Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hiram
#448095
mijn barfdieet voor 2 volwassen boxer reuen.

ma: lamsribbben (zit ook vlees aan)
di: kippenvleugels/drumsticks
wo: lamsribben
do: vlees van smuldier (gemalen rundsvlees)
vr: sardientjes
za: hart van smuldier
zo: verse groentenmix met orgaanvlees en pens van smuldier

lijkt me een redelijke mix van alles.
af en toe een stukje fruit.
door het smuldier is het nog betaalbaar (studenten hebben niet zo veel geld :-[)
en smuldier is handig voor in de vakantie en als ik n dagje weg ben met de honden.

nja zeg maar wat je er van vind ;)
ik heb een olifantenhuid ;D
Door Lizzy
#448467
Is het allemaal een beetje in verhouding, qua hoeveelheid botten en orgaanvlees? (want daar kunnen we zonder gewichten natuurlijk weinig over zeggen....).
Door hiram
#449190
[quote="Lizzy"]
Is het allemaal een beetje in verhouding, qua hoeveelheid botten en orgaanvlees? (want daar kunnen we zonder gewichten natuurlijk weinig over zeggen....).
[/quote]
in princiepe elke dag wat er staat en dan 2% van hun lichaamsgewicht dus 660 gram.
Door Lizzy
#449256
[quote="hiram"]
in princiepe elke dag wat er staat en dan 2% van hun lichaamsgewicht dus 660 gram.
[/quote]

Ik bedoel eigenlijk meer: hoeveel procent bot en hoeveel procent orgaanvlees enzo geef je? (ongeveer)
Door hiram
#449674
57 % rmb's zit dus ook spiervlees aan
14% gewoon spiervlees
14% vis
10% groeten
5% orgaan vlees
3 eitjes per hond per week en een paar stuks fruit per hond per week
Door Lizzy
#449794
5% orgaanvlees? Maar je hebt zaterdag en zondag orgaanvlees op het menu staan! Het lijkt me haast niet mogelijk dat je op 5% uit komt daarmee? 5% is niet erg veel trouwens. Dat zou eventueel wel wat meer mogen, naar een procent of 10 a 15. Geef je ook wel eens lever?

Je geeft inderdaad de eerste drie dagen van de week vleesbot en de laatste drie dagen van de week geef je vooral laxerende dingen. Ik weet niet hoe de ontlasting van je honden is, maar het zou kunnen dat je de eerste dagen behoorlijk harde ontlasting hebt en de laatste dagen behoorlijk zachte. In dat geval zou het handig zijn om dit wat meer af te wisselen.

Ik zie dat je 10% groentes geeft. Betekent dat dat je 1 keer per week een groot portie geeft? En eten ze dat?
Door hiram
#450027
[quote="Lizzy"]
5% orgaanvlees? Maar je hebt zaterdag en zondag orgaanvlees op het menu staan! Het lijkt me haast niet mogelijk dat je op 5% uit komt daarmee? 5% is niet erg veel trouwens. Dat zou eventueel wel wat meer mogen, naar een procent of 10 a 15. Geef je ook wel eens lever?

Je geeft inderdaad de eerste drie dagen van de week vleesbot en de laatste drie dagen van de week geef je vooral laxerende dingen. Ik weet niet hoe de ontlasting van je honden is, maar het zou kunnen dat je de eerste dagen behoorlijk harde ontlasting hebt en de laatste dagen behoorlijk zachte. In dat geval zou het handig zijn om dit wat meer af te wisselen.

Ik zie dat je 10% groentes geeft. Betekent dat dat je 1 keer per week een groot portie geeft? En eten ze dat?
[/quote]

ja 5-10 % orgaan vlees (kippen of lamslever)
botten en vlees dagen is idd een idee om meer te wisselen.
groenten = 1 maal per week grote portie zit ook vuile pens en ei bij.
Door the dude
#450030
ma: lamsribbben (zit ook vlees aan) 660 gr
di: kippenvleugels/drumsticks 660 gr
wo: lamsribben 660 gr
do: vlees van smuldier (gemalen rundsvlees) 660 gr
vr: sardientjes 660 gr
za: hart van smuldier 660 gr
zo: verse groentenmix (10% dus 460 gram) met orgaanvlees en pens van smuldier 200 gram

Aan de hand van je laatste postings zouden het deze hoeveelheden zijn.

Als we dat gaan uitrekenen komen we op:
53% vleesbotten
13% spiervlees
18 % orgaanvlees (pens + hart)
10 % groenteprut
8% eieren + fruit (3x ei a 60 gr + 200 gr fruit)

Ik vind het wel een redelijk menuutje. Ik zou alleen wat yoghurt bijvoeren. (ook goed voor studenten ;-)) Ook kijken of je nog zo links en rechts wat variatie kan scoren.

Als student met kleine beurs zou ik ook de lamsribben ruilen met de kippepoten.

edit: percentages ge-update, beetje te snel gelezen
Laatst gewijzigd door the dude op do 22 dec 2005, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the dude
#450031
[quote="hiram"]
bij de groenten zit ook nog knoflook, peterselie en tijm.
knoflook krijgen ze zoiezo elke dag een teentje
[/quote]das wel vrij veel
Door 202spots
#450032
[quote="hiram"]
bij de groenten zit ook nog knoflook, peterselie en tijm.
knoflook krijgen ze zoiezo elke dag een teentje
[/quote]

1 teentje knoflook per hond of ieder 'n half teentje???
2-3 teentjes per hond per week is meer dan genoeg.
En mag ik vragen waarom je tijm door de groentemix doet?
Meestal word tijm niet rauw gegeven,maar met koken of braden gebruikt of er word thee van gemaakt...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door