Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#449651
Hey!

Aangezien ik steeds meer wil gaan barfen voor Lady wil ik dus ook meer variëren in haar voeding.
Daarom wil ik over de volgende zaken wat meer weten:

- strot:
Volgt dit onder de noemer vleesbot of spiervlees?
Van welk dier kan ik dit verkrijgen? Enkel van het rund of ook van andere dieren?

- kopvlees:
Zijn dit ook mooie lappen vlees of eerder "brokken" vlees?
En van welke dieren kan ik dit verkrijgen? Enkel het rund of niet?

- lamsnek:
Kan ik dit aan Lady geven? Is dit niet te hard?

-hazen/ree/...karkassen:
Is dit ook geschikt voor Lady?
Zit hier meestal veel of weinig vlees aan? Of is dit eerder "afval" niet meer geschikt voor mensen?
Is dit makkelijk te vinden?

- konijnenkoppen/nekken:
Kan dit ook aan Lady gegeven worden?

-kalswervels/ribben:
Toen ik lamsribben gekocht had kon ik deze makkelijk in porties verdelen. Geldt dit ook voor kalfswervels?
Dit is ook zacht bot zeker? Harder dan limsribben?

En dan ben ik van plan ook vanalles van de geit te geven.
- geitenvlees/organen:
Kan ik dit makkelijk verkrijgen?
En qua prijs: is dit duur of gelijk als lam/schaap?
Kan ik ook zoiets als geitenpens vinden?

- geitenribben:
Is dit even zacht als lamsribben? Ook geschikt voor Lady?

Hebben jullie nog voorbeelden van vleesbotten/karkassen dat ik kan geven?
Ik geef momenteel aan Lady:
- lamsribben
- konijnenschouders
- eendendijen
- kippendijen/vleugels/nekken
- kwartels/duif/parelhoen

Nog tips?

En dan over orgaanvlees: wat is het beste? Best orgaanvlees van jonge dieren of kan het geen kwaad van volwassen dieren?

Hebben jullie verder nog tips?

Zo ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Thanks!!
Door Lizzy
#449792
Sofie schreef: Hey!

Aangezien ik steeds meer wil gaan barfen voor Lady wil ik dus ook meer variëren in haar voeding.
Daarom wil ik over de volgende zaken wat meer weten:

- strot:
Volgt dit onder de noemer vleesbot of spiervlees?
Van welk dier kan ik dit verkrijgen? Enkel van het rund of ook van andere dieren?
Ik gebruik geen strot dus ik weet het niet. Lastig te zeggen ook, denk ik, want het is spiervlees en kraakbeen....
- kopvlees:
Zijn dit ook mooie lappen vlees of eerder "brokken" vlees?
En van welke dieren kan ik dit verkrijgen? Enkel het rund of niet?
Het kopvlees dat ik krijg zijn meestal wel lappen van zo'n 20 a 30 cm. Maar ik krijg ook wel kleinere stukken.

Volgens mij alleen voor varken, rund en kalf verkrijgbaar, maar zelf zou ik geen varken geven. Kalf vind ik trouwens ook niet ideaal. Dat vlees bevat minder voedingsstoffen.
- lamsnek:
Kan ik dit aan Lady geven? Is dit niet te hard?
Ja. Qua hardheid hangt het erg af van hoe oud het lam was. Was het een zuiglam, dan is het bot zeer zacht, is het bijna een schaap, dan is het bot harder/hard.
-hazen/ree/...karkassen:
Is dit ook geschikt voor Lady?
Zit hier meestal veel of weinig vlees aan? Of is dit eerder "afval" niet meer geschikt voor mensen?
Is dit makkelijk te vinden?
Waarom zou dat niet geschikt zijn voor Lady? Qua vlees hangt het er vanaf hoeveel de uitbeender laat zitten.
- konijnenkoppen/nekken:
Kan dit ook aan Lady gegeven worden?
Zie boven. Waarom zou je het niet kunnen geven?
-kalswervels/ribben:
Toen ik lamsribben gekocht had kon ik deze makkelijk in porties verdelen. Geldt dit ook voor kalfswervels?
Dit is ook zacht bot zeker? Harder dan limsribben?
Dat hangt erg af van de leeftijd van kalf en lam. Een kalfswervel ziet er wel anders uit als ribben:

Afbeelding
En dan ben ik van plan ook vanalles van de geit te geven.
- geitenvlees/organen:
Kan ik dit makkelijk verkrijgen?
En qua prijs: is dit duur of gelijk als lam/schaap?
Kan ik ook zoiets als geitenpens vinden?
Dat weet ik niet, of je dat makkelijk kunt krijgen. Ik kan er makkelijk aan komen. In Rotterdam. Het is goedkoper als lam. En ja, ze hebben ook pens.
- geitenribben:
Is dit even zacht als lamsribben? Ook geschikt voor Lady?
Dat hangt af van de leeftijd van lam en geit. En wederom: waarom zou het voor Lady niet geschikt zijn? Is er iets bijzonders met Lady waarom je daar aan twijfelt?
Hebben jullie nog voorbeelden van vleesbotten/karkassen dat ik kan geven?
Ik geef momenteel aan Lady:
- lamsribben
- konijnenschouders
- eendendijen
- kippendijen/vleugels/nekken
- kwartels/duif/parelhoen

Nog tips?
Lamsheupen, lamsschouder, geitenribben, fazant, hele eend, kalfsbotten. Verder dan dat kom ik ook even niet.
En dan over orgaanvlees: wat is het beste? Best orgaanvlees van jonge dieren of kan het geen kwaad van volwassen dieren?
Orgaanvlees gebruik je van volwassen en jonge dieren. Maar qua lever moet je een beetje uitkijken. Volwassen bio-industrie-dieren hebben nog al eens wat medicijnen gekregen en de lever is de opslagplaats. Lever neem je dus bijvoorkeur van biologisch gehouden dieren of jonge dieren. De rest maakt het niet uit.
Hebben jullie verder nog tips?

Zo ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Thanks!!
Nee, verder geen tips!
Groetjes, Lizzy
Door Sofie
#450022
Over het kopvlees: zal dan maar best rund nemen. Varken neem ik zowiezo nooit.
Over die lamsnekken: zal dat eens navragen dan.
Tja, nee er iets niets bijzonders met Lady maar misschien dat zo'n kleine hond zulke botten niet aankan? Maar blijkbaar dus wel... ;D
Is dat groot: lamsheup/schouder? Of eerder recreatiebot?

Van orgaanvlees: lever neem ik altijd van het kalf of het lam, ook konijn en kip zit er tussen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#450033
Sofie schreef: Over die lamsnekken: zal dat eens navragen dan.
Tja, nee er iets niets bijzonders met Lady maar misschien dat zo'n kleine hond zulke botten niet aankan? Maar blijkbaar dus wel... ;D
Is dat groot: lamsheup/schouder? Of eerder recreatiebot?
Lamsnekken is hier altijd een grote hit, zijn ze tenminste lekker lang mee bezig. En dan heb ik het over een 3 kwartier. Zelf Joep die alles met dodelijk gemak kapot krijgt, doet er zeker een half uur over.

Lamsheup/schouder krijgen ze hier ook goed weg hoor. Het is niet abnormaal groot en anders laat je het doormidden zagen.

En kleine honden kunnen meer dan je denkt hoor, ik heb tenslotte ook maar teckels!
Door Lizzy
#450034
Dit is Linga, 8 weken oud, met een lamsheup

Afbeelding

Ze weegt daar 7 kilo (heb je een beetje vergelijk).

Dit was toevallig een kaal lamsheup. Liever heb je ze met vlees.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#450036
Lizzy schreef: Dit is Linga, 8 weken oud, met een lamsheup

Afbeelding

Ze weegt daar 7 kilo (heb je een beetje vergelijk).

Dit was toevallig een kaal lamsheup. Liever heb je ze met vlees.
Oh Lizzy :-[ :-[ :-[ :-[ wat voel ik me ontzettend blond! :-X :-X :-\ Laat ik nou altijd hebben gedacht dat dit een schouderblad is! ::) ::) ::) ::)
Door Lizzy
#450037
Pauline schreef: Oh Lizzy :-[ :-[ :-[ :-[ wat voel ik me ontzettend blond! :-X :-X :-\ Laat ik nou altijd hebben gedacht dat dit een schouderblad is! ::) ::) ::) ::)
Hahahaha, als jij je blonT voelt, hoe moet ik me dan voelen! Dit IS een schouderblad ;D ;D ;D ;D ;D. Verkeerde foto!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#450039
Lizzy schreef: Hahahaha, als jij je blonT voelt, hoe moet ik me dan voelen! Dit IS een schouderblad ;D ;D ;D ;D ;D. Verkeerde foto!
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Nou het scheelt ik ben ook hartstikke (natuurlijk) blond. :D

Kom op met die foto van die heup, want nu wil ik het weten ook! ;D
Door 202spots
#450040
Lizzy schreef: . Een kalfswervel ziet er wel anders uit als ribben:
AfbeeldingGroetjes, Lizzy
Lizzy, de kleine foto (die je eerder in groot had neergezet), is de in plakken gezaagde lam nek.

En deze is de wervel, die je waarschijnlijk bedoelde? ;)
Afbeelding
Door 202spots
#450042
Lizzy d'r hele album is door elkaar gehutst geloof ik? ;D
Laatst gewijzigd door mahuni op do 22 dec 2005, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#450060
202Spots schreef: Lizzy, de kleine foto (die je eerder in groot had neergezet), is de in plakken gezaagde lam nek.

En deze is de wervel, die je waarschijnlijk bedoelde? ;)
Afbeelding
Ik weet dat het lamsnek is maar eerlijk gezegd ziet kalfswervel er precies zo uit en dit is een veel betere foto als deze die jij er nu bij hebt geplakt. Ja, dat is kalfsnek maar vanaf de verkeerde kant gefotografeerd!

Ik ben op zoek naar de heup! Monumentje! (slecht duizende foto's waar ik doorheen moet ;D)
Door 202spots
#450063
Lizzy schreef: Ik weet dat het lamsnek is maar eerlijk gezegd ziet kalfswervel er precies zo uit en dit is een veel betere foto als deze die jij er nu bij hebt geplakt. Ja, dat is kalfsnek maar vanaf de verkeerde kant gefotografeerd!
Ik dacht dat er meer rugwervel aan de rechterkant zit,met klein stukje ribben er aan?
Door Lizzy
#450070
202Spots schreef: Ik dacht dat er meer rugwervel aan de rechterkant zit,met klein stukje ribben er aan?
Ja, soms zit er inderdaad een een stukje ribben aan, maar heel vaak ook niet. Ik zal een betere foto van de kalfswervels maken. Dat is echt net de lamsnek (dat is toch ook gewoon wervel?)
Door 202spots
#450122
Lizzy schreef: Ja, soms zit er inderdaad een een stukje ribben aan, maar heel vaak ook niet. Ik zal een betere foto van de kalfswervels maken. Dat is echt net de lamsnek (dat is toch ook gewoon wervel?)
Ja de nek is OOK met wervels, dat zijn de NEKwervels, en daar zitten geen ribbetjes aan de zijkant zoals bij de RUGwervels waar de borstkast(met ribben) aan vast zit.
En wanneer de ribben dicht bij de rugwervels worden afgezaagd, dan zie je alleen 'n stuk van de rugwervel.

Had effe opgezocht
Dit koop ik als 'n varkens nek...bij de 2 bovenste botten zie rechts dat 't eerste gedeelte ZONDER ribben is, en dan volgd de rest van de wervels MET ribben er aan.
(aan de linkerkant)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op do 22 dec 2005, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door