Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nique
#420987
Ik heb een Heilige Birmaan van 3 jaar oud. Door toeval (vanwege een bloedonderzoek) zijn we er achter gekomen dat ze iets hogere nierwaardes had. Het was nog niet zo hoog om je er zorgen over te maken. Ben wel gelijk overgestapt op een nietdieet.

Nu vindt ze dat niet echt lekker en brokjes zijn ook te hard omdat ze ontstoken tandvlees heeft (waar niets ana gedaan kan worden, alleen door alles uit te trekken, maar daar wilden ze nog niet aan beginnen om dat alle tanden nog gezond waren). Nu redt ze het wel goed met d'r tandvlees, alleen zie je af en toe dat ze tranen in haar ogen heeft als ze brokjes krijgt.

Dit toe heeft besloten om vers te gaan geven. Nu heb ik gisteren een adres gevonden waar ze carnibest verkopen en ga dat maandag ook kopen.

Nu had ik begrepen dat het geen kwaad kan voor Ariëls nieren. Doordat jullie ervaring hebben wil ik dat graag door jullie bevestigd hebben.

Ook heb ik een poes met voedselallerrgie. Door mij heeft ze nu voer waar ze er geen last meer van heeft. Ze heeft in haar begin jaren (ze is nu 4) prednison gehad en merk nu dat haar weerstan een stuk minder is dan bij mijn andere katten. Vandaar dat ik her ook met haar wil proberen.

En natuurlijk gaan mijn 2 katers er ook op.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421044
Het beste dieet voor katten is een rauw vers menu , zeker voor katten met nierproblemen.

Ik denk dat je kat met een voedingsallergie ook wel zal opknappen van de verse voeding .
Gebruikersavatar
Door Joss
#421103
Je doet er beide katten een enorm plezier mee om over te stappen. Maar ik geloof me als ik zeg dat bijna elke kat/hond baat heeft bij versvleesvoeding. Lees anders mijn relaas over mijn eigen dieren, ik zal het wel ff voor je kopieren :
Wij hadden vroeger een duitse herder Assim genaamd die het heel slecht deed op brokken, we zijn met haar stad en land afgegaan op zoek naar een manier, opdat haar leven dragelijker zou worden. Ze kreeg prednisolon en was mede daardoor veel te dik, had oorontstekingen, zat onder de korsten en al haar vitale functies vielen één voor één uit... We hadden dus gefaald en we hebben haar in moeten laten slapen op haar 10e...

Toen ik ging samenwonen kwam Laika, een mooie dame die het eerste jaar als een speer groeide (lang leve de royal canin) en vervolgens al na haar 2e jaar met jeuk en overgewicht begon... Ik dacht : Nee hè niet nog een keer... Ook mijn poes Donna, die inmiddels 9 jaar was begon enorme last van haar huid te krijgen en was graatmager. Ze sliep hele dagen en er was geen sprankje leven... Donna kreeg toen prednisolon en was in no time moddervet, had inderdaad geen korsten meer maar leek ook gewoon levensmoe... Intussen hadden we Bor als pup gekregen en ook hij schoot de lucht in op die rottroep... Weer dierenartsen geraadpleegd, die kwamen met brok zus en zo aan, maar niets hielp... Dan maar het internet op... Via Doggynet kwam ik in aanraking met André (van de sledehonden) en die stuurde me documentatie toe over vers voeren, ik was eigenlijk direct om.... Ik heb alle dieren toen "cold turkey" overgezet en ondanks dat zowel Laika als Donna van ver moesten komen (flinke ontgiftingsverschijnselen) zijn ze helemaal weer opgeknapt , Tibor's groei stagneerde direct en hij is gelukkig uitgegroeid zonder enig probleem... Donna heeft een prachtige vacht, is mooi op gewicht en heeft nu op haar 14e een levenslust waar menige jonge brokkenkat jaloers op kan zijn.


Ik hoop dat ze beiden snel opknappen !!
Door Nique
#421415
@ Joss Dank je wel voor je verhaal. :)

@ Sylvia, ja ik wil op een gegeven moment ook helemaal op vers over gaan, maar omdat ik nieuw ben hiermee ga ik eerst met carnibest beginnen. En als ik helemaal door heb hoe het moet enzo gaan ze op vers. :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421422
Nique schreef: @ Joss Dank je wel voor je verhaal. :)

@ Sylvia, ja ik wil op een gegeven moment ook helemaal op vers over gaan, maar omdat ik nieuw ben hiermee ga ik eerst met carnibest beginnen. En als ik helemaal door heb hoe het moet enzo gaan ze op vers. :)
Carnibest is een rauw en vers menu ;)
Door Nique
#421427
sylvia schreef: Carnibest is een rauw en vers menu ;)
Oké, dank je. Je ziet dus wel dat ik helemaal nieuw ben hiermee. ;) Morgen ga ik het kopen, ben benieuwd hoe ze het vinden.
Door Nelly
#421541
Hoi Nique. Een kat is een vleeseter pur sang, kijk maar naar zijn gebit. Ik sluit me dan ook volledig bij Syl aan. Geef je kat(ten) vers vlees en evt. barf en je zult ze zien opknappen. Zelf heb ik 3 katten, waarvan 2 van 15 jaar oud en je mag ze komen bekijken hoor!
Gebruikersavatar
Door Joss
#421560
Nique schreef: Oké, dank je. Je ziet dus wel dat ik helemaal nieuw ben hiermee. ;) Morgen ga ik het kopen, ben benieuwd hoe ze het vinden.
Het is bij sommige katten wel even geduld hebben, want het is vaak toch wel apart voor ze (echt vlees zonder geur, kleur en smaakstoffen) maar als het eenmaal lusten.... berg dan je vingers maar, want het worden weer kleine tijgertjes ;D ;D
Door Borke
#421990
Onze oudste poes Franny is en nierpatient en heeft een voedselintolerantie.
Voor haar nieren krijgt ze medicatie van de DA (Fortekor) en als voeding Carnibest Lam en ze doet het er geweldig op.
Ze is helemaal opgebloeid van een nukkige magere oude poes in een jonge hinde van prima gewicht een met een geweldige vacht (ze is 11.5 jaar).
Door tieneke
#421996
AstridStraver schreef: Onze oudste poes Franny is en nierpatient en heeft een voedselintolerantie.
Voor haar nieren krijgt ze medicatie van de DA (Fortekor) en als voeding Carnibest Lam en ze doet het er geweldig op.
Ze is helemaal opgebloeid van een nukkige magere oude poes in een jonge hinde van prima gewicht een met een geweldige vacht (ze is 11.5 jaar).
Dit zijn de mooie berichten van gelukkige baasjes :D
Door Borke
#422000
tieneke schreef: Dit zijn de mooie berichten van gelukkige baasjes :D
Zeker, want ze was eigenlijk al 'afgeschreven', niets hielp qua medicatie of dieet :'(

We konden nog allerlei lastige onderzoeken gaan doen in Utrecht of Wageningen, maar ze schiet al helemaal in de stress als ze in de auto meemoet en daar ze ooit een epileptische aanval heeft gehad, durfden we dat niet aan.
Dus we spraken met de DA af dat hij haar moest helpen en als dat niet lukte, dan zou dat uiteindeljik haar einde betekenen (ze was toen 9 jaar oud).
De DA wist alleen nog Prednison te bedenken en wij zijn vers vlees gaan voeren en toen kende ik heel BP nog niet, dus ik heb wat zitten tobben in mijn eentje...
Door ElinevKa
#447294
sylvia schreef: Het beste dieet voor katten is een rauw vers menu , zeker voor katten met nierproblemen.
waarom is kvv juist voor katten met nierproblemen goed dan??
Gebruikersavatar
Door sylvia
#447366
ElinevKa schreef: waarom is kvv juist voor katten met nierproblemen goed dan??
Omdat de kat een obligate carnivoor is wiens lichaam grote stress ondervindt als hij de bergen granen moet verteren die in de meeste blik en in alle brokkenvoeding zit. Daarbij komt ook dat bij brokken veel gedronken moet worden dit is iets wat een kat niet doet, ook niet als hij brokken eet een kat kent namelijk weinig dorst gevoel.
De nieren worden dus met name met brokken zwaar overbelast en krijgen te weinig vocht. Met een verse rauwe voeding geef je het systeem dat waar het voor gemaakt is en dit bevat veel metabolisch vocht , in een benzine motor gooi je liever ook geen diezel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door