Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joke en Victor
#441823
Net aangemeld en meteen even een vraag:

Hoe kan ik het beste een pup overzetten op kvv en vers voer.
Bij de fokker krijgt hij eukanuba brokjes en is het dan verstandig om hem gelijk over te zetten omdat hij nog zo klein en kwetsbaar is?
Ook krijgt hij natuurlijk nog meer maaltijden dan een volwassen hond en ik heb ook gelezen dat er minimaal tussen brokken en vers voer 8 uur moet zitten. Dit haal je natuurlijk nooit met een pup?
Hoe kan ik dit nu het beste doen?

Ook een vraag over botten geven. Er staat heel veel informatie over welke botten wel en niet en welk vlees wel en niet maar hoe kan ik dit het beste opbouwen met een pup (hoe vaak per week, wat voor soort botten en vlees ik mee kan beginnen etc etc).

Misschien "domme" vraagjes voor jullie maar ben zo'n onzekere thomas dat ik graag advies wil (en heb nu nog tot februari de tijd ;o)))

Alvast bedankt

Groetjes
Joke
Door danielle1980
#441831
ik zelf zou gelijk op vers over gaan.
en de brokken weggooien.
of zou zo en zo geen brok of vlees op 1 dag geven, dan bv 3 brok dagen en 4 vlees oid.

je zou kunnen beginnen met compleet vlees bv carnibest en langzaam op barf gaan.

ik zou bv met kippennekken qua bot beginnen, of karkassen.
zelf vind ik eendenekken en karkassen ook wel goed.

eigenlijk mag je verder elk vlees geven dat je wilt behalve varken.
ikzelf geef nu rund,kalf,kip,lam,geit, eend, kuikens,konijn, parelhoen en vis.

hoe vaak bot weet ik niet echt ik geef bijna elke dag als ik samenstel een stuk bot namelijk.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op zo 11 dec 2005, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca1
#441833
Mijn pup was bijna 4 maanden toenik het licht zag en overstapte op vlees. Ik heb in het begin nog wel brokkendagen afgewisseld met vleesdagen (inderdaad red je het met een pup niet om er 8 uur tussen te hebben) maar dat werd al snel volledig kvv ;)
De eerste botten die hij kreeg waren kippenekken, platgeslagen welteverstaan. ging prima. Als je de nek vasthoudt kun je hem gelijk leren om er goed op te knagen en kauwen.
succes
trouwen voor pup-barf-recepten zijn er hier betere experts aanwezig die ongetwijfeld nog zullen reageren
Laatst gewijzigd door Bianca1 op zo 11 dec 2005, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#442012
Joke en Victor schreef: Net aangemeld en meteen even een vraag
Allereerst gefeliciteerd met je pup!
Hoe kan ik het beste een pup overzetten op kvv en vers voer.

Wil je kant en klaar versvlees geven of wil je zelf samen gaan stellen of beide?
Bij de fokker krijgt hij eukanuba brokjes en is het dan verstandig om hem gelijk over te zetten omdat hij nog zo klein en kwetsbaar is?
Tja, altijd jammer dat een fokker brokjes aan z'n hond geeft natuurlijk, maar ja, dat gebeurd bij de meeste... Ik ben zelf van mening dat 1 a 2 dagen het voer voeren wat de pup bij de fokker kreeg een goed idee is. Maar, de meeste Barfplaats leden hebben veel succes bij het direct 'cold turkey' dezelfde dag nog over schakelen naar versvlees. Ik denk wel dat je zo snel mogelijk moet overschakelen ja. Een pup bouwt zijn darmflora op in de eerste weken (tot 8 a 11 weken) van zijn leven. Het beste eet de pup dus niet-steriel (dus rauw/vers) voer.
Ook krijgt hij natuurlijk nog meer maaltijden dan een volwassen hond en ik heb ook gelezen dat er minimaal tussen brokken en vers voer 8 uur moet zitten. Dit haal je natuurlijk nooit met een pup?
Hoe kan ik dit nu het beste doen?
Tja. Ik denk dat je het beste gewoon direct 100% versvlees kunt geven. Maar de meeste pups kunnen het ook prima verdragen als je brokken en versvleesmaaltijden op 1 dezelfde dag geeft, zonder dat daar vier uur tussen zit.
Ook een vraag over botten geven. Er staat heel veel informatie over welke botten wel en niet en welk vlees wel en niet maar hoe kan ik dit het beste opbouwen met een pup (hoe vaak per week, wat voor soort botten en vlees ik mee kan beginnen etc etc).
Begin gewoon met kippennekken en eendennekken. Als de pup deze goed verteerd en je pup eet al wat langer vers: dan kun je eens een lekker groot kalfsbot geven waar hij zich lekker op kan uitleven. Ik zou alleen voorkomen dat de pup zo'n groot bot in 1 keer helemaal op eet. Als hij er even mee heeft geworsteld en gestoeid (een minuutje of 10 a 15): haal het dan weg. Maar goed, het hangt verder ook erg af van wat je van plan bent. Wil je zelf gaan samenstellen? In dat geval is het gewoon handig om van kippen en eendennekken vrij stel al karkassen van parelhoen, eend, kip, konijn, etc te gaan geven. En als dat goed gaat, de botten van de grotere dieren, maar dat heeft geen haast.
Misschien "domme" vraagjes voor jullie maar ben zo'n onzekere thomas dat ik graag advies wil (en heb nu nog tot februari de tijd ;o)))

Alvast bedankt

Groetjes
Joke
Welnee, helemaal niet dom!

Overigens is deze pagina misschien wel leuk voor je:

http://www.barfclub.nl/linga/index.htm

en dan barfmenu en barffoto's.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door