Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door James
#442506
Mijn honden (op 1 na, die is later begonnen, die staat 50-50 brokken barf) staan nu op 's ochtends 25% brok en 's avonds 75% barf. De week erop wil ik 's ochtends nog even een handje brok geven om het maagzuur te bevredigen, maar ook dat uiteindelijk wegbouwen naar gewoon 1x per dag eten op wisselende tijden. En daarbij in het begin nog een beetje rekening houden met wanneer ze een dag weinig hebben gehad, de volgende dag vroeg te geven en als ze veel hebben gehad de dag erop wat later. Uiteindelijk natuurlijk wanneer het mijzelf uit komt...

Maar het schema wat ik nu gebruik voor de 4 honden ziet er als volgt uit:

maandag:
kipkarkas 1079 gram
allemaal een ei en een visolie capsule

dinsdag:
vlees of gevogelte (ene week vlees andere week gevogelte) 1079 gram
pens 349 gram en 595 gram groente en beetje zeewier

woensdag
kipkarkas 1079 gram
allemaal een ei en een visolie capsule

donderdag:
vleesrib (elke week een ander) 1079 gram
lever 349 gram
595 gram groente met knoflook
221 gram hutenkase (om het prakje van lever en groente eetbaar te maken)

vrijdag:
gevogelte (elke keer weer wat anders)1079 gram

zaterdag:
298 groente met een handje noten
de ene week hele vis 680 gram
en de andere week zalmkop 955 gram

zondag:
349 gram orgaan, de ene week hart en de andere week aparte dingen als long, tong enz.
595 gram groente met knoflook
en een bakje yoghurt met honing en Green Magma

Mijn groente hapjes bestaan voor 1/3 uit pens. Dus de verhoudingen zijn dan uiteindelijk gewoon
60% vleesbotten (ongeveer 45% botten, 55% vlees)
15% orgaanvlees
15% groente fruit mix
10% overige

Ik heb de kip (minder dan 50%) op maandag en woensdag gezet omdat ik het dan maandags elke week vers kan halen (scheelt weer vriesruimte). De visolie bewust erbij op die dag voor de omega 3.

Op zaterdag verse vis van de markt (behalve de zalmkoppen dan, natuurlijk 2 weken in de vriezer).

Knoflook heb ik bewust apart van zeewier, ergens gelezen dat dat niet zo goed samen gaat.

Op dinsdag en donderdag krijgen ze lekker veel. En daar tegenover staat dat ze vrijdag wat minder en op zondag veel minder krijgen. Zondagavond tegen het maagzuur een bakje yoghurt met honing en Green Magma.

Ik heb op deze manier een schema wat makkelijk te onthouden is, doordat de hoeveelheden van orgaanvlees en RMB altijd hetzelfde is. En daardoor ook nog afwisseling in de hoeveelheden per dag.

De kleintjes eten de vis nog steeds niet op de hoeveelheden die ik wil, maar in het schema heb ik er rekening mee gehouden heb dat ik die strijd natuurlijk wel ga winnen he ;D (hetzelfde voor gevogelte met mijn moeilijke vreemd gevogelte eter)

Vleesrib is elke week een ander. Ook in het gevogelte heb ik redelijk veel afwisseling zitten.

Waar ik nog elke keer over twijfel als ik op dinsdag gevogelte geef ipv vlees, of ik dan niet in het geheel te veel gevogelte geef? Of maakt dat niet uit?

Verder probeer ik zoveel mogelijk te wisselen met gevogelte en orgaanvlees van verschillende dieren.

Iemand aanvullingen of verbeterpunten??
Door James
#442535
[quote="Kruimel"]
Ik vind het er zo op het eerste gezicht goed uitzien! :D
Enne, ik neem aan dat je hoeveelheden gewoon afrondt (1029 gram kipkarkas, 349 gram pens ;D ;D)
[/quote]
uhhh ja, ik rond wel af... maar dit zijn de totalen die ik nu gebruik voor de 4 honden.... en die laat ik altijd zo staan, anders ga ik steeds verder afronden ;D
Door James
#442540
[quote="Lizzy"]
Mag ik vragen wat je onder gevogelte verstaat?
[/quote]

Gevogelte wat ze tot nu toe eten is parelhoenkarkas, maar zit eigenlijk altijd veel meer aan dan alleen karkas, dus ook poten en veel ingewanden eigenlijk ook nog wel. Kwartel idem dito, vleugeltjes, pootjes en ingewanden er nog in.

De eend ligt nog in de vriezer en willen ze echt nog niet hebben. Maar morgen ga ik weer een lading gevogelte ophalen. Geen idee wat er allemaal in het pakket zit, maar vast een hoop, in elk geval fazant en haas heb ik gehoord. Ik heb nu namelijk ook aangegeven bij de poelier dat het ook wild gevogelte mag zijn (dacht voorheen dat het te hard was). En toen zei hij, zorg maar voor voeldoende ruimte in je vriezer, want ik heb zat wild. Dus da's mooooi...

Duif ligt ook al in de vriezer, maar daar verwacht ik nog maar niet te veel van.

Tot nu toe heb ik die dag vaker vlees gegeven dan gevogelte omdat ik er nog niet zoveel afwisseling in had omdat ik geen wild wilde geven, maar het gaat wel komen dus... Maar jij vraagt dat waarschijnlijk ook om die reden?
Laatst gewijzigd door James op ma 12 dec 2005, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#442632
Nou, met de afwisseling binnen gevogelte, zou ik me werkelijk niet druk maken of het veel gevogelte is of weinig. Tjonge jonge, parelhoen, fazant, eend, kwartel.... Ik vind dat erg veel afwisseling en volgens mij ben je heel goed bezig!
Door James
#442669
Ja, alleen weet ik nog niet of ze alles gaan eten. Maar met die hoeveelheid afwisseling vind je dus niet dat het uitmaakt of ik veel of weinig vlees van grote dieren voer...

Als ik inderdaad wat minder afwisseling heb, zoals afgelopen tijd doordat ik dacht dat wild nog geen optie was, heb ik die keer bijna altijd vlees gegeven. En van vlees kom ik nog niet verder dan lamsribben, kalfsribben en geitenribben.

Alhoewel ik de grote ook stukjes schaapsvlees voer en de kleintjes mogen die foute botjes afkluiven. Ze gaan heeeeel voorzichtig te werk en over het algemeen blijft er dan maar een heel klein stukje over.
Waar ik overigens erg blij mee ben dat ze dat niet doorslikken. Ik moet het wel gelijk weg halen, anders slikt een van de grote honden het in. Die kunnen werkelijk geen maat houden...

Eenmaal wat verder zal ik vast ook wel een stukje paardenvlees gaan halen, maar veulenribben heb ik nog nooit ergens gezien ;D dus dat zal wel alleen vlees zijn...

Ohhh en ik ga ook herten en ree snippers halen... Volgens mij doe ik wel redelijk wat aan de afwisseling. Of ze het allemaal gaan eten weet ik niet, maar ik kan in elk geval overal wel aan komen. Misschien mazzel met de tijd van het jaar...

Maar geen verbeterpunten? Dit kan je beter met dat geven, of zoiets? Ik hou namelijk niet van half werk... dus jullie mogen echt heel kritisch zijn hoor...
Door Lizzy
#442912
Nee, eerlijk gezegd heb ik geen punten ter verbetering.... Ja, je mag ook zeker vlees van grotere dieren geven (rund en geit en hert en paard: allemaal heel gezond)! Maar ja, ik zie dat je daar ook al mee bezig bent dus qua afwisseling denk ik dat het gewoon snor zit! Nu is het kijken hoe ze het er op gaan doen. En dan moet je per hond gaan 'fine tunen'. Als een hond het op 60% bot niet zo goed doet qua ontlasting (60% is vrij veel) en moeilijk gaat poepen of alsmaar krijtwitte ontlasting heeft, dan kun je naar 50% a 40% vleesbotten gaan. Dat soort dingen dus.

Ik heb overigens nog nooit eerder gehoord dat zeewier en knoflook niet samen zou gaan?
Door Lizzy
#443060
[quote="FB"]
Als je iedere week vis geeft, dan hoeft de visolie toch niet?
[/quote]

Dat ligt eraan wat je voor de rest geeft. Als je verder weinig/geen omega 3 vetzuur leveranciers geeft, dan denk ik dat af en toe wat visolie geen kwaad kan. Zeker wanneer je ook veel kip voert (dit bevat vooral veel omega 6).
Door roefus
#443084
[quote="Lizzy"]
Dat ligt eraan wat je voor de rest geeft. Als je verder weinig/geen omega 3 vetzuur leveranciers geeft, dan denk ik dat af en toe wat visolie geen kwaad kan. Zeker wanneer je ook veel kip voert (dit bevat vooral veel omega 6).
[/quote]

En hoeveel visolie moet je dan gebruiken opdat het resultaat heeft? Bijvoorbeeld één keer per week en dan (naar kilo's terug gerekend) wat als supplement voor de mens wordt aangegeven?
Maar....voor mensen geldt die hoeveelheid dan als 'dagelijks' supplement.
Hoe moet ik dat dan zien?
Door Lizzy
#443097
Dat is voor iedere hond anders, vind ik.

Als een hond veel kip eet en geen vette vis en geen groentes en geen vlees afkomstig van wild: dan zou ik zomaar 4 a 5 dagen per week 1 visolie-capsule (kun je kapot knippen maar ook door het eten doen) geven. De meeste visolie capsules verlangen 1 capsule voor een volwassen mens. Dagelijk. Als je nou 1 piepklein hondje hebt, dan is 1 zo'n visolie capsule wel veel maar ach, geef je er 3 per week ofzo. Heb je een middelgrote hond, dan is 1 capsule prima, een keer of 3 a 4 a 5 per week.

Een hond die 1 a 2 keer per week vette vis eet, niet al te gek veel kip eet en wel groentes en ook af en toe wild eet en soms micro-algen: die hoef je misschien helemaal geen visolie te geven. Die krijgt niet teveel omega 6 binnen en die krijgen dus ook omega 3 vetzuren binnen.

En ja, dan alles wat daar tussen in zit, die kun je ergens daar tussen in visolie geven.

Honden met huidproblemen kunnen overigens baadt hebben bij iedere dag een hoge dosering visolie. Visolie verminderd de gevoeligheid voor allergieen en verminderd (huid)ontstekingen. Maar aangezien de meeste visolie's ook wel minder goede stoffen bevatten (door vervuiling), zou ik zelf niet gauw kiezen om dat lang te blijven geven.
Door James
#443164
En ik ben er achter gekomen dat omega 3 ook goed is voor je huid :D Op tv was een reclame voor gezichtscreme waar omega 3 in zit. Kwam mooi uit, want ik loop nogal te klooien met die capsules. De grote honden eten ze zo weg in hun groentehapje. Voor de kleintjes laat ik de olie uit de capsule lopen en de rest van de capsule gaat dan weer bij de grote honden. Ja... we verspillen niets...

Maar ik heb geloof ik al een keer of 3 de olie midden in mijn gezicht gehad. En zie daar... geen rimpeltjes meer ;)
#443165
[quote="James"]
En ik ben er achter gekomen dat omega 3 ook goed is voor je huid :D Op tv was een reclame voor gezichtscreme waar omega 3 in zit. Kwam mooi uit, want ik loop nogal te klooien met die capsules. De grote honden eten ze zo weg in hun groentehapje. Voor de kleintjes laat ik de olie uit de capsule lopen en de rest van de capsule gaat dan weer bij de grote honden. Ja... we verspillen niets...

Maar ik heb geloof ik al een keer of 3 de olie midden in mijn gezicht gehad. En zie daar... geen rimpeltjes meer ;)
[/quote]


;D ;D ;D ;D ik heb beeld ;D ;D ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door