Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#438204
Dit zou binnenkort het voorlopige menu van Lady worden:

- maandag duck
- dinsdag pens
- woensdag spiervlees + eventueel duck + eitje + knoflook (groentenmix?)
- donderdag vleesbot + eventueel duck
- vrijdag pens
- zaterdag orgaanvlees + eitje + knoflook + duck (groentenmix?)
- zondag vis + eventueel duck

Nu de hoeveelheid duck is dus veel minder. Is het dan beter van 1 à 2 keer per week een groentenmix te geven of is dat niet nodig?
Moet ik nog andere supplementjes geven?
Ze krijgt ook 1 à 2 keer per week wat kaas of joghurt en af en toe wat fruit.
Door Borke
#438531
Spannend hoor om te starten met wat zelf samen te stellen ;D

Ik ken de samenstelling van Duck niet, maar in de meeste kvv's zit vrij veel pens.
Ik zou er dan niet voor kiezen om er ander orgaanvlees of pens bij te geven.
Probeer eens kipkarkas, kipvleugeltjes, een zacht geitenribbetje...
Door Lizzy
#438928
[quote="Sofie"]
Dit zou binnenkort het voorlopige menu van Lady worden:

- maandag duck
- dinsdag pens
- woensdag spiervlees + eventueel duck + eitje + knoflook (groentenmix?)
- donderdag vleesbot + eventueel duck
- vrijdag pens
- zaterdag orgaanvlees + eitje + knoflook + duck (groentenmix?)
- zondag vis + eventueel duck

Nu de hoeveelheid duck is dus veel minder. Is het dan beter van 1 à 2 keer per week een groentenmix te geven of is dat niet nodig?
Moet ik nog andere supplementjes geven?
Ze krijgt ook 1 à 2 keer per week wat kaas of joghurt en af en toe wat fruit.

[/quote]

Heb je de percentages zelf uitgerekend? Hoeveel % orgaanvlees geef je nu (als je alleen naar het zelf samengestelde deel kijkt)?

Je vraag over groentemix begrijp ik eerlijk gezegd niet...?

Andere supplementen zijn voor alsnog niet nodig. Als je geen Duck meer geeft zou je eventueel wat visolie kunnen geven.
Door Sofie
#439637
[quote="Lizzy"]
Heb je de percentages zelf uitgerekend? Hoeveel % orgaanvlees geef je nu (als je alleen naar het zelf samengestelde deel kijkt)?

Je vraag over groentemix begrijp ik eerlijk gezegd niet...?

Andere supplementen zijn voor alsnog niet nodig. Als je geen Duck meer geeft zou je eventueel wat visolie kunnen geven.
[/quote]

Wel aangezien ik de hoeveelheid Duck nog verminder vraag ik me af of het nodig is om echt te gaan berekenen wat te geven en of ik eventueel groentenmix moet bijgeven?
Ik blijf zowiezo nog Duck geven.

Qua BARF doe ik het zo per week:
- 200 gram orgaanvlees (lamshartjes,...)
- 600 gram pens
- 200 gram spiervlees
- 200 of 300 gram vleesbot
- 200 of 300 gram vis

Is dit goed zo? Of is het noodzakelijk dat ik echt al ga berekenen? Ik bedoel komt het zo nauw aangezien ik nog steeds wat Duck blijf geven?
Door Sofie
#439650
[quote="Lizzy"]
Heb je de percentages zelf uitgerekend? Hoeveel % orgaanvlees geef je nu (als je alleen naar het zelf samengestelde deel kijkt)? [/quote]

Wel als ik enkel naar het zelf samengestelde deel kijk kom ik op een totaal van 1600 gram.
Qua percentage orgaanvlees:
Met de pens erbij gerekend kom ik toch op 50%.
Zonder de pens kom ik op 12.5%.

Nu pens ik toch iets speciaals waarvan het geen kwaad kan als ze het meerdere malen krijgen? Niet? Of geef ik toch teveel hiervan?

Van de overige dingen geef ik:

- spiervlees (lamsvlees, kalfsvlees,...): 12.5%
- vleesbot (konijnenbouten, eendendijen, lamsribben,...allemaal met véél vlees eraan): 18%

In totaan komt dit dan op 30,5%.

- vis (halve lamskoppen, kabeljouwnekken,...): 18%
- tafelrestjes zoals stukjes kaas, fruit,... kom ik op 2% à 3%

Van duck geef ik ofwel 400 gram ofwel 600 gram per week.
Indien 400 gram (20%)
Indien 600 gram (27%)

Moet ik iets aanpassen of is het goed zo?
Laatst gewijzigd door Sofie op do 08 dec 2005, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#439660
Ik vind persoonlijk 50% orgaanvlees (inclusief pens) teveel. Ik zou dat terug brengen naar zo'n 15% in totaal maximaal. Want je moet niet vergeten dat ook Duck veel orgaanvlees bevat. In plaats van orgaanvlees zou wat meer vleesbot en spiervlees geven.
Door Sofie
#439830
[quote="Lizzy"]
Ik vind persoonlijk 50% orgaanvlees (inclusief pens) teveel. Ik zou dat terug brengen naar zo'n 15% in totaal maximaal. Want je moet niet vergeten dat ook Duck veel orgaanvlees bevat. In plaats van orgaanvlees zou wat meer vleesbot en spiervlees geven.

[/quote]

Maar 15% inclusief pens? :o
Maar pens is toch iets speciaals? Volgens Mogens mag pens voor barfende honden een groot deel van de maaltijd beslaan... Is dat dan niet zo? En ik geef het toch ook graag voor haar tanden...

Goh wil nl graag pens blijven geven (toch zeker 1 keer per week)....hoe doe ik het dan het beste?

Van de duck geef ik trouwens enkel de uitmuntend omdat het al zo weinig duck is...maakt dat dan veel verschil uit?
Door Lizzy
#439850
Oh, ik zie nu pas dat je niet zoveel Duck geeft (Duck Uitmuntend bestaat namelijk voornamelijk uit orgaan en van dat orgaan is het vrij veel pens + boekmaag). Maar dan nog vind ik 50% orgaan (+pens) echt veel te veel... Ik ben het dan ook niet eens met Eliasen in deze. Ik vind dat er een beetje teveel goeds wordt toegedicht aan pens om zoveel pens te geven... Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening dus he! Dus als jij zo wilt blijven voeren: dan moet je dat natuurlijk doen!

Ik zou zelf de hoeveelheid pens dus halveren. En ik zou dus of 1 maal per week pens geven of 2 maal per week minder pens en daarna een vleesbotje.

Waar is in je berekening de groente gebleven? Of heb je besloten dat je geen groente gaat geven?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 08 dec 2005, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sofie
#440266
Mja, na logisch nadenken van mij is het idd nogal veel orgaanvlees hé en eigenlijk is zoveel idd niet nodig bij nader inzien.
Ik ben van plan om de hoeveelheid orgaanvlees te verminderen naar 15% à 20%. Dan kan ik nog afwisselen met pens, lamshartjes,...

Over de groenten: denk je dat ze nu nodig zijn vermits ik nog Duck geef?
Later als ik de duck helemaal weg ga laten ga ik uiteraard groenten geven...nu weet ik het nog niet zo echt...

Na even aanpassen zou haar nieuw menu er zo uit kunnen zien:
- orgaanvlees 18%
- spiervlees: 25%
- vleesbot: 40%
- vis: 18%
En dan eventueel GF-mix?

En weekmenu zou er zo uit kunnen zien:
- maandag vleesbot
- dinsdag: spiervlees + duck + GF-mix (?) en rauw eitje
- woensdag: 200 gram duck uitmuntend
- donderdag: orgaanvlees + indien geen pens wat duck
- vrijdag: vleesbot
- zaterdag: spiervlees + duck + GF-mix (?) + rauw eitje
- zondag: vis

Is dit zo goed of ontbreekt er wat?
Door Lizzy
#440419
Sofie schreef: Mja, na logisch nadenken van mij is het idd nogal veel orgaanvlees hé en eigenlijk is zoveel idd niet nodig bij nader inzien.
Ik ben van plan om de hoeveelheid orgaanvlees te verminderen naar 15% à 20%. Dan kan ik nog afwisselen met pens, lamshartjes,...

Over de groenten: denk je dat ze nu nodig zijn vermits ik nog Duck geef?
Later als ik de duck helemaal weg ga laten ga ik uiteraard groenten geven...nu weet ik het nog niet zo echt...
In Duck zit geen groente. Dus of je wel of geen Duck geeft: je mag best wat groentemix geven. Nu zijn er veel mensen die vinden dat je een hond helemaal geen groentemix hoeft te geven en deze honden doen het ook goed. Ik heb er persoonlijke andere ideeen over, maar goed, dat is persoonlijk. Als je geen zin/tijd hebt om groentemix te maken, dan kun je ook wat groenterestjes van je eigen maaltijd aan de hond geven!
Na even aanpassen zou haar nieuw menu er zo uit kunnen zien:
- orgaanvlees 18%
- spiervlees: 25%
- vleesbot: 40%
- vis: 18%
En dan eventueel GF-mix?

En weekmenu zou er zo uit kunnen zien:
- maandag vleesbot
- dinsdag: spiervlees + duck + GF-mix (?) en rauw eitje
- woensdag: 200 gram duck uitmuntend
- donderdag: orgaanvlees + indien geen pens wat duck
- vrijdag: vleesbot
- zaterdag: spiervlees + duck + GF-mix (?) + rauw eitje
- zondag: vis

Is dit zo goed of ontbreekt er wat?
Wat voor vleesbot geef je op maandag?

Ik zou zelf ook juist niet de maaltijden met Duck 'opleuken'. Waarom geef je de GFmix + eitjes + vlees niet op de dagen dat je vis/vleesbot, etcl voert? Dan is het wat meer gespreid.
Door Sofie
#441258
Lizzy schreef: In Duck zit geen groente. Dus of je wel of geen Duck geeft: je mag best wat groentemix geven. Nu zijn er veel mensen die vinden dat je een hond helemaal geen groentemix hoeft te geven en deze honden doen het ook goed. Ik heb er persoonlijke andere ideeen over, maar goed, dat is persoonlijk. Als je geen zin/tijd hebt om groentemix te maken, dan kun je ook wat groenterestjes van je eigen maaltijd aan de hond geven!
Hmm dan zal ik best 2 x per week GF-mix bijgeven. Ik vind het niet erg om dit te maken...maak gewoon op voorhand een heel pak.
Wat voor vleesbot geef je op maandag?
Dat varieert. Ik heb in huis:
- lamsribben
- konijnenschouders
- eendenbouten
- kippendijen
- kwartel
- duif
- soms stuk fazant of parelhoen
Ik zou zelf ook juist niet de maaltijden met Duck 'opleuken'. Waarom geef je de GFmix + eitjes + vlees niet op de dagen dat je vis/vleesbot, etcl voert? Dan is het wat meer gespreid.
Waarom best niets bij Duck geven? Kan dat kwaad?
Bij vleesbot en vis geef ik zowiezo niets meer bij aangezien dat al voldoende is voor 1 dag.
Daarom dat ik het bij orgaanvlees en spiervlees doe...gewoon omdat het anders niet genoeg eten voor 1 dag is...
Door Sofie
#441261
[quote="Lizzy"]
ik zou zelf ook juist niet de maaltijden met Duck 'opleuken'. Waarom geef je de GFmix + eitjes + vlees niet op de dagen dat je vis/vleesbot, etcl voert? Dan is het wat meer gespreid.
[/quote]

Ahja je bedoeld om de dagen dat ze vleesbot of vis krijgt wat op te fleuren met iets anders?
Hmm...misschien dat ik dan idd een GF-mix bij het vleesbot en de vis geef.
Door Sofie
#442393
Hier even een overzicht van een 2 weken menu:

WEEK 1:

- maandag: 320 gram eendenbout + 50 gram G-mix + rauw eitje
- dinsdag: 200 gram paardenvlees + beetje eendenvlees + 50 gram duck
- woensdag: 250 gram duck
- donderdag: 200 gram konijnenlever + 100 gram duck
- vrijdag: 300 gram kippendij + 50 gram G-mix + rauw eitje
- zaterdag: 200 gram kalkoenvlees + 50 gram kippenvlees + 50 gram Duck
- zondag: 300 gram kabeljouwnekken + 50 gram G-mix + rauw eitje

WEEK 2:

- maandag: 300 gram lamsribben + 50 gram G-mix + rauw eitje
- dinsdag: 200 gram lamsvlees + 100 gram Duck
- woensdag: 250 gram Duck
- donderdag: 200 gram kippenorganen (hart, maag, lever) + 100 gram Duck
- vrijdag: 1 kwartel + 50 gram G-mix + rauw eitje
- zaterdag: 200 gram kalfsvlees + 100 gram Duck
- zondag: 300 zalmkop + 50 gram G-mix + rauw eitje

Is dit een goed samengesteld (compleet) menu?

Thanks! :D
Door Lizzy
#442408
[quote="Sofie"]
Hmm dan zal ik best 2 x per week GF-mix bijgeven. Ik vind het niet erg om dit te maken...maak gewoon op voorhand een heel pak.Dat varieert. Ik heb in huis:
- lamsribben
- konijnenschouders
- eendenbouten
- kippendijen
- kwartel
- duif
- soms stuk fazant of parelhoenWaarom best niets bij Duck geven? Kan dat kwaad?
Bij vleesbot en vis geef ik zowiezo niets meer bij aangezien dat al voldoende is voor 1 dag.
Daarom dat ik het bij orgaanvlees en spiervlees doe...gewoon omdat het anders niet genoeg eten voor 1 dag is...

[/quote]

Zo zo, een hoop variatie qua vleesbotten!! Super!!

Nou, wat ik bedoelde met Duck combineren met van alles: Duck is de complete versie, toch? Nou ja, die is dus al compleet. Niet dat het kwaad kan om er wat aan toe de voegen maar ik zou dus zelf eerder kiezen om de groentemixjes en eitjes te voeren met iets anders als Duck om het zo meer te spreiden.
Door Lizzy
#442414
Ik heb even de percentages uitgerekend, zonder de Duck. En ik kom op:

40,5% vleesbot
8,1% groentemix
32,4% vlees
8,1% diversen (ei)
10,8% orgaanvlees

Ik neem aan dat je Duck compleet voert? Ik vraag me bijna af waarom je dat nog geeft! Heb je helemaal niet nodig ;D. Ik vind het er prima en ook zeer afwisselend uit zien!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door