Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#447711
Nu heb ik via de zoekfunctie verschillende items gevonden hierover, maar duidelijkheid heb ik niet. Ik heb pompoen gekocht. Moet ik dat rauw geven (pureren) of gekookt en dan pureren? En de zaadjes die erin zitten wil ik ook geven. Die kan ik met vel enal in de maler gooien en geven? Of eerst drogen? Pellen heb ik geen tijd voor ;D. Maar hoe kan je het dan invriezen? ZOwel de moes als de pitten kunnen dat? Of als je de pitten hebt gemalen hoef je niet in te vriezen? Wie helpt me hierin?

Ook te geven aan een pup binnenkort? Tegen de wormen...
Door conleeuw
#447721
ik voer pompoen rauw, en natuurlijk als we restjes hebben van eigen maaltijd krijgen ze een heel klein beetje gekookt. De pitten laat ik drogen, en blits ze dan met een keukenapperaat tot poeder, volgens mij als je ze niet eerst droog, wordt het een soort pasta/moes. Ik pel de pitten niet, maar je zou het kunnen doen. Gedroogde pitten vries ik niet in, ik bewaar ze gewoon zo in de kast. Pompoen schil ik, snij het in blokjes, en gooi ze zo in porties verdeeld in de vriezer. Dan haal ik eruit wat ik nodig heb voor mens en dier, ik maak het wel fijn (keukenmachine) met de rest van de groente, want als ze blokjes pompoen krijgen lopen ze er mee te spelen en emmeren.
Door Lizzy
#447847
herder_lover schreef: Nu heb ik via de zoekfunctie verschillende items gevonden hierover, maar duidelijkheid heb ik niet. Ik heb pompoen gekocht. Moet ik dat rauw geven (pureren) of gekookt en dan pureren? En de zaadjes die erin zitten wil ik ook geven. Die kan ik met vel enal in de maler gooien en geven? Of eerst drogen? Pellen heb ik geen tijd voor ;D. Maar hoe kan je het dan invriezen? ZOwel de moes als de pitten kunnen dat? Of als je de pitten hebt gemalen hoef je niet in te vriezen? Wie helpt me hierin?

Ook te geven aan een pup binnenkort? Tegen de wormen...
Ik geef pompoen rauw. Maar toen ik net begon met groentemix, raakte ze van rauwe pompoen een beetje aan de dunne, dus toen kookte ik het eerst.

De pitten bevatten een keiharde schil. Die moet er eerst af wil de pompoenpit een wormafdrijvende werking hebben.

Zo zien ze er uit zonder schil:

Afbeelding
Door 202spots
#447859
Pompoen kan rauw of gekookt gegeven worden.
Ik kook het 'n klein beetje en dan pureer ik het en vries het in kleine bakjes, wanneer ik 't dan nodig heb dan kan ik het gelijk gebruiken.

Het duurd me veels te lang om de schilletjes van de pitten te halen, dus ik koop de rauwe (groene) pitten,
Die zijn trouwens ook veel groter en dikker dan die kleine dingen die ik in de pompoenen vind.
Ik geef geen gemalen pitten MET gemalen schil, omdat ik er geen waarde in zie om de schil geven.
Door conleeuw
#447963
202Spots schreef: Pompoen kan rauw of gekookt gegeven worden.
Ik kook het 'n klein beetje en dan pureer ik het en vries het in kleine bakjes, wanneer ik 't dan nodig heb dan kan ik het gelijk gebruiken.

Het duurd me veels te lang om de schilletjes van de pitten te halen, dus ik koop de rauwe (groene) pitten,
Die zijn trouwens ook veel groter en dikker dan die kleine dingen die ik in de pompoenen vind.
Ik geef geen gemalen pitten MET gemalen schil, omdat ik er geen waarde in zie om de schil geven.
Er is ook echt geen toegevoegde waarde aan de schil van de pit, maar de inhoud wel. Ik ben ook wel eens veel te lui en dan koop ik gewoon pompoen pitten, eigelijk heb ik ze meestal toch iin huis, kost toch niet veel, maar wat ik al zei, ik maal ze ook wel eens zelf. Voor alle duidelijkheid, ik geef niet iedere week pompoen pitten. Pompoen krijgen ze wel geregeld. Meestal rauw, soms een beetje gekookt, als ik rauw pompoen geef is het deel van een groente mix, dus dan is het niet alsof een pompoen maaltijd krijgen, als je heel veel pompoen voert kunnen ze inderdaad aan de dunne gaan, dat willen we hier niet, dus gewoon af en toe deel van de groentemix. ;)
Door herder_lover
#448060
ik snap alleen niet waarom ze met schil geen worm-middel zijn en zonder schil wél. ??? Het binnenste blijft toch hetzelfde met of zonder schilletje erom heen? Hier koop je ze niet los maar alleen in de pompoen zitten ze. Die kan ik eruit halen en drogen en dan vermalen. Maar de schil eraf valt niet mee (toen ze gedroogd waren was de schil niet hard meer hoor) ;D
Door conleeuw
#448256
herder_lover schreef: ik snap alleen niet waarom ze met schil geen worm-middel zijn en zonder schil wél. ??? Het binnenste blijft toch hetzelfde met of zonder schilletje erom heen? Hier koop je ze niet los maar alleen in de pompoen zitten ze. Die kan ik eruit halen en drogen en dan vermalen. Maar de schil eraf valt niet mee (toen ze gedroogd waren was de schil niet hard meer hoor) ;D
Nou dat klopt, als ze goed gedroogd zijn is het schil niet meer taai, en kan je het zo verpulveren, maar het is inderdaad niets meer dan een harde omhulsel, er zit niets qua voeding in volgens mij, de "werkende bestandelen" zitten in de pit, probeer anders eens gedroogde pompoenpitten te malen/blitsen en kijk wat er gebeurt
Door 202spots
#448358
Ik heb nooit met schil gegeven dus weet niet hoe 't tegen wormen gaat met de schil erbij gemalen..

Ik geef af en toe ook wel pompoenmoes door de eten, maar ik heb 't eigenlijk juist in voorraad voor wanneer ze aan de diaree zijn, OF wanneer ze TE harde poop hebben...pompoenmoes helpt voor alle 2.
Door Lizzy
#448451
Ik weet niet wat ik dan voor pompoen heb, maar die pitten die in deze pompoen zit gooi ik niet door mijn machine. Veel te hard! En dat bedoelde ik dus met dat het dan niet helpt tegen wormen, als je er hele pitten MET schil geeft. De schil wordt nooit verteerd door de hond.
Door conleeuw
#448453
Lizzy schreef: Ik weet niet wat ik dan voor pompoen heb, maar die pitten die in deze pompoen zit gooi ik niet door mijn machine. Veel te hard! En dat bedoelde ik dus met dat het dan niet helpt tegen wormen, als je er hele pitten MET schil geeft. De schil wordt nooit verteerd door de hond.
nou daar heb je groot gelijk in, je vindt het gewoon zo, als pit terug ;D Ik denk inderdaad dat er verschil is tussen de verschillende pompoen pitten, de ene pompoen is de andere ook niet, de ene pit is groter en taaier dan de ander. Maar pompoenpitten kan je zo kopen, en kost nou ook geen fortuin, dus ook dat is lijk mij geen probleem als je pompoenpitten wil voeren. Hoe vaak voer jij pompoenpitten? ???
Door Lizzy
#448455
Thanks! Ik dacht al dat ik gek aan het worden was ;D. Ik geef 2 keer per week gemalen pompoenpitten aan de honden.
Door conleeuw
#448457
Lizzy schreef: Thanks! Ik dacht al dat ik gek aan het worden was ;D. Ik geef 2 keer per week gemalen pompoenpitten aan de honden.
ah ok, ik niet zo vaak, eens in de twee weken ongeveer. Je weet natuurlijk ook dat het voor ons zelf ook gezond is ;D
Door Lizzy
#448461
conleeuw schreef: ah ok, ik niet zo vaak, eens in de twee weken ongeveer. Je weet natuurlijk ook dat het voor ons zelf ook gezond is ;D
Ja, vooral voor mannen ;D!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door