Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twister
#45181
Ik voer nu Carnibest aan de hondjes, maar nu kan ik goedkoop aan kippengehakt komen, is het moeilijk om daarvan voor bijv. 1 dag in de week een complete maaltijd te maken? Dus wat kan ik er aan toevoegen?
En hoe moet ik dan berekenen hoeveel mijn honden nodig hebben van zo´n maaltijd?
Door Lizzy
#45245
Als je dit kippengehakt maar 1 maal per week gaat geven, dan hoef je er geen complete maaltijd van te maken hoor. Want er blijven nu nog 6 dagen over dat jouw hond wel compleet eet, dus hoef je je niet zo'n zorgen te maken dat hij die ene dag niet alles binnen krijgt.

Je kunt het kippengehakt mengen met rauwe gepureerde groentes. Of gestoomde groentes (ik vind rauw beter). Eventueel wat gemalen rauwe zaadjes erbij en smullen maar (sesamzaad, pompoenzaad - wel rauw). Je kunt er ook wat groente en wat pens bij doen. Of wat huttekase / yoghurt / kefir en wat groente.

Als je er echt een complete maaltijd van wil maken (ik zou dan zelf gewoon Carnibest geven ipv kippengehakt) dan zou je er de juiste hoeveelheid (gemalen) botten bij moeten geven (zeg even 20%) en wat orgaanvlees (zeg even 15%) en gepureerde groentes. Maar, dan nog kun je zo'n maaltijd (in mijn ogen) niet iedere dag geven. Je moet dan namelijk meer varieren.
Door Twister
#45250
Volgens degene die me attent maakte op het kippengehakt, zit daar al bot in.........dus dan extra toevoegen hoeft toch niet?

En wat moet je aanhouden, hoeveel dagen in de week moet het Carnibest zijn en hoeveel dagen hoef je een niet complete maaltijd te geven? Je kunt natuurlijk nooit weten tegen welke aanbiedingen ik aanloop ;)
Door Lizzy
#45252
Twister schreef: Volgens degene die me attent maakte op het kippengehakt, zit daar al bot in.........dus dan extra toevoegen hoeft toch niet?

En wat moet je aanhouden, hoeveel dagen in de week moet het Carnibest zijn en hoeveel dagen hoef je een niet complete maaltijd te geven? Je kunt natuurlijk nooit weten tegen welke aanbiedingen ik aanloop ;)
Nou, als ik jou was zou ik mezelf ervan overtuigen dat er echt gemalen bot in zit (want dan noemen ze het meestal geen kippengehakt maar gemalen kippenkarkassen - ik versta onder kippengehakt alleen vlees en geen bot) en ik zou ook willen weten wat het percentage bot dan is.

Je kunt natuurlijk alle dagen zelf iets samenstellen. Ook zonder compleet versvlees kun je je hond gezond houden. Maar, dan moet je wel de "regels" in acht gaan nemen van bijv. Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Tom Lonsdale of Kymythy Schultze.

Het ligt er dus aan wat je wil. Hoe beter je je aan de "regels" houdt, hoe meer dagen je zelf kunt samenstellen.

Als je gewoon af en toe een dagje wil aantutten (da's niet denigrerend bedoeld ofzo!) en dus niet te moeilijk wil doen met regeltjes, dan zou ik zelf niet vaker dan 2 maal per week zelf iets samenstellen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twister
#45259
Kijk dat bedoel ik dus ;D Gewoon eens zelf een keertje proberen aan te rommelen, wel zo goed mogelijk de regels in acht proberen te nemen, hoewel dat natuurlijk met 1 of twee maaltijdjes in de week moeilijk wordt, omdat de echte barfers, alles berekenen voor een tijdsbestek van een aantal weken, dat de honden in die weken geen tekorten oplopen.
Maar ik wil gewoon eens zelf kijken wat je er nu voor zou kunnen gebruiken, hoeveel tijd erin gaat zitten, wat het nu eigenlijk kost en hoe ze het vinden om een keer een lap vlees te kauwen ipv. het redelijk fijngemaakte Carnibest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door