Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#441257
[quote="dirk.simoen"]
Kop in de krant "Het laatste nieuws" van zaterdag 10 december. Artikel te vinden op pagina 9.


[/quote]

Zou het niet gescanned kunnen worden? :-\
Ik wil anders morgen wel even kijken bij het benzinestation in België, als ik ga trainen!
#441736
zou het niet mogelijk zijn een korte inhoud te geven van dat artikel. Ik zal proberen morgen ergens nog een krant van zaterdag te vinden. Het is altijd zo hemels moeilijk om die DA te laten begrijpen dat brokken niet gezond zijn. ???
#441803
Hondenbrokken. Ze bestaan in hoe langer hoe meer soorten en smaken,van ordinaire,droge brokken,tot smeuïge hapjes in een schaaltje. Er bestaat hondenvoer voor grote en kleine honden,voor jonge pups en voor honden op leeftijd.Toch kan al dat hondenvoer niet op tegen de goede,oude overschotjes. ' Honden die alleen etensresten van hun baasjes krijgen,leven 2 jaar langer.' zegt DA Gérard Lippert.

De Brusselse DA onderzocht de gewoonten en levensomstandigheden van 700 honden. 'Il liet fiches opstellen met een soort van overlijdensakte' legt hij uit. ' Van 700 honden heb ik alle informatie over hun leeftijd,geslacht,ras,de gezinssamenstelling van hun baasje,de woonplaats in de stad of op het platteland,de aanwezigheid van een tuin,de doodsoorzaak én de voedingsgewoonten.'

De DA wou aan de hand van de fiches onderzoeken welke omstandigheden leiden tot een langer-én gelukkiger- hondenleven.
'Ik verwachtte eigenlijk dat plattelandshonden en dieren met een tuin langer zouden leven,maar dat klopt totaal niet.' zegt dokter Lippert.
' Allicht zitten die honden evenveel binnen als stadshonden,omdat hun baasjes op het werk zijn. En dan heb je als hond er niet veel aan dat er een tuin is.'
Alleen de voeding heeft een duidelijke,rechtstreekse invloed op de levensduur van een hondeleven.
'Honden die alleen industrieel dierenvoer krijgen,worden gemiddeld 10,5 jaar oud', zegt Gérard Lippert. 'Honden met een gemengd menu,die af en toe hondenbrokken en af en toe etensresten krijgen,worden 11,5 jaar en honden die uitsluitend keukenresten krijgen,worden gemiddeld 13 jaar. Dat is toch een opmerkelijk verschil.'
Volgens G. Lippert is dierenvoeding te éénzijdig en vaak te zout. 'Als er een vertegenwoordiger aanklopt bij mijn praktijk,proef ik de brokken altijd zelf. Meestal zijn ze niet te vreten:droog en smakeloos.
Ik kan dat niet eten,zeg ik dan.
Waarom zou ik uw brokjes aanraden voor huisdieren?'
Als sinds de prehistorie eten honden en katten de restjes van de maaltijden van hun baasjes. Pas de laatste 15,20 jaar,is er een heuse voedingsindustrie voor dieren onstaan. En die leggen de dieren een ander,minder gezond menu op.
#441805
Dat is het artikel. Verder in de krant staat er ook nog een cartoon,met een man en hond aan tafel,de vrouw zit op haar knieën boven op pot hondenbrokken. hahaha ;D Commentaar van de mantegen z'n vrouw: 'ge zijt toch een dierenvriend' ;D
#441813
[quote="Thunder"]
'Als er een vertegenwoordiger aanklopt bij mijn praktijk,proef ik de brokken altijd zelf. Meestal zijn ze niet te vreten:droog en smakeloos.
Ik kan dat niet eten,zeg ik dan.
Waarom zou ik uw brokjes aanraden voor huisdieren?'[/quote]

;D
#441955
[quote="Lizzy"]
Wauw, gaaf artikel! En een DA naar ons hart! (deze man moet in onze pro-vers DA lijst, denk ik :D).
[/quote]

Toch zou ik even van die da willen weten, wat die resten waren! Alleen gekookte rommel, of dat wat voor het koken al "afval" was.
Maar ja, misschien ben ik een zeurpiet! :-\ ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door