Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ronaldinho
#446795
Mijn Malamute heeft enkele Sint Hubertus klauwtjes, nu sprak ik laatst iemand ( die fokt met poolhonden ) dat het beter is deze te verwijderen, en dat het een fout is ???. Nou vraag ik je! Hij heeft er totaal geen last van, en in mijn ogen is dat pure amputatie >:( Het is gewoon een kwestie van die nagel kort houden, zodat ie zichzelf niet open haalt ;D wie heeft hier (S.H.klauwtjes) ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#446798
Ronaldinho schreef: Mijn Malamute heeft enkele Sint Hubertus klauwtjes, nu sprak ik laatst iemand ( die fokt met poolhonden ) dat het beter is deze te verwijderen, en dat het een fout is ???. Nou vraag ik je! Hij heeft er totaal geen last van, en in mijn ogen is dat pure amputatie >:( Het is gewoon een kwestie van die nagel kort houden, zodat ie zichzelf niet open haalt ;D wie heeft hier (S.H.klauwtjes) ervaring mee?
Het is inderdaad amputatie en het valt binnen het coupeerverbod als het na 4 dagen binnen de geboorte gedaan wordt. Sommige rastanddaards schrijven voor dat de klauwen verwijderd dienen te zijn, anderen dat ze aanwezig moeten zijn en andere weer dat er dubbele aanwezig moeten zijn.
Bij sommige honden is het een loshangende flubbel die inderdaad blessures kan veroorzaken doordat ze ermee aan takken oid blijven hangen. Als dat te vaak openscheurd kan uit medisch oogpunt besloten worden ze te verwijderen, maar omdat er een botje inzit is het best nog een pijnlijk iets. Als je hond er totaal geen problemen mee heeft is het inderdaad vaak kwestie van nagel korthouden, waarmee je het risico op "blijven hangen" tot nihil reduceerd. Bij "mijn" ras is het ook niet toegestaan, maar soms kom je ze wel eens tegen waarbij de fokker vergeten (al of niet met opzet) is om ze te laten verwijderen na de geboorte. Indien je niet showt met je hond is er naast een medische noodzaak geen enkele reden om deze dingen op latere leeftijd nog te laten amputeren.
Door jeanne
#446800
geen last van? gewoon lekker laten zitten joh.

Ik heb trouwens een paar malthezertjes en een enkele york als klant met van die losse flubberklauwtjes achter. Het is een crime om die ieniemienienageltjes te knippen :-X
Door Ronaldinho
#446804
Dat heb ik ook gehoord, dat als je shows gaat lopen hij daarop afgekeurd wordt, mijns inziens is dat belachelijk 8) Ik hou zelf meer van een originele hond zoals hij geboren wordt. Je geeft een charpei toch ook geen Botox! ;D
Door K@rin
#446805
Bij de Pyrs (en bij alle Franse Herdershonden) zijn de Hubertus-klauwen VERPLICHT !!
Ze moeten zelfs dubbele aan de achterpoten hebben !!
Vrijwel nooit problemen mee !!
Ik hoef ze ook maar bij 2 van mijn Pyrs zelf te knippen, de andere 3 houden ze zelf kort.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#446809
Ronaldinho schreef: Dat heb ik ook gehoord, dat als je shows gaat lopen hij daarop afgekeurd wordt, mijns inziens is dat belachelijk 8) Ik hou zelf meer van een originele hond zoals hij geboren wordt. Je geeft een charpei toch ook geen Botox! ;D
Uh nee, maar een sharpei moet ook rimpels hebben ;D
Maar goed, de meeste honden worden gewoon met die dingen geboren (een aantal ook zonder) en het is de taak van de fokker om er voor te zorgen dat ze binnen de toegestane tijd verwijderd worden. Bij ons schiet je er op shows nog wel doorheen omdat de km ze niet opmerkt, maar dat zal bij jouw ras niet snel gebeuren.
Omdat een keurmeester ook zal weten dat het geen aangeboren iets is vraag ik me af of ze je hond er echt op zullen afbranden. Andersom zal ernstiger zijn.
Door conleeuw
#446840
Jazz heeft er een, op een achter poot hangt ie er een beetje bij, zij dolt en holt als geen ander door de bomen en takken, en nog nooit ook maar een beetje last van gehad, zij is overiginds toevallig de enige uit deze nest die het heeft, ik pieker er niet over om het te verwijderen, tenzij ze er last van krijg en ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval is. Ik heb met Jazz show gelopen, en de judge heeft er niet eens een opmerking over gemaakt. Mischien dat er rassen zijn waar de honden op de show wel daardoor als "niet goed" beschouwd worden. Persoonlijk vindt ik, if it aint broke, dont fix it ;D
Door Mevroi Kruim
#447072
Kátur heeft er 2, dwz aan elke achtervoet 1 (is ook verplicht bij IJslandse honden). Bij hem zijn het echte teentjes met bot en al, geen losse flubbertjes. Maar dat hij er baat bij zou hebben bij het klimmen, wat als reden wordt aangevoerd in de rasstandaard waarom die dingen er perse moeten zitten, ik geloof er geen bal van.
Hij houdt overigens zelf z'n nagels kort, zowel voor als achter. Makkelijke hond ;D
Door danielle1980
#447764
zoals karin zei de pyrs hebben ze verplicht.
bij mijn teef zitten ze ook voor,nooit last van.
ik knip ze nooit, ze bijten ze zelf af. ;)

ik zou ze lekker laten zitten. ;)
Door kangalfreak
#448368
Mijn hond heeft ook hubertus klauwen.En dubbele aan 1 kant,en aan de andere kant eentje.1 klauw raakt de grond,dus daar hoef ik niets aan te doen,die andere knip ik als ze te lang worden.Hij heeft er totaal geen last van,dus ik laat ze ook lekker zitten.Tis soms alleen lastig met voetjes schoonmaken.....blijft de handdoek er weleens aan haken :P
Door tieneke
#449099
De Duitse herder van mijn ouders had er eentje,de Da wilde deze operatief verwijderen maar dat is dus niet gebeurd dankzij mijn moeder ;D ;D :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door