Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Axel*
#441727
Hoi,

Net van Lizzy de rekenhulp gekregen. Maar al direkt een vraag:

Darqan weegt nu rond 33kg, maar mag nog beetje bijkomen (is gelukkig al wat aangekomen de laatste 2 weken). Ik wil hem terug naar de 35kg, dan stond hij echt perfekt.
Maar hoeveel % van zijn lichaamsgewicht moet ik hem dan voeren?
Ik geef hem nu 1,5kg Duck per dag. Lijkt voor sommige misschien heel erg veel, maar hij is nu toch eindelijk wat dikker geworden en blijkbaar heeft hij dus die hoeveelheid nodig.
Kan ik hem bij het Barfen dan ook gewoon 1,5 kg/dag geven?
Bedankt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#441742
Dan zou je voorlopig dezelfde hoeveelheid aan kunnen houden. De praktijk hier wees uit dat de honden op dezelfde hoeveelheid Barf tegenover kvv vrij vlot dichtgroeiden, dus je moet het wel goed in de gaten houden.
Door Lizzy
#441743
OK, dus hij is ongeveer uitgegroeid?

Voor volwassen honden is het namelijk zo dat je tussen de 2% en 7% van het lichaamsgewicht voert. Waarbij je dan aan 2% moet denken voor een grote hond of hond die niet zoveel beweegt en 7% is voor een heeeeeel klein en bewegelijk hondje.

Voor pups voer je ongeveer tussen de 5% en de 10% van het lichaamsgewicht. Ook hier weer geldt die 5% voor een pup van een mega-ras en de 10% voor een pup van een heel klein ras.

Als jouw hond nu ongeveer uitgegroeid is, dan kun je zeggen dat hij middelgroot is en zal hij (gezien zijn jonge leeftijd) ergens tussen de 2% en 4% van zijn lichaamsgewicht moeten eten. En eventueel zelfs 5% als hij met 4% niet op gewicht blijft. Ik zou dus zelf even beginnen met 1,5 kilo per dag. Het kan zijn dat hij hier vrij snel van aan gaat komen (die ervaring hebben veel mensen. Als je overschakelt van versvlees naar BARF dan worden veel honden ineens dik. Ik wijd dat aan een betere vertering/minder snelle doorgang van het voedsel door de maag naar de darmen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door