Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#446958
Mijn teckelpup krijgt groentenix bij zijn stukken spiervlees. Het vlees vliegt er altijd in maar de groenten blijven altijd (hetgeen wat niet op de stukken vlees geplakt zat) liggen... >:(

Heeft iemand een tip hoe dit lekkerder te maken dat hij het wel eet? Ik heb ook al een rauw ei geprobeerd maar was meneer niet gecharmeerd van! Yoghurt ook al niet, en een scheutje koolzaadolie evenmin. Fruit is idemdito! Alleen stukjes appel eet hij een beetje.

En dan een laatste vraag: is het een must in je groentemix 7 verschillende groentes te mixen? Kan je niet dagelijks één ander soort groente geven?
#446962
Ik ben wat dat aangaat makkelijk, als ze geen groenten lusten dan hoeven ze het van mij n niet te eten, ik vind het niet een noodzakelijk iets. Als ze het lusten oke. Als je toch persee groenten wilt geven lust hij misschien wel gekookte groenten, dat lusten ze hier ook, dus als ik kook neem ik altijd extra voor de honden.
#447179
Mijn honden vinden groentenmix ook lekker door het eten,ik doe er wel eens een eitje of yoghurt door heem om het lekker plakkerig te maken,maar eigenlijk hoeft dat niet,ze eten het zo ook gelukkig wel.Mss idd eerst koken voordat je het geeft dan.
Ik geef ook niet zoveel versch.soorten groentes,hoor.
Van de week brocclili met alfalfa gegeven en vanavond geraspte wortel met alfalfa,ik weet niet of het echt nodig is al die versch.soorten groentes,wellicht dat iemand anders hier op bp meer verstand ervan heeft dan ik. ;)
#447323
Ik gebruik rustig 20 soorten groentes in een groentemix. Dat is natuurlijk een grotere hoeveelheid groentemix, waar ik wel 2 weken mee doe (ik vries het in).

Hier kun je zien hoe dat gaat:

http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

Ja, volgens Ian B is de groentemix o.a. om de maaginhoud na te bootsen. En, omdat een wilde wolf in de natuur toch ook plantaardig voedsel tot zich neemt (grassen, knollen, bessen, etc). En er zijn (in mijn ogen) heel goede redenen om wel groentemix aan de hond te geven. Nou eet, volgens bepaalde groeperingen en David Mech, de wolf geen maaginhoud van zijn herbivoren-prooi, maar vandaag had ik het er toevallig met mijn man nog over dat mijn honden toch wel dol-verzot zijn op de uitwerpselen van planteneters (paarden en vooral konijnenkeutels). Ik vraag me af hoe dat zit bij de wolf..., aangezien een hond toch een gedomestiseerde wolf is!

Wat ik deed om mijn honden groente te leren eten was beginnen met het vlees in zulke kleine stukjes te snijden dat het zich goed vermengde met de groentes en ze niet alleen het vlees KONDEN eten. Inmiddels eten ze groentemix op als het naast een stuk vlees heeft gelegen. Maar, sommige honden kunnen nogal eens moeilijk doen met groentemix. Soms helpt het dan om het ook nog wat te mengen met yoghurt of kwark.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 dec 2005, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#447443
En ik maak de groentemixen vers en gebruik per keer meestal 1 of 2 groentes. Maar wel steeds verschillende, wat ik van ons eigen eten overhoud.
Tis met groente net als met vlees, elke soort bevat weer andere nuttige zaken. Da's toch ook een van de redenen dat de meesten van ons niet elke dag bloemkool eten (OK, en omdat het saai is natuurlijk ;D)
#447499
ik gebruik meerdere soorten groenten. Maar ook ik maak het voor 2 weken klaar en vries het in. Groenten zijn dan bv bieten, alfalfa, bataat, tomaat, knoflook, groentenpakket, peterselie, selderij etc. Ik doe er dan voor ik het geef een ei door of wat yoghurt. Maar tegenworodig doe ik er vis doorheen (blikje of sardientjes) en dan is het in no time op hoor! ;D
#447601
Hier waren ze altijd wel gewend aan toegevoegde groente (even de kook erover).
Maar sinds ik de groente 'vers' en totaal gepulverd geef...is het niet écht een succes.
Ik krijg het er wél in.... de pens er fijn doorheen, of een blikje zalm of sardientjes er doorheen, of met wat rundergehakt.
En dan maar prakken ;D
Maar veelal blijft het dan nóg tot op het laatst liggen....en moet ik een lepel erbij pakken ;D ;D ;D
Dannn........wordt het uiteindelijk nog wel opgelikt.
Met wat yoghurt, kwark, biogarde of rauw ei 'alleen' alleen erdoor heen, lukt het in ieder geval niet....

Tot nu toe maak ik die groentemix steeds 'vers', voor twee dagen. Gewoon van de groentes die ik in huis heb.
Dat zijn er meestal wel zo'n stuk of 3, 4.
En over een aantal weken gezien, komen ze dan állemaal 'aan de beurt'.
Net als bij onszelf ;D
#447687
Ik geef yoghurt erbij en mix het met kleingesneden spiervlees maar de bak word nooit helemaal leeggegeten.

Gelukkig is mijn franse bulldog dol op yoghurt, zeker vanille yoghurt (daar doet hij een moord voor, dat is zijn lievelingskostje). De geur word ook heel wat minder sterk.

probeer anders te verwarmen in een beetje bouillon, niet koken maar gewoon op de kachel ofzo (mijn hond is dol op enigzins warm eten heb ik laatst ontdekt toen ik wat te heftig had ontdooit)

Success !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door