Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#449793
Gisteravond heeft ie een stuk lamsribben gegeten zoals hij wel vaker krijgt.
Begon hij vanochtend te kotsen met veel kracht en moeite, gal, heeft ie wel eens vaker gehad ´s ochtends, dan is zn maag leeg. Maar er zaten nu ook wat langwerpige botsplinters, knijterhard en vlijmscherp! :o :o :o
Geen idee hoe dat nu kan, ben dat niet gewend van rauwe lamsribben!
Ben nu wel een beetje bang dat er ook nog dergelijke stukjes door naar de darmen zijn gegaan :-\
Of kotsen ze automatisch dergelijke onverteerbare stukjes uit??
Door Lizzy
#449796
Over het algemeen komen dit soort stukken niet in de darm terecht. En als ze in de darm terecht komen, dan zijn ze meestal goed verpakt in de ontlasting. Dus daar zou ik me niet te druk om maken. Je moet hem natuurlijk vandaag en morgen wel heel goed in de gaten houden!

Zijn deze lamsribben van een andere leverancier dan dat je gewend bent? Hoe groot zijn de botsplinters? Wat heeft hij gisterenavond nog meer gegeten als alleen lamsribben? Zat er veel vlees aan de ribben?

Hier hebben ze ook wel botsplinters gekotst hoor. Dat is wel het normale mechanisme om onverteerbare dingen weer te lozen.
Door Jojo
#449809
Lizzy schreef: Over het algemeen komen dit soort stukken niet in de darm terecht. En als ze in de darm terecht komen, dan zijn ze meestal goed verpakt in de ontlasting. Dus daar zou ik me niet te druk om maken. Je moet hem natuurlijk vandaag en morgen wel heel goed in de gaten houden!

Zijn deze lamsribben van een andere leverancier dan dat je gewend bent? Hoe groot zijn de botsplinters? Wat heeft hij gisterenavond nog meer gegeten als alleen lamsribben? Zat er veel vlees aan de ribben?

Hier hebben ze ook wel botsplinters gekotst hoor. Dat is wel het normale mechanisme om onverteerbare dingen weer te lozen.
Ik heb de ribben altijd via carnibest. 1 splinter was een dolkje van minimaal 3 centimeter met een vlijmscherp spiesje eraan, nog een wonder dat hij dat zo door zn keel heeft gekregen.
Het was een behoorlijk vlezig stuk ribben, daarvoor heeft hij nog zo´n 100 gram hachevlees gehad met een eetlepel cb kruidenmix.
Verder nog niets aan hem gemerkt, zn ontlasting zag er picobello uit vanochtend en omdat hij zo´n last van zn lege maagje had heb ik hem nog wat stukjes rundvlees gegeven vanochtend.
Die stukjes bot waren zo hard dat ze wel verhit geweest leken ??? hoe kan dat nou? het heeft wel even op de verwarming gelegen om te ontdooien, maar dan wordt het nog niet zo warm ???
Waar moet ik op letten? Wat zou er evt. kunnen gebeuren?
Door Lizzy
#449812
Ja, ik heb dat hier ook wel gehad hoor. Dit uitbraken is een natuurlijke reactie van het lichaam. En ja, ik heb ook wel botsplinters gevonden waarbij ik dacht "Poeh hee, daar zou ik beschadigingen aan mee kunnen richten". Mijn honden leven nog steeds. Maar notaire "splinter-kots-botten": die staan niet meer op het menu.

Hoe lang eet je hond vers/rauw en hoe lang eet hij botten?

Volgens mij kunnen dit een paar dingen zijn:

* De botten zijn te hard voor jouw hond.
* De botten zijn net zo hard als altijd maar jouw hond heeft deze keer moeite om ze te verteren. Bijv. doordat hij een virusje onder de leden heeft (niet erg waarschijnlijk).
* De botten zijn te kaal.
* De botten zijn te kaal en ook met de hoeveelheid vlees die je gegeven hebt was de bot:vlees verhouding niet optimaal.

Tja, hoe je dat op moet lossen hangt dus af van de oorzaak. Als de botten te hard zijn, dan denk ik dat je een andere leverancier moet zoeken die je zachtere botten levert (het kan zijn dat de leeftijd van het lam te hoog ligt). Als de botten niet te hard zijn maar te kaal (ik kan dat door de buis allemaal niet bepalen): dan kun je de volgende keer wat meer vlees geven. Ik zou dan rundvlees geven + bijv. wat pens en geen kruidenmix. Of je zoekt andere botten waar sowieso meer vlees aan zit. Nou moet ik zeggen: als ik ribben geef met vlees (dus niet het kaalgeplukte karkas), dan geef ik toch sowieso nog vlees in grote brokken vooraf.
Door Jojo
#449822
Nou, om te beginnen: hij eet al een dik jaar carnibest en begin dit jaar ben ik al begonnen met nekken (kip en eend) en later ook met lamsribben.
Het was niet veel stukjes wat hij eruitgekotst heeft, dat lange stukje, nog een iets kleiner stukje en dan nog een stukje. Of de rest zit nog in zn maag, maar het lijkt er op dat hij de rest gewoon goed verteert heeft want zn ontlasting zag er prima donkerbruin uit vanochtend ???
Als de botten te kaal waren of de verhouding bot/vlees niet goed dan zie ik dat direct aan zn ontlasting, das dan wit/gelig en errug droog.
Maar het kan dus niet komen door het ontdooien op de radiator?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#449825
Nee, komt niet van de radiator in ieder geval. Onze Chica had dat ook regelmatig met die ribben, die spuugde de volgende dag of de dag daarop ook eigenlijk altijd wat botstukjes uit. Ze kreeg dan pens of vlees erbij en op het laatst nog maar een stuk van hooguit 2 ribben omdat ik dacht dat het misschien tevel was voor haar. Sinds een paar maanden krijgen ze goed bevleesde geitenribben en of ik haar nu een groot of klein stuk geeft, maakt niet uit, er wordt niet meer op ribben gespuugd. Als ik jou was ging ik dus andere ribben zien te scoren.
Door Lizzy
#449879
Jojo schreef: Nou, om te beginnen: hij eet al een dik jaar carnibest en begin dit jaar ben ik al begonnen met nekken (kip en eend) en later ook met lamsribben.
Het was niet veel stukjes wat hij eruitgekotst heeft, dat lange stukje, nog een iets kleiner stukje en dan nog een stukje. Of de rest zit nog in zn maag, maar het lijkt er op dat hij de rest gewoon goed verteert heeft want zn ontlasting zag er prima donkerbruin uit vanochtend ???
Ja, zo te lezen is de rest prima verteerd.
Als de botten te kaal waren of de verhouding bot/vlees niet goed dan zie ik dat direct aan zn ontlasting, das dan wit/gelig en errug droog.
Maar het kan dus niet komen door het ontdooien op de radiator?
Nee hoor, komt niet van de radiator. Hoewel ik je echt af wil raden daar je vlees op te ontdooien, al is het maar voor de bacterieen. Maar ik denk dat de conclusie dan toch is: bot is te hard. Ik denk dat je een keer andere botten moet proberen.
Door mutsie
#449885
De lamsribben die ik bij carnibest koop vind ik teveel voor mijn honden, dus ik hak ze zelf nog in stukken,
zodat het niet teveel ineens is.

Karin
Door Jojo
#449888
mutsie schreef: De lamsribben die ik bij carnibest koop vind ik teveel voor mijn honden, dus ik hak ze zelf nog in stukken,
zodat het niet teveel ineens is.

Karin
Ja, voor Joey zijn ze ook te groot voor 1 maaltijd, daarom mag hij er 2 dagen mee doen ;D
Maar ik maak ze liever niet kleiner, bij die grote stukken voel ik me prettiger omdat hij nogal een schrokop is, zo´n groot stuk kan hij veilig zelfstandig opkluiven ;)
Door geer
#449892
Ik vind de Carnibest ribben op de een of andere manier ook vaak vrij hard en voer ze graag wat vleziger... De ribben die ik bij de Turk koop (wel wat duurder, 'lamsspareribs'), zijn echt heel vlezig en kan ik met een beetje scherp mes gewoon in stukken snijden, zo zacht zijn ze...
Door Jojo
#449896
Maar om even weer terug te komen op mn grootste angst: Wat nu als hij bv. zo´n scherpe splinter dwars in zn darmen heeft zitten...........
Wanneer ga je dat merken en vooral wat ga je dan merken???
Zie mezelf al bij mijn anti-botten voerende dierenarts zitten: Ja dokter, hij heeft een darmperforatie van het eten van botten. En hij dan met zo´n zelfingenomen blik van: Zeg niet dat ik je niet gewaarschuuwd heb........ :-X ::)
Door nikèdog2000
#449926
hoi jojo
hier van de week ook hoor
zo'n stukje bot wat jij beschrijft.
maar dit was dan van een kippen poot.
ik schrok me ook dood.
stel je voor dat dat in zijn slokdarm of gewone darm had gezeten wat dan?????????
nikèdog2000
Door Lizzy
#449971
De symptomen van darmperforatie zijn:

hardnekkig braken en misselijkheid, weinig tot geen eetlust en symptomen van buikpijn. Wanneer de darm geperforeerd is gaat de darm lekken en krijgt de hond een buikvliesontsteking. Dat herken je aan koorts en heel erge buikpijn. Een hond kan zelfs in shock raken.

En ik weet niet hoor, maar als jij een DA hebt die jou met een zelfingenomen blik aan kijkt van "Zeg niet dat ik je niet gewaarschuuwd heb", dan denk ik dat je heel rap een andere DA moet zoeken. Een kerel die zich op deze manier op stelt is het niet waard om jou als KLANT te hebben.
Door Jojo
#450096
Lizzy schreef: De symptomen van darmperforatie zijn:

hardnekkig braken en misselijkheid, weinig tot geen eetlust en symptomen van buikpijn. Wanneer de darm geperforeerd is gaat de darm lekken en krijgt de hond een buikvliesontsteking. Dat herken je aan koorts en heel erge buikpijn. Een hond kan zelfs in shock raken.

En ik weet niet hoor, maar als jij een DA hebt die jou met een zelfingenomen blik aan kijkt van "Zeg niet dat ik je niet gewaarschuuwd heb", dan denk ik dat je heel rap een andere DA moet zoeken. Een kerel die zich op deze manier op stelt is het niet waard om jou als KLANT te hebben.
JOey heeft nu nog steeds nergens last van, en er zat geen bloed in de ontlasting enzo. Het zal wel gewoon goed gaan, maar hoe snel openbaart een darmperforatie zich na het inslikken van iets scherps?!

En die dierenarts, gelukkig is het een da-combinatie van 3 artsen. Een is wel voorstander van vers voer en is ook homeopaat, de ander geeft toe geen kaas te hebben gegeten van barf maar vind het prima en kijkt ook wel verder dan de reguliere geneeskunde. En de derde is dus bang voor salmonella en darmperforaties, fan van de snelle manier antibiotica en prednison en dus die vermeid ik meestal maar je zult altijd net zien dat hij dienst doet als je met een spoedgevalletje komt ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door