Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#451763
Vorige week hebben wij bij onze reu bloedonderzoek laten doen en toen bleek dat hij nierproblemen heeft, want zijn ureum- en creatininegehalte waren volgens de DA enorm hoog. Ureum was 8 en creatinine 206. Volgens de DA mocht dat 4,2 en 125 zijn.
Nu heb ik eens rond zitten kijken op sites van andere dierenklinieken die bloedonderzoek doen en daar ligt bijna overal de normale ureumwaarde tussen de 2,5 en de 9,2 en de creatinine tussen de 100 en de 150.
Mijn reu zijn waardes zijn dus wel aan de hoge kant, maar is het echt wel zo enorm veel te hoog als mijn DA beweerd? En de waardes bij een vershond zijn toch altijd ietsje hoger? Die creatinine is wel te hoog, maar de ureum kan toch nog net? En wat kan ik naast solidago & brandnetel geven, zijn dieet aanpassen (minder fosfor, minder eiwit, meer vet) nog meer doen om te proberen om die waardes omlaag te krijgen?
Nu kan mijn DA de dingen soms behoorlijk opblazen, bijvoorbeeld toen Tess een gezwel had was ze volgens hem een wandelende tijdbom terwijl het gewoon met een operatie op te lossen was. En toen we een paar maanden terug bij Tess bloedonderzoek hadden laten doen en het fosfaatgehalte te hoog was kon ze volgens hem wel eens botkanker hebben, terwijl achteraf bleek dat het lab gewoon een fout had gemaakt.
Door Timmy
#451774
Ik heb "geleerd": ureum tussen 3,0 en 6,5 bij nuchtere honden, bij niet-nuchtere honden tussen 3,0 en 12,5. Dit is gegeven in mmol/L.
Kreatinine zou moeten zijn <60,0 + 1,2 x lichaamsgewicht. Vanuit Amerika weet ik dat het ongeveer neerkomt op tussen de 44,2 en 114,92. Gerekend in µmol/L.
Het ligt dus ook aan de eenheid, maar gezien de waarden zullen die wel hetzelfde zijn.
Ik zou dus zeggen: het valt wel mee. Ze zijn niet enorm hoog, wel iets verhoogd. Dat kan door de voeding komen. Laat ze gewoon nog eens testen over een paar weekjes.

Gr.
Linda
Door Peet
#451785
Lizzy schreef: Ah Peet, zet het hier ook nog een keer als je wilt? Altijd leerzaam voor ons :D!
ow...zo spannend was het niet hoor, wat ik te melden had... ik zei:

Je DA kan meten in mol en mgr tot je een ons weegt, maar het beste meetpunt is toch de hond zelf. Donny is levendig, eet goed en maakt geen zieke indruk, toch? Nou, dan zou ik lekker de solidago en de brandnetels hun werk laten doen. (uitgaande van zijn waardes die onder het maximum zitten, nietwaar?)

Beau is 's nachts ook wel eens onrustig. Ik denk dat hij dan toch pijn heeft van zijn artrose. Sinds ik hem door zijn avond eten ook een salisprin geef, is hij veel rustiger. Komt 'ie lekkerder de nacht door.
Door Audrina
#451787
Lizzy schreef: Je moest hem toch eiwit-arm (brokjes) voeren? Of zit ik er nu naast?

Ja, de DA kwam met Hills kd of Leo ckd brokken aanzetten, vanwege het volgens hem enorm hoge ureumgehalte in Donny z'n bloed en hoog ureumgehalte = minder eiwit geven (volgens de DA dan). Maar zo hoog is meneertje zijn ureum dus niet. En dat eiwit verminderen is toch alleen aan te raden bij ernstige uraemie?

Hij is er verder trouwens niet ziek bij. Hij dronk en plaste wel meer, maar dat is na een paar dagen solidago en brandnetel al weer minder geworden.
Door Audrina
#451790
Peet schreef: Jaaa.....maar dat doet ze lekker niet ;D
Nee echt niet, brok komt er hier nooit meer in. Denk ook niet dat ie ze nog zou eten. Ik krijg denk ik ook ruzie met mijn vent als ik Donny weer brok zou gaan geven. ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#451811
Die ureum vind ik niet verhoogd, maar soms meet het ene apparaat met andere referentie waarden dan het andere.
Ik zou hem inderdaad op de solidago en brandnetel zetten en dan na een paar weken nog een keertje controleren. Is wel iets om in de gaten te houden.

Mijn Hitam heeft zijn hele leven lang een verhoogde creatinine gehad en had nooit ergens last van, behalve dat hij wel veel dronk en plaste. Heeft ook nooit eiwitbeperkte voeding gehad. Hij had het zowel op de brokken als op vers. Ik heb het een tijd lang elk jaar gemeten en het schommelde een beetje op en neer, was altijd wat te hoog.
Door Lizzy
#505320
hiram schreef: maar wat voor consequenties kan een verhoogd creatine een ureum gehalte hebben dan?
wat voor ziekte beeld heeft de hond dan?
Een verhoogd creatinine gehalte kan duiden op nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping.

Een verhoogd ureum kan duiden op: nierproblemen, uitdroging, plasproblemen en ziekte van Addison.

Iets verhoogde waardes lijken bij een rauw/versdieet gemeten te worden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=827
Door Charlotte
#506480
Mijn teefje had ook verhoogde nierwaardes

creatininegehalte was 181
Ureum was 16.4

Bij haar kwam het door een bepaalde ziekte, en inmiddels zijn de waardes lager.

Ik was toen ook op zoek naar een dieet voor nierpatienten wat je zelf kon samenstellen.
Ik heb hier hele goede adviesen gehad en ook verwijzingen naar artikelen.
Nu las ik in 1 van de artikelen dat het samenstellen van een nierdieet pas zin heeft vanaf een bepaalde waarde (creantinine en ureum)
Ik kan het artikel niet meer vinden maar ik kan me herinneren dat de nierwaardes behoorlijk hoog moeten zijn wil een nierdieet zin hebben.

Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor een speciaal nierdieet maar ben gewoon kvv blijven geven.


Nog ff een leuke anakdote ;D

Bij de eerste niertest wilde mijn da yildah graag op speciale nierbrokjes zetten. (hahah dacht het niet)
Ik vertelde dat ze versvlees kreeg en mijn da vond het erg onverstandig.
Affijn, na een paar maanden wederom de nieren getest...ennnnn....tadaaaaa....de waardes waren flink verlaagd (nog niet helemaal jofel hoor)
Ook kreeg yildah medicijnen die niet echt goed voor de nieren zijn en ondanks dat en het versvlees waren de waardes toch gedaald.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door