Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Diegel
#432
Omdat ik toch wel een beetje bang ben voor heupdysplasie ( :-/ ik heb onze Diegel, onze herder, uit onwetendheid toch wel een beetje veel achter het balletje laten aanrennen en we hebben nogal wat trappen in de tuin...) voeg ik al een tijdje calcium ascorbate crystals toe aan haar voeding, voor de vit C.
Nu las ik echter net dat een teveel aan calcium slecht is tijdens de groei. Op het flesje (solgar) staat dat er 122mg calcium in de dagelijkse dosis zit... Doe ik nu weer niet meer kwaad dan goed? ???
Lieve
Door Diegel
#434
Barf: botten, vlees, groenten, eieren, yoghurt, orgaanvlees...(je weet wel...) en ik probeer echt zo veel mogelijk te varieren, maar ze lust geen fruit, (ze eet wel vaak broccoli) dus ik dacht, wat extra vit C kan nooit kwaad (toch de niet zure versie...), maar nu begin ik wel te twijfelen :-/
Daarom voeg ik ook levertraan toe, leek mij wel goed om die heupjes wat te smeren...
Ik maak me er zo'n zorgen om, ik zal pas gerust zijn als ze 15 maand is en een foto van haar heupen kan laten nemen...
Groetjes, Lieve
Door Lizzy
#435
Wanneer je een juiste hoeveelheid vleesbotten geeft, dan vind ik dat je er onverstandig aan doet om Calcium preparaten te geven. Wanneer je vitamine C wilt geven, doe je er verstandig aan een vorm te geven waar geen Calcium in zit. Waarom kies je daar niet voor? Zure vitamine C is toch geen probleem voor een herder?

Levertraan olie is niet om botten te smeren, maar voor de vitamine A en D. Hoeveel levertraan geef je, als ik vragen mag?

Groetjes, Lizzy
Door Diegel
#436
Ik geef zowat een eetlepel per dag door haar eten. Ik heb altijd gelezen dat levertraan (en alle visolies) goed voor de gewrichten zijn.. Vit A en D is natuurlijk meegenomen.
Wat de calcium ascorbate betreft, dat heb ik altijd gewoon bekeken als een vorm van vit C, ik heb eigenlijk nooit bij het calcium gedeelte ervan stilgestaan.. Ik denk dat ik de rest van het het flesje maar voor mezelf gebruik...
Hoe zit het dan eigenlijk met Ester C; is dat niet dezelfde formule, ook calcium ascorbate?
En die ascorbaat mineral C, over welk mineraal gaat het hier dan?
Zucht, zoveel vragen..
Groetjes, Lieve
Door Angelique
#437
Waarom wacht je tot 15 maanden, je kunt op iedere leeftijd foto's laten nemen.
Wat de toegevoegde vit. D betreft. Overdaad schaadt.

Voor je gemoedsrust zou ik nu al een foto laten maken, dan weet je ook wat je verder te doen staat.
Door Lizzy
#438
Ik geef zowat een eetlepel per dag door haar eten. Ik heb altijd gelezen dat levertraan (en alle visolies) goed voor de gewrichten zijn.. Vit A en D is natuurlijk meegenomen.
Wat de calcium ascorbate betreft, dat heb ik altijd gewoon bekeken als een vorm van vit C, ik heb eigenlijk nooit bij het calcium gedeelte ervan stilgestaan.. Ik denk dat ik de rest van het het flesje maar voor mezelf gebruik...
Hoe zit het dan eigenlijk met Ester C; is dat niet dezelfde formule, ook calcium ascorbate?
En die ascorbaat mineral C, over welk mineraal gaat het hier dan?
Zucht, zoveel vragen..
Groetjes, Lieve
Hoi Lieve, als ik heel eerlijk ben, vind ik 1 eetlepel levertraan per dag veel te veel. Visolie is namelijk iets heel anders als levertraanolie. Levertraanolie bevat hoegenaamd geen omega 3 vetzuren en bevat erg veel vitamine D en A. Overdaad schaadt, zoals Angelique al zegt. Volgens Ian B. kun je best 1 theelepel per dag geven, maar als je ook zuivel, vette vis, en dergelijke geeft, dan zou ik zelfs die ene theelepel per dag nog in mindering brengen.

Je kunt natuurlijk wel zalm of visolie gaan toevoegen aan het menu. Dit bevat geen vitamine A en D en is zeer goed voor de botten en gewrichten.

Calcium ascorbaat: tja, ik weet het niet hoor... Hoeveel geef je daar van per dag? Ester C bevat ook calcium.

Ascorbaat vitamine C bevat of Calcium Ascorbaat, Sodium Ascorbaat of Magnesium Ascorbaat.

Je hebt ook vitamine C in de vorm van Ascorbine zuur. Deze bevat geen Calcium, Magnesium of Sodium. Deze is dus zuur en kAn maag/darmproblemen geven. Ook wordt de zure vitamine C over het algemeen minder goed opgenomen.

Ik moet me hier eens in gaan verdiepen. Want, Ian B. schrijft Ester C of Calcium Ascorbaat of Sodium of Ascorbinezuur voor, maar inmiddels vertrouw ik zijn adviezen ook niet bepaald blind... Voor een volwassen hond komt dit allemaal niet zo krap, maar voor een puppie? Ik weet hiet niet....

Wie weet het antwoord wel?
Groetjes, Lizzy
Door Thineke
#439
Hoi Lizzy,
Ik had nog een berichtje bewaard - van een emaillijst - waarin staat dat volgens de universiteit van Oslo het simpele Ascorbinezuur net zo effectief is voor honden als Ester C.
Volgens mij kwam ik het laatst ook op internet tegen, maar waar? :-/
Door Diegel
#440
Bedankt voor alle antwoorden,
oppassen met al die supplementen dus...
Ik beschouwde levertraan ook als een visolie (cod liver oil) dus zag daar ook helemaal geen kwaad in...
Die calcium ascorbate betrouw ik ook niet meer dus ik hou het maar op een goede portie rauwe broccoli...
Wat de HD fotos betreft weet ik nog niet wat ik ga doen.. genetisch staat ze er wel goed voor maar we voelen ons zo schuldig dat we haar niet wat rustiger hebben gehouden toen ze nog klein was dat we het wel heel erg zouden als het toch mis zou gaan...maar misschien is het wat overdreven bezorgdheid..hoop ik :-/
Is negen maand niet te vroeg voor een HD foto?
Lieve
Door Eidos
#441
<< is 9 maanden niet wat te vroeg voor een HD foto>>

Nou nee ;D Omdat eidos nog best wat last had van groeipijn, en bij de dierenarts een gil gaf omdat het pijn deed toen hij zijn achterpoot draaide hebben we voor de zekerheid al foto's van de heupen laten maken.. Eidos was toen ongeveer 6 maanden oud :). Gelukkig waren zijn heupen perfect en was het dus alleen maar groeipijn ;D...

Groetjes van mij
Door Paul_Barte
#442
Groeipijn.

Dit is een aandoening van de botten van jonge honden van de grote rassen vanaf een leeftijd van 4 maanden. Hierbij groeien de bloedvaten groter dan de gaatjes in het bot waar deze bloedvaten doorheen moeten. Hierdoor treed stuwing op in de mergholte en onder het beenvlies. Doordat de spieren vasthechten op het beenvlies, treed pijnlijkheid bij het lopen op. De honden zijn vaak wisselend kreupel aan verschillende poten. De botten van de lange beenderen zijn pijnlijk als de dierenarts erop drukt met zijn/haar vingers. In een wat later stadium van de aandoening is deze zichtbaar op een röntgenfoto.
Een van de oorzaken van het ontstaan van groeipijnen is een TE VEEL AAN CALCIUM in de voeding. De behandeling bestaat uit rust voor de hond, pijnstillers en aanpassing van de voeding.
Uiteindelijk groeit elke hond over zijn groeipijnen heen. Het gaat nl. over als het dier volwassen is. Echter sommige honden kunnen tot 2 jaar leeftijd af en toe last blijven houden.
Op zich is deze aandoening dus onschuldig, ware het niet dat er helaas nogal eens wordt gesproken over groeipijnen bij een jonge kreupele hond terwijl het dan géén groeipijnen zijn maar een veel ernstigere aandoening zoals bijvoorbeeld elleboogdysplasie. Deze honden met elleboogdysplasie worden dan veel te laat aangeboden ter onderzoek bij de dierenarts en dat is jammer. Voor deze volgende aandoening geld nl. dat hoe eerder je erbij bent hoe beter het dier geholpen kan worden

Note: Groeipijn komt zelden voor bij honden welke worden grootgebracht op een compleet versvleesmenu of een uitgebalanceerd Barfmenu.
Door Lizzy
#443
Bedankt voor alle antwoorden,
oppassen met al die supplementen dus...
Ik beschouwde levertraan ook als een visolie (cod liver oil) dus zag daar ook helemaal geen kwaad in...
Die calcium ascorbate betrouw ik ook niet meer dus ik hou het maar op een goede portie rauwe broccoli...
Wat de HD fotos betreft weet ik nog niet wat ik ga doen.. genetisch staat ze er wel goed voor maar we voelen ons zo schuldig dat we haar niet wat rustiger hebben gehouden toen ze nog klein was dat we het wel heel erg zouden als het toch mis zou gaan...maar misschien is het wat overdreven bezorgdheid..hoop ik :-/
Is negen maand niet te vroeg voor een HD foto?
Lieve
Hoi Lieve, je bent echt niet de enige die dacht dat Cod Liver Oil visolie is. Maar, het is inderdaad levertraanolie en kan wel degelijk overgedoseerd worden. Nogmaals, ik denk dat je eerder in halve theelepels of desnoods in druppels moet doseren als in theelepels. Een hond heeft wel vitamine D (en A) nodig.

Natuurlijke bronnen van vitamine A: lever, levertraanolie, eieren en zuivel. Beta Caroteen (de voorloper van vitamine A - deze moet in het lichaam nog omgezet worden tot vitamine A/Retinol: tomaten, kool, wortelen, groene groente, abrikozen, pompoenpitten, meloen.

Natuurlijke bronnen van vitamine D: Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die met het voedsel het lichaam binnen komt, maar ook door ultraviolette straling op de huid (dus, laat je pup vooral lekker veel buiten): Vis en visleverolien, zuivelproducten.

Je kunt natuurlijk wel Ester C geven, maar ik zou dan maar een lage dosis geven, denk ik (IEMAND?). Rauwe/verse groente en fruit is natuurlijk ook aan te bevelen voor de vitamine C.

Hoe bedoel je trouwens met "we hebben haar niet rustig gehouden"?

Groetjes, Lizzy
Door Diegel
#444
Ja, dat is het net ,Lizzy, ze krijgt voldoende natuurlijke bronnen van natuurlijke vit A,D, en C.. gelukkig ben ik nog niet zo lang bezig met deze suplementen dus ik denk nog niet dat er van overdaad sprake is.

Wat ik met 'niet rustig' bedoelde is dat we in het begin nogal vaak met het balletje gegooid hebben, ook binnenshuis, dus veel afremmen, omdraaien, alles verkeerd dus.. Ook hebben we in de tuin nogal wat trappen, en ze loopt buiten vrij rond dus onvermijdelijk loopt ze er wel een paar keer per dag op en af...

Hopelijk maakt haar voeding, (ze is op 3,5 maand beginnen te barfen) veel goed..
Ze is voor de rest wel super fit hoor, maar als ze na haar dutje een beetje stijf is en zich begint te rekken denk ik altijd, oh nee.. dus toch maar een foto overwegen...

Eidos, ik ben blij voor je mooie heupjes, zal wel een opluchting geweest zijn zeker!!

Groetjes, Lieve
Door Sylvie
#445
Calcium ascorbaat is trouwens erg basisch. En inderdaad geef je dan volgens mij teveel calcium en dat lijkt me link, zeker bij een groter ras en dan ook nog een pup, die een overmaat aan calcium nog niet kan verwerken.
Ook de levertraan ben ik met Lizzy eens; veel te veel.
Wat foto's betreft; hangt er van af of je met de hond wilt fokken, dan is het vaak beter om met een maand of 18 te laten doen.
Maar als een hond echt flinke HD heeft, merk je dat volgens mij al met een maand of 4.
Door Angelique
#446
Hoeft toch niet, hij kan dat toch ook in een later stadium ontwikkelen of dat hij er pas op latere leeftijd last van krijgt.
Wanneer je officiële foto's wilt laten maken die dan door de RvB beoordeelt worden dan wacht men meestal tot 15 maanden, dit is afhankelijk van het ras. Voor je gemoedsrust kun je op ieder gewenst tijdstip even een foto laten maken.
Calcium ascorbaat is trouwens erg basisch. En inderdaad geef je dan volgens mij teveel calcium en dat lijkt me link, zeker bij een groter ras en dan ook nog een pup, die een overmaat aan calcium nog niet kan verwerken.
Ook de levertraan ben ik met Lizzy eens; veel te veel.
Wat foto's betreft; hangt er van af of je met de hond wilt fokken, dan is het vaak beter om met een maand of 18 te laten doen.
Maar als een hond echt flinke HD heeft, merk je dat volgens mij al met een maand of 4.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door