Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#439755
Misschien is de vraag al eens gesteld en kan ik het niet vinden, maar ik vroeg me dit af:

Regelmatig hoor ik als argument dat je je honden zou moeten ontwormen vanuit het oogpunt van volksgezondheid. Ik vind dat uiteraard onzin. Maar wat ik me nu ook afvraag is: in hoeverre zijn ontwormingsmiddelen schadelijk voor het milieu? Ik bedoel: je geeft je hond gif om wormen te doden en een deel van dat gif (en de dode wormen) komt er via de ontlasting weer uit. Dat gif belandt dus in onze parken en bossen. En dan? Wat doet het daar? Belandt het in het grondwater? Wordt het afgebroken? Kan het andere organismen in de bodem aantasten?
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#439757
Helemaal onzin is het natuurlijk niet, ik moet er niet aan denken dat de mensen hier niet hun honden ontwormen, de meeste komen uit belgische fokschuren en komen hier al aan met wormen buiken en krijgen daarna uit een zak brokken te eten, die darmen lenen zich keurig voor worm besmettingen.
Mensen die al overal lekker goedkoop uit willen zijn gaan geen mestonderzoekjes laten doen, hebben vaak al geen flauw idee wat de symptomen zijn van een wormbesmetting en die zouden dus gewoon nooit meer ontwormen behalve als de hond ziek wordt van de wormen of als de wormen vanzelf naar buiten gekropen komen.

Ik denk dat ontwormen alleen als het nodig is weggelegd is voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en ook door hebben waneer het misschien tijd is voor een mestonderzoekje of een wormenkuurtje.

Voor kleine kinderen bv is het ronduit gezondheids bedreigend als ze spoelwormen oplopen via de hond of kat, dit kan hele nare gevolgen voor ze hebben.


Ik denk dat het residu wormenmiddel inderdaad de grond in gaat, maar of dit nog zo in die mate is dat het niet afgebroken of uitgefilterd is voor het het grondwater bereikt....geen idee. Het lijkt me wel want anders worden wij al jaren gratis ontwormt
Laatst gewijzigd door sylvia op do 08 dec 2005, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#439772
Komt inderdaad in het milieu terecht. Zeker bij paarden kan dat een probleem zijn. Er zijn mensen die elke 8 weken hun paard ontwormen en al die troep komt in het weiland terecht.
Honden worden veel minder ontwormd en er zit ook minder in, maar als iedereen zijn hond en kat vier keer per jaar ontwormd, zoals het ministerie wil, dan wordt het wel meer.

Het volksgezondheidsverhaal is niet helemaal onzin. Er is bij kinderen een besmettingsgraad van 8% vastgesteld voor honden en katten spoelwormen en met name kinderen met astma kunnen er een flinke verergering van krijgen.
Door Helen
#439776
Soms is bij paarden ontwormen om de 8 weken nodig....Bij ons op stal worden de paarden een keer per 3 maanden ontwormd. En alles staat ongeveer 7 maanden per jaar de hele dag buitenop een ruim weiland. Een jaarling ruin die net op stal kwam werd ziek. Hij is in een paar dagen tijd dood gegaan. Diagnose: zat stikvol wormen en kreeg door de lage weerstand salmonella....Was hij maar iedere 6 tot 8 weken ontwormd....
Gebruikersavatar
Door Sonja
#439813
Ik had misschien enige nuance in mijn uitspraak aan moeten brengen, want soms is ontwormen inderdaad niet overbodig. Ik vind het echter in mijn geval onnodig om mijn honden standaard 4 x per jaar te ontwormen, maar ik krijg af en toe het verwijt dat ik mij onverantwoordelijk zou gedragen ten aanzien van de volksgezondheid. En dat vind ik dus onzin. En het bracht mij op deze vraag, want ik vraag me af wat de keerzijde van de medaille is. Is er ooit onderzoek gedaan naar de mogelijke schadelijke factoren voor het milieu die het ontwormen met zich meebrengt? Ergens vind ik dat ook niet gezond klinken, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Overigens zou het mij niet verbazen als we dergelijke stoffen allemaal binnen krijgen en we dus allemaal worden ontwormd. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens gehoord dat de kwaliteit van het sperma van mannen de laatste decennia is afgenomen door het pilgebruik van vrouwen.
Door geer
#439818
Sonja schreef: Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens gehoord dat de kwaliteit van het sperma van mannen de laatste decennia is afgenomen door het pilgebruik van vrouwen.
Zegt een kikkervisjes tegen een eitje: "Als jij je taak niet meer naar behoren uitoefent, dan ga ik ook in staking!" ;D

Zoiets?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#439824
geer schreef: Zegt een kikkervisjes tegen een eitje: "Als jij je taak niet meer naar behoren uitoefent, dan ga ik ook in staking!" ;D

Zoiets?
Eh, ik weet niet zeker of het wel zo gaat..... ;D
Door Mevroi Kruim
#439845
Tja, als je de wei niet zeer regelmatig uitmest dan moet je idd je paard ontwormen. Ik vind dat persoonlijk het paard achter de wagen spannen. Voorkomen is toch beter dan genezen.
Als je daarentegen dagelijks of bij koud weer een paar keer per week uitmest en regelmatig mestonderzoek doet kun je volstaan met ong 2x per jaar te ontwormen, en dan voornamelijk tegen lintwormen en horzellarven. Lintwormen zie je nl zelden in de paardenmest en horzellarven helemaal niet.
Door Helen
#439877
Kruimel schreef: Tja, als je de wei niet zeer regelmatig uitmest dan moet je idd je paard ontwormen. Ik vind dat persoonlijk het paard achter de wagen spannen. Voorkomen is toch beter dan genezen.
Als je daarentegen dagelijks of bij koud weer een paar keer per week uitmest en regelmatig mestonderzoek doet kun je volstaan met ong 2x per jaar te ontwormen, en dan voornamelijk tegen lintwormen en horzellarven. Lintwormen zie je nl zelden in de paardenmest en horzellarven helemaal niet.
Tja kon dat maar. Er staan gemiddeld een stuk of 10 paarden op. En het is een vrij groot weiland. Het is echt onbegonnen werk om dat regelmatig uit te mesten....
Door Mevroi Kruim
#439907
Helen schreef: Tja kon dat maar. Er staan gemiddeld een stuk of 10 paarden op. En het is een vrij groot weiland. Het is echt onbegonnen werk om dat regelmatig uit te mesten....
Ach, bij ons staan ze met z'n zessen, en er zijn dus ook zes mensen om uit te mesten. Aan de overkant staan er 12 en die mesten ook uit. Als je het maar dagelijks doet is het best bij te houden.
En wij verdelen het land altijd, alleen in de winter krijgen ze het hele stuk. Kleinere stukken zijn beter bij te houden en het gras wordt regelmatige afgegeten (geen paardenplekken). En het grote stuk doen we 2x per week met z'n allen, zo gepiept.
Door James
#440016
Ookal sta je op een prive weitje dan nog moet je echt vaker ontwormen hoor. Je kunt namelijk wel de mest opruimen elke dag, maar de eitjes liggen dan allang in het gras. Het helpt wel wat, maar niet voldoende om niet te ontwormen.

Alleen als het jaar ervoor op het land koeien hebben gestaan kan je in het begin wat minder nauwkeurig zijn met ontwormen. Na een jaar leven de eitjes namelijk niet meer. En koeien en paarden hebben niet dezelfde wormen.

Verder bestaat er geen paardenland wat wormvrij gehouden kan worden...
Gebruikersavatar
Door Sonja
#440059
Tinker schreef: Eerst gaat het over honden en ineens gaat de topic over paarden ;D ;D ;DDacht even dat ik op bokt.nl terecht was gekomen. 8) :P ;D
Ja, er zitten hier kennelijk meer paardenliefhebbers! ;D
Maar mijn vraag ging dus niet over wel of niet ontwormen, of dat nu over honden, katten of paarden gaat, maar over of ontwormen van honden het milieu niet belast.
Niemand enig idee?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#440148
Zal zeker wel, het milieu belasten dus. Maar bij mijn weten is er nooit onderzoek naar gedaan.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#440249
Hitam schreef: Zal zeker wel, het milieu belasten dus. Maar bij mijn weten is er nooit onderzoek naar gedaan.
Zonde, want het lijkt me toch ook een factor om rekening mee te houden. :-\
Door Jantien
#440571
mijn vraag is eigenlijk of je de hond die barft wel moet ontwormen ::)
ik ben daar namelijk mee gestopt sinds hij actief aan het barfen is...
weet iemand hoe dat zit?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door