Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
#444123
Heb net een half uur gedaan over het snijden van de kip zodat de katten ook het bot kunnen eten. Duurt een beetje lang en heb pijn in mijn hand van het duwen op het mes. De katten krijgen sinds kort allebei ook vers, maar ik wil niet steeds alleen maar vlees van de kip afsnijden, want dan krijgt Boef daar te weinig van en teveel bot. En de katten moeten natuurlijk ook bot. Maar dat snijden bevalt dus niet. Nou vraag ik me af: is zo'n vleesmolentje echt een stuk handiger? En is dat niet veel schoonmaakwerk? En passen daar dan ook grote botten in? Ik wil steeds meer gaan barfen ipv kvv
(we hebben net een mega vriezer opgehaald ;D), dus naast kip ook andere vlees/botten soorten, maar als die groter worden moeten die dus ook in de molen passen voor de katten. Ofwel hoe werkt zo'n molen? En wat gebruiken jullie om een kip in stukken te krijgen? Mijn man is nogal angstig dat ik zijn mooie keukenmessen molesteer, waar hij wel eens gelijk in zou kunnen hebben :-X
Door Lizzy
#444125
Ik neem aan dat je een vleesmolen zou willen voor de katten? (want honden hebben hun eigen gereedschap ;D). Ik denk dat een molentje wel handig kan zijn maar meer malen als kippennekken, kippenvleugels, en ander gevogelte: gaat niet lukken. Wil je een hand of electrische molen?
Door Mevroi Kruim
#444132
Hoi

Kippenbotten maal ik in mijn vleesmolen, nummer 10. Maar grotere/hardere botten lukken daarmee niet. Wat ik nog wel eens gedaan heb is ze aan gort meppen met een flinke hamer (moker/vuistje) maar da's hard werken. Voordat ik de vleesmolen had knipte ik de botten in stukjes met een snoeischaar, dat gaat op zich met kippenbotten ook prima maar is wel meer werk dan malen. Qua schoonmaken valt het reuze mee zo'n molen, vind ik.
Om een hele kip in stukken te krijgen gebruik ik mijn vleesmes (goed geslepen) en ofwel de snoeischaar ofwel een wildschaar. Om het vlees van de botten te krijgen gebruik ik een fileermes, kostte een paar gulden bij Blokker en doet het nog prima. Dat is een smal puntig mes waarmee je goed tussen spier en bot kunt komen.
Maar meestal eten mijn katten kipkarbo's, dat zijn de bovenkanten van de poten. Lekker goedkoop en makkelijk te fileren, en er zit 1/4 bot en 3/4 vlees aan wat ik een mooie verhouding vindt.

Oja, de vleesmolen is puur handwerk, een electrische draai je met botten in de gort tenzij je een grote industriele aanschaft. Lijkt me een beetje te begrotelijk ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 14 dec 2005, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#444136
Er zijn dus verschillende maten molens?
Ik wil een handmatige.
En ja: tis voor de katten. Ik dacht eigenlijk dat ik ze dan ook gemalen lamsbout en datsoort dingen kon geven, zodat ze niet alleen maar kip eten en zodat ik van de kvv af kan. Maar dat gaat dus niet?
Een snoeischaar zal ik dan om te beginnen maar eens aanschaffen.
Door Lizzy
#444138
Ster schreef: Er zijn dus verschillende maten molens?
Ik wil een handmatige.
En ja: tis voor de katten. Ik dacht eigenlijk dat ik ze dan ook gemalen lamsbout en datsoort dingen kon geven, zodat ze niet alleen maar kip eten en zodat ik van de kvv af kan. Maar dat gaat dus niet?
Een snoeischaar zal ik dan om te beginnen maar eens aanschaffen.
Maar wacht! Je hoeft toch niet alleen kippenbotten door die molen te frummelen? Je kunt ook eend, parelhoen, konijn, etc. aan je kat geven! Enne: van de kvv kun je sowieso af dan want welke gemalen botten denk jij dat er in kvv zit? Juistem: kip en kip..... En nee, lamsbotten kun je schudden. Ik heb 1 keer gelezen dat iemand dat wel lukte, heb het zelf geprobeerd: hier lukte het echt niet.
Door Mevroi Kruim
#444140
Je kunt gehaktmolens scoren via Marktplaats, of prachtige nieuwe van Tieneke alhier op BP. Die zijn goed en niet duur.
Ja, er zijn verschillende maten in, voor gewoonhuishoudelijk gehakt maken wordt meestal een nummer 4 of 5 gebruikt maar daarmee krijg je botten niet stuk. Er moet ook een plaatje bijzitten met voldoende grote gaten.
En lamsbotten kan wel maar dan van heelk jong lam, dus echt zacht, en anders meppen maar! Maar mijn katten vonden het nog steeds geen succes.
Muisjes met bot misschien een optie? ;D
Oja, konijn met bot eten ze hier ook. Die botjes geef ik ook een of twee optaters en dan eten ze het wel.
Door Ster
#444146
hmmm... het wordt geloof ik tijd om mijn vleeskennis wat uit te breiden. Veel verder dan kip, rund en lam kwam ik nog niet, en om nou een rund door een molen te duwen :-X ;D
Maar zitten er in de kvv rund dan geen gemalen runderbotten? Nou ja, maakt ook niet uit. Ok op zoek naar konijn en ander klein gevogelte dan kip. En een nummer groot van vleesmolen, en een hamer en dan natuurlijk ook een hakblok, en dus de snoeischaar, fileermes, een tweede keuken zou ook wel handig zijn, tnx.
Door Mevroi Kruim
#444151
Ster schreef: hmmm... het wordt geloof ik tijd om mijn vleeskennis wat uit te breiden. Veel verder dan kip, rund en lam kwam ik nog niet, en om nou een rund door een molen te duwen :-X ;D
Maar zitten er in de kvv rund dan geen gemalen runderbotten? Nou ja, maakt ook niet uit. Ok op zoek naar konijn en ander klein gevogelte dan kip. En een nummer groot van vleesmolen, en een hamer en dan natuurlijk ook een hakblok, en dus de snoeischaar, fileermes, een tweede keuken zou ook wel handig zijn, tnx.
Maar een vriezer heb je al, da's vast een beginnetje ;D ;D ;D
Nee, in de kvv zit volgens mij geen runderbot, da's ook voor die fabrikanten veels te veel werk om te malen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#444164
je kunt voor kip ook prima af met een vleesbijltje, ik doe daar voor de katten ook evend e bouten mee bewerken de rest kunnen ze echt wel zelf. Boris kan ik zo een kippenpoot geven die heeft ook goed sloop gereedsachap ;D
Door Ster
#444179
Vleesbijltje, weer wat nieuws :P
En Boris is een kat :o
Die ene van mij is ook wel een monster, maar die andere is echt een mietje. Kijkt me al niet begrijpend aan wanneer het stukje kipFILET dus zonder bot te groot is. Maar misschien moet ik hem gewoon wat minder tegemoet komen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#444185
Ster schreef: Vleesbijltje, weer wat nieuws :P
En Boris is een kat :o
Die ene van mij is ook wel een monster, maar die andere is echt een mietje. Kijkt me al niet begrijpend aan wanneer het stukje kipFILET dus zonder bot te groot is. Maar misschien moet ik hem gewoon wat minder tegemoet komen.
Met een vleesbijltje kun je het aardig in puin slaan, ik heb de eerste nekken voor de pups ook zo gehakt en het ging prima.


Ja Boris is onze kater (geen jeweetwel ;D )
Door 202spots
#444186
Wanneer je niet met de hand wil malen, dan is zo'n kleine electric vleesmolen zoals links boven op de foto ook best handig, kosten ook niet zo verschrikkelijk veel hoor.
Het nadeel van 'n kleine maat is dat je ook alleen maar kleinere stukken in de opening kan stoppen.
Maar het maalt met gemak kip en ander gevogelte,zelfs kalkoen, ook vis, en andere klein botten als konijn en eend.

En er zitten dus i.d.d alleen gemalen kippen botten in de kvv,want runder en lams botten zijn haast onmogelijk om fijn te malen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 14 dec 2005, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#444201
Jezus die zaag! :o ;D
Had niet verwacht ooit nog eens interesse in gereedschap te krijgen. Wel zo handig die plaatjes!
Alleen dat nadeel van een kleine maat dat je ook kleinere stukken in de opening kan stoppen snap ik niet. Is dat niet juist een voordeel?
Door 202spots
#444232
Ster schreef: Jezus die zaag! :o ;D
Had niet verwacht ooit nog eens interesse in gereedschap te krijgen. Wel zo handig die plaatjes!
Alleen dat nadeel van een kleine maat dat je ook kleinere stukken in de opening kan stoppen snap ik niet. Is dat niet juist een voordeel?
Nee...ik bedoel ,je hebt dus MEER werk want je moet eerst alles in kleine stukken knippen! ;)
Wanneer je 'n grotere molen hebt, met 'n wijdere opening, dan kan je er ook grote stukken in duwen.
Met de kleine opening kan je b.v geen hele kippen poot of hele kalkoen nek er in gooien, met de grote gaat dat WEL.


(ik had de andere bericht even duidelijke gemaakt,hoop ik)
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 14 dec 2005, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#444238
202Spots schreef: Wanneer je niet met de hand wil malen, dan is zo'n kleine electric vleesmolen zoals links boven op de foto ook best handig, kosten ook niet zo verschrikkelijk veel hoor.
Het nadeel van 'n kleine maat is dat je ook alleen maar kleinere stukken in de opening kan stoppen.
Maar het maalt met gemak kip en ander gevogelte,zelfs kalkoen, ook vis, en andere klein botten als konijn en eend.



Afbeelding
Deze goedkopere molens draaien geheid binnen korte tijd in de soep,voor kipkarkassen zijn ze misschien leuk maar met de hardere botten gaat ie er(vroeg of laat) gegarandeerd aan...ik kan ze heel erg goedkoop exporteren naar Nederland maar wij gaan dit dus niet doen om ons en de mensen die dit produkt misschien kopen flink ergenis te besparen ;)
Als je zo'n vleesmolen toch wilt aanschaffen neem dan een professionele en duurdere versie,echt de goedkope is gewoon zonde van je geld voor dit gebruik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door