Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#44491
Dit is de vraag: Hoe stel je een rauw vers vlees menu samen wat veel energie oplevert (denk topsport voor honden) maar niet de pan uitrijst wat hoeveelheden voer betreft.

Ik zat te denken aan een combinatie van eiwitbronnen zoals lam, vette vis en ei (hoge biologische waarde, dus weinig nodig om aan eiwitbehoefte te voorzien, bovendien ook een goede bron van vetten, waarbij de vette vis ook nog de nodige vetzuren levert) en vetbronnen, zoals rundvet, schapevet etc. Aangevuld met orgaanvlees en evt groenten enzo.
Door Helen
#44501
Ik ben het met je eens Eva. Ik probeer Balou ook naar dit idee te voeren, anders rijzen de hoeveelheden de pan uit. Vis gaat op het moment niet zo lekker, maar ik voer aardig wat schapenvlees, kip altijd met veel vette vel, en bij de pens die ik bij de Turk haal zitten altijd klompen vet die ze er ook bij krijgt. Ik denk dat als je een hond hebt die veel sport en die een wat normalere voedingsbehoefte heeft dan bijv. Balou dat je hem zo inderdaad voorziet in een vet en eiwitbehoefte waarbij de hoeveelheden die exeptioneel groot zijn.

groetjes Helen
Door Lizzy
#44626
Volgens mij haalt een hond meer energie uit vet dan uit eiwit. Ik zou dus vooral rauw vlees + rauw dierlijk vet geven. Dus, rundvlees+vet, lamsvlees+vet, vette vis, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Door chooky
#44809
Dat vet de grootste energieleverancier is, dat wist ik wel. Maar als je nu een topsporthond een bepaald voor moet geven. Die hond heeft ook aandere behoeftes als alleen vet voor energie. Hoe kun je nu een menu samenstellen dat dat er allemaal inzit, maar dat je veel vet bij kan voeren zonder heel grote hoeveelheden te hoeven geven. Welk vet geeft bijvoorbeeld de meeste energie? Is hier überhapt verschil in? Vandaar ook dat ik bij eiwitbronnen soorten noemde die èn vet zijn, dus goede energiebron, èn een hoge biologische waarde hebben en dus zo goed als 'complete' eiwitbronnen zijn.
Hoe vaak zou je trouwens vette vis in je menu kunnen verwerken. Heeft dit nog voor- of nadelen?
Door DimmChaya
#44895
Hoi

Dit blijft een erg lastige kwestie ook andre is niet tevreden met het alleen toevoegen van Vet dit heeft niet het gewenste resultaat.

Ik geef zelf meer dan 50% rundervet na mijn idee is het resultaat minimaal.

misschien mist er een mineraal of een vitamine waardoor er niet genoeg wordt omgezet in energie

je moet ze dan zoveel geven soms tot 2 kilo per hond
en dan nog niet het gewenste resultaat

dit is niet haalbaar dus minder voer meer energie het blijft een lastige vraag
Door Helen
#44964
Moeilijke kwestie inderdaad. Misschien kan een dergelijke vraag eens gesteld worden aan Lonsdale of Eliasen? Ik kan me inderdaad wel indenken dat als de energievoorraden behoorlijk gedaald zijn bij honden die topprestaties leveren dat alleen het toevoegen van extra vet niet afdoende is. Ik weet dat paarden in de endurance sport bijvoorbeeld een grote behoefte hebben aan elektrolyten tijdens en na wedstrijd. Dit verbeterd hun prestaties aanzienlijk
Ik kan me bij honden ook niet voorstellen dat alleen het toevoegen van een energiebron genoeg is. Er dalen net zoals bij andere dieren allerhande (bloed)waarden in het lichaam.
Maar misschien is dit gewoon de redenatie van een leek met een huis tuin en keukenboerenfox ;D

groetjes Helen
Door DimmChaya
#45034
elektrolyten zijn suikers en zouten erg belangrijk sporters gebruiken dit ook meestal na of voor de sport of allebei dit voorkomt vaak veel problemen na inspanning sommigen husky's wankelen op hun benen naar een wedstrijd met wat elekrolyten komt het vaak goed.

misschien kunnen we deze vraag inderdaad een keer voorleggen aan londsdale.

ondertussen blijf ik gewoon proberen het beste resultaat te behalen door kleine veranderingen toe te passen

groet sander
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door