit. En onlangs bleek bij een consumentenprogramma dat ze er inderdaad een puinhoop van maken, de slagerijen. In behoorlijk wat gehakt zat varken en zelfs paard.
Door pallas
#453389
Ze eten nu nog 50% cb en 50% barf.
Hmmm, paardevlees is geen bezwaar maar varken is niet zo erg goed begrijp ik.?
Door Natas
#453430
Nee, een hond mag nooit varkensvlees eten. Dat kan namelijk besmet zijn met een virus dat de ziekte van Aujesky veroorzaakt. Honden gaan hieraan dood en er is geen behandeling. Geen varken dus.
Door peerle
#453432
Natas schreef: Nee, een hond mag nooit varkensvlees eten. Dat kan namelijk besmet zijn met een virus dat de ziekte van Aujesky veroorzaakt. Honden gaan hieraan dood en er is geen behandeling. Geen varken dus.
natuurlijk moet je voor jezelf uitmaken wat je doet. Ikzelf geef ook (nog) geen varkensvlees, zeker al omdat ik in België woon en nog steeds geen rijksdierenarts om advies heb gevraagd, maar ik ken mensen die wel varken geven en dit, omdat zij zeker zijn dat er in het varkensvlees dat zij aan hun dieren voeren, geen Aujeszky zit. Het is dan ook al tien jaar geleden dat er nog een besmet varken in Nederland was, in België moet je echt wel nagaan waar het varken gekweekt is en waar het op gecontroleerd is.
Kortom : informeer je en beslis zelf.
Laatst gewijzigd door peerle op wo 28 dec 2005, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#453441
peerle schreef: natuurlijk moet je voor jezelf uitmaken wat je doet. Ikzelf geef ook (nog) geen varkensvlees, zeker al omdat ik in België woon en nog steeds geen rijksdierenarts om advies heb gevraagd, maar ik ken mensen die wel varken geven en dit, omdat zij zeker zijn dat er in het varkensvlees dat zij aan hun dieren voeren, geen Aujeszky zit. Het is dan ook al tien jaar geleden dat er nog een besmet varken in Nederland was, in België moet je echt wel nagaan waar het varken gekweekt is en waar het op gecontroleerd is.
Kortom : informeer je en beslis zelf.
Nou als ik geen eigenwijze inslag had zou ik m'n honden nog steeds brokjes voeren ;D ;D dus zal ik mij nog eens goed inlezen en idd zelf beslissen of ze in de toekomst wel of geen varkensvlees krijgen.
Voorlopig dan ook nog geen rundergehakt .

bedankt voot de info :)
Door brenda
#453469
Ik was laatst bij een slager, en vroeg om soepvlees.
Hij moest het nog snijden en ik vroeg hem de oren van het hoofd. ;D
Terwijl hij zo aan het snijden was, haalde hij netjes al het vet eraf en legde dat opzij. Ik vroeg dus wat ga je daarmee doen?
Oh dat gaat in het gehakt zij hij, bij een slagerij wordt niets weggegooit, maar gaat in het gehakt.

Ik had maar een antwoord en dat was "OH"

Dus dan weet je het wel.

Groetjes Brenda
Door bowie
#453477
Als ik gehakt wil hebben word het gedraaid waar ik bij sta dus geen flauwekul met het ons gehakt .
Door tieneke
#453537
bowie schreef: Als ik gehakt wil hebben word het gedraaid waar ik bij sta dus geen flauwekul met het ons gehakt .
Dat is nog de enigste veilige manier ;)
Of zelf je gehakt draaien...
Door pallas
#453544
tieneke schreef: Dat is nog de enigste veilige manier ;)
Of zelf je gehakt draaien...
yep, maar ik heb geen vleesmolen. :(
en daarbij ook nog geen goedkoop adres voor rundvlees......
Door Borke
#453563
Als je nog niet voldoende adresjes hebt, kies dan op de 'makkelijke dagen' voor CB, dan weet je tenminste wat je je hond geeft!
Door Lizzy
#453572
Met CB of welk versvlees dan ook weet je ook niet precies wat je je hond geeft.... Ik begrijp overigens nog steeds de behoefte naar gemalen vlees niet. Het beste is nog om vlees in grotere stukken te voeren en gemalen voldoet daar niet aan... Grote stukken kopvlees zijn (in mijn ogen) altijd nog vele malen te prefereren boven gemalen gehakt! En kopvlees met restjes of een beetje groentemix is toch ook makkelijk?
Door pallas
#453587
Lizzy schreef: Met CB of welk versvlees dan ook weet je ook niet precies wat je je hond geeft.... Ik begrijp overigens nog steeds de behoefte naar gemalen vlees niet. Het beste is nog om vlees in grotere stukken te voeren en gemalen voldoet daar niet aan... Grote stukken kopvlees zijn (in mijn ogen) altijd nog vele malen te prefereren boven gemalen gehakt! En kopvlees met restjes of een beetje groentemix is toch ook makkelijk?
Ja , ben ik met je eens .
Maar aangezien ik nog geen adres heb voor kopvlees dacht ik met rundergehakt ook wel een barfmaaltijd te kunnen maken. (is ook nog betaalbaar)

het doel is uiteindelijk meer barf en minder cb.
bovendien vindt ik het nog steeds moeilijk om een maaltijd te maken met cb. omdat je dan wel moet opletten dat de verhoudingen goed blijven.
vandaar...
Door Borke
#453590
Met CB e.d. ga ik ervan uit dat er in ieder geval geen varkenslvlees in zit.

Als je nog geen adres hebt voor kopvlees, dan kan je ook doen wat sommige BP leden doen. Wachten tot het rundergehakt in de aanbieding is en dan in de winkel vragen of je wat ongemalen vlees kan krijgen, meerdere BP-ers doen dat bij bijvoorbeeld de C1000.
Door Lizzy
#453593
Nee, in CB/versvlees zit geen varken. En zoals Peerle al opmerkt zijn er mensen die hun honden wel varkensvlees voeren. Ik ben er geen voorstander van, daar niet van... Heb je anders geen Islamitische slager in de buurt? Weet je zeker dat er geen varken in het gehakt zit!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door