Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#443297
In ons Kroatisch dorp heeft iedereen naast het huis een schuurtje (met uitloop) met een paar varkens. Die worden in het voorjaar aangeschaft en krijgen gedurende de rest van het jaar alle etensresten en eigen voer zoals luzerne, aardappels en pompoen toegestopt. Rond deze tijd van het jaar worden ze geslacht. Dan worden er droge hammen en worsten van gemaakt en alle karbonaadjes e.d. worden ingevroren. Daar eet men dus het hele jaar van.
Nu is mijn vraag: zou je, vanuit het oogpunt van aujeszky risico de restjes van deze slacht niet net zo goed aan je honden kunnen geven?
Aangezien deze varkens in de directe nabijheid van je honden worden gehouden, vormen ze immers sowieso een klein risico op aujeszky. Is het, als je honden van deze varkens toen ze nog leefden niet ziek zijn geworden, niet aanneemlijk dat ze geen aujeszky onder de leden zullen hebben?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#443334
Sonja schreef: In ons Kroatisch dorp heeft iedereen naast het huis een schuurtje (met uitloop) met een paar varkens. Die worden in het voorjaar aangeschaft en krijgen gedurende de rest van het jaar alle etensresten en eigen voer zoals luzerne, aardappels en pompoen toegestopt. Rond deze tijd van het jaar worden ze geslacht. Dan worden er droge hammen en worsten van gemaakt en alle karbonaadjes e.d. worden ingevroren. Daar eet men dus het hele jaar van.
Nu is mijn vraag: zou je, vanuit het oogpunt van aujeszky risico de restjes van deze slacht niet net zo goed aan je honden kunnen geven?
Aangezien deze varkens in de directe nabijheid van je honden worden gehouden, vormen ze immers sowieso een klein risico op aujeszky. Is het, als je honden van deze varkens toen ze nog leefden niet ziek zijn geworden, niet aanneemlijk dat ze geen aujeszky onder de leden zullen hebben?

Ja dat zou je denk ik wel kunnen stellen, als de varkens besmet zijn zullen de honden die daar mee leven aujezki krijgen, tenminste zo heb ik het geleerd, het is niet alleen het eten van varkensvlees maar ook het contact.
Ik vraag me dat ook wel eens af met het vlees dat ik voer, bij de slagerijen ligt het varkensvlees ook pal naast het rund vlees en de verkoopsters pakken ook van alles vast zonder daartussen goeie handenwas beurten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#443371
Lizzy schreef: De laatste uitbraak van Aujeszky is in 2001 geweest (http://www.defra.gov.uk//animalh/diseas ... -stats.htm).

Ik weet niet wat je bedoeld met "Aangezien deze varkens in de directe nabijheid van je honden worden gehouden"? Want het is ook weer niet zo dat het virus zich oneindig via de lucht verspreid.
Ik neem aan dat ze bedoeld dat ze er mee in aanraking komen en met de mest, want daar heb je het dan wel over denk ik.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#443379
Lizzy schreef: De laatste uitbraak van Aujeszky is in 2001 geweest (http://www.defra.gov.uk//animalh/diseas ... -stats.htm).

Ik weet niet wat je bedoeld met "Aangezien deze varkens in de directe nabijheid van je honden worden gehouden"? Want het is ook weer niet zo dat het virus zich oneindig via de lucht verspreid.
Wat ik bedoel is dat deze varkens in ons dorp gewoon in de achtertuin in een schuurtje zitten en dat de honden van deze mensen vrolijk rond datzelfde schuurtje huppelen. Hoewel wij zelf daar geen varkens hebben zitten, zitten ook mijn honden maar een metertje of 20 van de dichtstbijzijnde varkensstal af. Bovendien naderen de wilde zwijnen 's nachts de huizen in het dorp tot op enkele tientallen meters afstand.
Mocht er aujeszky uitbreken onder deze tamme en/of wilde varkens,dan denk ik dat de honden en katten in het dorp een behoorlijk risico lopen om aujeszky te krijgen, of ze nu wel eens rauw varkensvlees (afkomstig van deze varkens) eten of niet.
Door Lizzy
#443380
Sonja schreef: Wat ik bedoel is dat deze varkens in ons dorp gewoon in de achtertuin in een schuurtje zitten en dat de honden van deze mensen vrolijk rond datzelfde schuurtje huppelen. Hoewel wij zelf daar geen varkens hebben zitten, zitten ook mijn honden maar een metertje of 20 van de dichtstbijzijnde varkensstal af. Bovendien naderen de wilde zwijnen 's nachts de huizen in het dorp tot op enkele tientallen meters afstand.
Mocht er aujeszky uitbreken onder deze tamme en/of wilde varkens,dan denk ik dat de honden en katten in het dorp een behoorlijk risico lopen om aujeszky te krijgen, of ze nu wel eens rauw varkensvlees (afkomstig van deze varkens) eten of niet.
Aha, ja, op die manier. Ik denk dat je gelijk hebt ja. Enten ze daar tegen Aujeszky dat je weet?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#443416
Lizzy schreef: Aha, ja, op die manier. Ik denk dat je gelijk hebt ja. Enten ze daar tegen Aujeszky dat je weet?
Volgens mij niet. Ik heb ze al gevraagd of ze wel eens last hebben gehad van aujeszky en het hele dorp schijnt niet eens te weten wat voor ziekte dat is. :-\ Het is heel normaal dat als je je varken slacht, dat je dan dingen als testikels e.d. rauw aan je honden geeft. Niemand kon zich herinneren dat er ooit een hond aan dood gegaaan zou zijn.
Door tom
#443522
Misschien komt Aujeszky ginder niet voor? ???
Kan je dat niet aan een of andere instantie vragen?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#443525
tom schreef: Misschien komt Aujeszky ginder niet voor? ???
Kan je dat niet aan een of andere instantie vragen?
Volgens de link van Lizzy is er in 2001 nog een aujeszkyuitbraak in Kroatië geweest. Maar Kroatië is natuurlijk groot, dus het kan wel heel ver bij ons dorp vandaan geweest zijn.
Door tom
#443560
tja, daar sta je dan :-\
Wat ik me afvraag is:
Als het hele dorp/en omstreken niet van deze ziekte schijnt af te weten, hoe kunnen ze het dan (tijdig) herkennen? ???
Dat je honden een eventueel klein verhoogd risico hebben gezien uw situatie ginder, waarom dit risico gaan verhogen door ze rauw varkensvlees/afval/testikels te voeren ?
Het feit dat in uw streek nog geen Aujeszky was, betekent dit niet dat er een garantie naar de toekomst is, toch? & ik hoop van harte dat het er nooit gaat voorvallen ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#443632
tom schreef: Als het hele dorp/en omstreken niet van deze ziekte schijnt af te weten, hoe kunnen ze het dan (tijdig) herkennen? ???
Het probleem met aujeszky is dat je het niet tijdig kunt herkennen. Tegen de tijd dat je het merkt is het al te laat. Voor honden en katten is deze ziekte altijd dodelijk en over het algemeen worden deze dieren bij een aujeszkyuitbraak eerder ziek dan de varkens.
Dat je honden een eventueel klein verhoogd risico hebben gezien uw situatie ginder, waarom dit risico gaan verhogen door ze rauw varkensvlees/afval/testikels te voeren ?
Maar dat is nu juist wat ik me afvraag: verhoog je dat risico wel als dit rauwe varkensvlees afkomstig is van een varken dat in je eigen tuin heeft geleefd? Had dit varken aujeszky onder de leden gehad, dan is je hond daarmee toch al in aanraking geweest.
Het feit dat in uw streek nog geen Aujeszky was, betekent dit niet dat er een garantie naar de toekomst is, toch? & ik hoop van harte dat het er nooit gaat voorvallen ;)
Dat hoop ik ook!
Wat wel in het voordeel werkt is dat dit een heel kleinschalige vorm van varkenshouderij is en dat daardoor de kans op een epidemie veel kleiner is.
Door Mevroi Kruim
#443635
Ja, en de varkens waarschijnlijk een stuk gezonder en met meer weerstand dan het gemiddelde bio-industriebeest.
Maar het blijft toch een risico. Achja, zonder risico leven is er ook niet bij tenslotte.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#443637
Wat ik me ook afvraag: hoe vindt besmetting bij wilde zwijnen plaats? Komt de ziekte gewoon ook onder wilde zwijnen voor of raken wilde zwijnen besmet met aujeszky wanneer er in hun leefgebied onder de tamme varkens aujeszky uitbreekt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door