Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tiesto
#443029
Ik heb al in een eerder topic vermeld, dat mijn labjes die anderhalve week geleden geholpen zijn nu continu honger lijken te hebben ::) vooral Zack, die nu steeds meer poep gaat eten...nu ga ik me afvragen of ze wel genoeg krijgen, ze zouden 10 procent minder als eerst moeten hebben wat 600gr Energique nr 1 is (geadviseerd wordt 100 gr per 5 kilo) ze krijgen nu 550 gr. en ong. 100gr groente. Wegen 32 en 34 kilo en worden gemiddeld 2enhalf uur uitgelaten per dag met veel rennen.. Doe ik dit goed of mogen ze rustig iets meer hebben, wil geen dikke labjes uiteraard maar wil ze ook niet tekort doen!! Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#443036
Ik zou ze nu in het begin gewoon regelmatig wegen. Dan weet je precies of ze aankomen of afvallen.

Ik heb zelf 2 gesteriliseerde teefjes, de één ruim 18 kilo, de ander 21 kilo. De oudste van 21 kilo heeft zo'n 500 gram per dag nodig om mooi op gewicht te blijven. De jongste moet echt niet meer krijgen als 300 gram, anders wordt ze zo een kilo zwaarder.
En zij is ook zo'n hongerhals. Ik geef haar ook groente voor de maagvulling, maar zij eet ook regelmatig poep, helaas! Ik hou haar gewicht streng in de gaten, weeg haar meestal eens per week. Ik vind het weleens sneu dat ze altijd hongerig is, maar ja, om haar nu moddervet te voeren, dat wil ik ook niet.

Ik denk dat het dus gewoon een kwestie is van goed het gewicht in de gaten houden de komende tijd. Je kunt dan aan de hand daarvan de hoeveelheid voeding aanpassen. Na een aantal weken weet je dan wat voor jouw honden de juiste hoeveelheid voeding is.
Door Lizzy
#443037
Op zich denk ik dat 500 gram Energique zou moeten kunnen... Maar ja, dit is dus een probleem dat je wel vaker ziet en vooral bij gecastreerde labradors.... En dit is (denk ik) ook de reden dat je vooral heel vaak hele dikke labradors ziet. Ik denk dat de gemiddelde mens er de hik van krijgt, van een continue snaaiende of poep-etende lab..... (ze gaan meer voer geven met een vette labrador als gevolg).

Is het een optie voor je om zelf te gaan samenstellen? Je kunt het vlees dan in grotere brokken laten en je kunt vleesbotten geven (waar ze dus werk aan hebben) en dat geeft een verzadigder gevoel. Je kunt, wanneer je zelf samenstelt, ook met mager vlees werken en iets meer geven (meer volume).

Als dat niet kan:

Verder weet ik niet of je ze 1 keer of 2 keer per dag te eten geeft? Ik weet dat heel veel mensen hun honden liever 1 keer per dag te eten geven omdat dat een verzadigder gevoel geeft, maar dat gaat bij jouw labradors niet op. Ten eerste is het gewicht voer nooit genoeg om een verzadigd gevoel te bewerkstelligen en ten tweede denk ik dat een Lab nooit verzadigd is. Ik raad je dus aan de maaltijden over tenminste 2 maar misschien zelfs 3 keer per dag te verdelen.

Ik zou ze ook probiotica gaan geven. Even kijken of dat wil helpen tegen het poep eten. Klinkt misschien gek, maar geef ze ook eens een snufje cayenne peper door het eten! (echt een heel klein beetje). Dat wil nog wel eens werken bij poep eten en het is ook goed voor de spijsvertering.

Verder zou je kunnen proberen om 1 keer per dag wat yoghurt + rauwe honing te geven, 1 keer per dag bijv. een stuk wortel of courgette (ja, dat is ongemalen groentes, maar het gaat erom dat ze bezig zijn en wat in hun maag hebben) en 1 keer per dag een plukje melkzuur-gefermenteerde zuurkool. Dat laatste vult ook ietsjes maar het melkzuur helpt ook weer (soms) tegen het poep eten en het is goed voor de spijsvertering.

Verder denk ik dat je weinig kunt doen vrees ik...
Door Tiesto
#443042
Zelf samenstellen zie ik eerder gezegd niet zo zitten, ben heel erg bang dat ik t niet goed zal doen en dat daar heel veel tijd in gaat zitten?! Geef ze op dit moment 2x per dag eten en ook al probiotica ivm darmen van Zack en Tiesto nog ivm castratie..maar van die yoghurt met honing, worden ze daar dan niet dik van? Tja , dat poep eten was veel minder geworden, maar nu vooral in t donker en tussen de bladeren is t veel moeilijker in de gaten te houden!! Hoop echt dat t tijdelijk is...ben er bang voor :-[
Door Ine
#443103
1 van mijn 6 is gecastreerd. Zij weegt 23 kilo en krijgt max. 250 gram Carnibest.
Nog lijkt ze dik.
Mijn intacte honden:
1 weegt 30 kilo en snaait alles wat ze kan vinden binnen en buiten graag kattepoep. Zij krijgt 300 gram en lijkt ook te dik.
Mijn reuen krijgen beiden (48 kilo en 32 kilo) 700/750 gram en zijn beiden mooi slank!
Een teef van 25 kilo krijgt 550 gram en de ruim 9mnd oude teef 600 gram.
Geen enkele hond is hetzelfde, dus goed kijken en eerlijk zijn!
Begin met 2/3 van wat je eerst gaf, kijken en aanpassen waar nodig!

PS, ik heb labradors! ;)
Laatst gewijzigd door Ine op di 13 dec 2005, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#443175
En toch vraag ik me in alle oprechtheid af wat beter is: een beetje meer eten geven (eventueel dingen zoals wat yoghurt, worteltjes, courgette, komkommer, etc) of een hond die z'n hongergevoel wegvreet door poep van andere honden te eten.....
Door margreet
#443179
Ja da is dus het probleem met sommig honden hè,lana krijgt ook maar 300 gram,is veeeeel te dik.
Loopt ook buiten als ze de kans krijgt stront te vreten :-\ maar denk maar niet dat ze komkommer enz wil hoor,dat is ze nooit gewend geweeest en dus laat ze het :(
Door Ine
#443221
[quote="Lizzy"]
En toch vraag ik me in alle oprechtheid af wat beter is: een beetje meer eten geven (eventueel dingen zoals wat yoghurt, worteltjes, courgette, komkommer, etc) of een hond die z'n hongergevoel wegvreet door poep van andere honden te eten.....
[/quote]

Nina van ons is gewoon een bodemloze put!
Niet gecastreerd (gelukkig), maar altijd een gewichtsprobleem.
Ze is een hond, die zich letterlijk dood kan vreten!
In een onbewaakt ogenblik vreet ze 2 ons chocolade op, met een zak kattenbrokken van 800 gram.
Maar als ik met haar door het bos struin is ze niet echt bewust op zoek naar eten.
Ik denk, dat het echt een deel aanleg is. Ik heb hier wat dat betreft echt verschillende honden!
En nu ik er over nadenk .............. de showlijn vreet als een monster en wordt dik. De werklijnen blijven, ondanks dat ze meer krijgen en dezelfde beweging, toch slank.
Ik heb het nu over de situatie hier!!
Door Truus
#443634
Ik denk ook dat poep eten meer een gewoonte is. Gewoon minder geven en daar wennen ze wel aan. Ik heb gemerkt dat als je er streng in bent en ook geen tussendoortjes geef, ze ook niet meer gaan schooien op een gegeven moment.
Alles wat eraan komt krijg je er heel moeilijk weer af.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#443699
Hier is het poep eten volgens mij ook gewoon lekker, vooral van frolic drollen :-X.
Sanne heeft vandaag, voor haar doen, een behoorlijke portie vlees en kipkarkas op en ook nog eens 300 gram groentemix . Heeft ze straks lekker liggen uitbuiken, en snaait ze net verdorie weer zo'n dikke rooie drol! :-\
Door Lizzy
#443859
Maar ik begrijp toch dat een van deze honden meer poep is gaan eten sinds zijn castratie en sinds hij minder eten krijgt.....
Door Ine
#443888
[quote="Lizzy"]
Maar ik begrijp toch dat een van deze honden meer poep is gaan eten sinds zijn castratie en sinds hij minder eten krijgt.....
[/quote]

Ja, dat staat er!
Maar ga je toegeven aan de eetbehoefte, zal de hond te dik worden en die poep zal hij gewoon blijven eten.
Ik ben bang, dat je hier even de menselijke gedachte moet uitschalelen(meelij hebben en toegeven daaraan) en gewoon door moet zetten met Minder eten geven en goede beweging. Proberen het poepeten te voorkomen.
Over 2, 3 mnd, vermoed ik, dat het zeuren om eten minder is (ze kregen nooit succes bij het vrouwtje/baaje) en ook buitenshuis zal het niet verder verergeren, daar de maag ook minder gaat vragen.
Het is een keuze, die je nu moet maken lijkt mij, anders blijft het een hondenleven lang een probleem.
2/3 van het voer en geen tussendoortjes!
Door Lizzy
#443895
[quote="ine"]
Ja, dat staat er!
Maar ga je toegeven aan de eetbehoefte, zal de hond te dik worden en die poep zal hij gewoon blijven eten.
Ik ben bang, dat je hier even de menselijke gedachte moet uitschalelen(meelij hebben en toegeven daaraan) en gewoon door moet zetten met Minder eten geven en goede beweging. Proberen het poepeten te voorkomen.
Over 2, 3 mnd, vermoed ik, dat het zeuren om eten minder is (ze kregen nooit succes bij het vrouwtje/baaje) en ook buitenshuis zal het niet verder verergeren, daar de maag ook minder gaat vragen.
Het is een keuze, die je nu moet maken lijkt mij, anders blijft het een hondenleven lang een probleem.
2/3 van het voer en geen tussendoortjes!

[/quote]

Dan verschillen we iets van mening. Ik denk dat het zeker goed is om minder voer te geven. Maar ik denk dat ze juist wel tussendoortjes moet geven aan deze poep-etende hond. In de vorm van komkommer, courgette, wortel. En, ik denk dat ze toch moeten proberen om het poep eten aan te pakken. Want, als hij poept blijft vreten, dan kunnen ze hem ook nooit goed op gewicht houden.... Plus dat het gewoon een mega-smerige gewoonte is... Nou heb ik dus gelezen dat een combinatie van probiotica, melkzuurgefermenteerde groentes (dus zuurkool of wortelsap of bietensap dat melkzuur gefermenteerd is - reformwinkel) en cayennepeper kAn helpen bij het eten van poep. Ik denk dat dat de moeite waard is (baadt het niet schaadt het niet) maar goed, ik val in herhaling ;D
Door Ine
#443936
Even nog iets rechtzetten! ;) Ik zou ook het poepeten aanpakken, want ik weet, hoe smerig het is :-X
Maar zou dan meer het gedrag aanpakken met trainen, dan met voedsel.
Tenzij er idd iets is, waardoor de trek in poep verdwijnt!
En natuurlijk probeer je alles uit.
Door Tiesto
#444050
Zack is een herplaatser en heeft in het begin toen wij hem kregen zelfs zijn eigen drollen opgegeten!! Kreeg daar ook pedigree :-X en aangezien zijn ontlasting toen al niet goed was( ivm slecht werkende alvleesklier waar wij naar onderzoek zijn achtergekomen) heeft hij bij zijn vorige baas natuurlijk succes met t poepeten gehaald..vanaf dat wij energique geven was t poepeten gereduceerd tot een hele enkele keer nog een frolicdrol..dus heeft waarschijnlijk grotendeels toch met vertering en dus honger te maken gehad..wat nu dus misschien ook weer zo is..heb gisteren een telefoontje gehad van energique en zij gaven aan dat ik rustig iets meer kon geven ivm leeftijd (15 en 18 mnd )en veel lichaamsbeweging (zo'n 2,5 uur per dag)..kon altijd nog minderen..ga dat maar eens proberen en ze goed id gaten houden! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door