Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#438057
Als ik nou onderstaand menu zou geven aan een kat zou dit dan voldoende zijn kwa variatie en voedingsstoffen of zien jullie tekort komingen?

dag 1:
sochtends:eendagskuiken
savonds: 150 gram kipfilet

dag 2:
sochtends eendagskuiken
savonds 150 gram runderpoulet/hart+ rauw ei.

dag 3:
sochtends eendagskuiken
savonds 150 gram gemalen lever met kippenmagen.

dag 4:
sochtends een bikje mousse
savonds: 150 gram kippenvleugels.

dag 5:
sochtends eendagskuiken
savonds: sardienes uit blik

dag 6:
sochtends: eendagskuiken
savonds: 150 gram rundergehakt + rauw ei.

dag 7:
sochtends: kipfilet
savonds: vis naar keuze.

dan voeg ik zelf nog visolie capsules + peterselie (klein beetje) toe.

Is dit nou een goed menu??
Wat kan ik er nog aan toevoegen? ik kan jammer genoeg niet aan kippennekken komen.

groetjes van mij weer :P
Ik ben gewoon heel erg bang dat ik iets verkeerds doe...

oja wat is cottage cheese eigenllijk?
Laatst gewijzigd door judithj81 op di 06 dec 2005, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#438075
Persoonlijk vind ik het wat veel kip, ik zou wat meer runderspiervlees en/of kopvlees in plaats daarvan geven. Vis is prima, als ze het eten, maar waarom niet alleen verse vis? Eitje is ook prima, maar waarom die peterselie? Katten hebben geen groenten nodig hoor. Het orgaanvlees lijkt me ook goed, al met al geen slecht menu, zou het alleen ietsjes aanpassen. O, en wat bedoel je met mousse? Blikvoer?
#438288
Dus in plaats van kip zou ik dat een keer kunnen vervangen voor een tartaartje?
Wat houd kopvlees precies in?
Ik dacht dat vis uit blik net zo gezond is als verse :-[
Met mousse bedoel ik inderdaad blikvoer..
Ik vind het best moeilijk om te verzinnen wat ik hem kan geven en ik wil het ook niet te duur maken dus vandaar dat ik er 1 keer blik tussen heb staan en hij vindt het ook erg lekker..

waarom geef je ook cottage cheese?
Laatst gewijzigd door judithj81 op di 06 dec 2005, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#438304
Ik zou zelf ipv kipfilet (duur!) eerder kipkarbo voeren. De meeste katten kunnen de botten daarin wel aan, je hebt gelijk extra bot (kan ook geen kwaad) en het kost stukken minder. Als je kat het bot teveel van het goede vindt kun je ook het stuk dijbeen eruit fileren en platslaan, en de ruggengraat in stukken knippen met een snoeimes.
Lever hoef je niet te malen hoor, dat kan ook gewoon aan een stuk.

Tartaartje is leuk, maar soepvlees is leuker ;D moeten ze zelf kauwen, veel beter voor de tandjes. Of een afgeprijsd runderlapje. Kopvlees kun je meestal niet bij de slager kopen, daarvoor moet je naar een slachterij. Het is het spiervlees dat de slager van de runderkoppen afsnijdt om in de worst of het gehakt te doen. Het is meestal vrij goedkoop omdat het niet als lapjes te verkopen is; het bevat wel vaak vrij veel peeslappen en zenen. Dus lekker taai.

Vis in blik is verhit en dus gekookt. Het is op zich geen slecht eten maar rauw is beter, dus als je kat het eet zou ik dat zeker proberen. Je kunt bv beginnen met een stukje afsnijden voor de kat als je zelf vis eet, en eens kijken wat hij ervan vindt.
#438399
OK, ik had de poulet gemist, da's soepvlees. Zo'n botje heb je voor je kat niks aan, alleen als je zelf soep wilt maken.

Karbo's zijn het bovenste deel van de kippenpoot, de ruggengraat zit aan een van de twee vast en de andere is zonder.
#438549
Ik zou in iedergeval wat gemalen eierschaal erbij doen, en ik vind het een keurig dieet alleen zou ik inderdaad ook wat kopvlees toevoegen en even kijken of hij ook pens lust. Die maaltijd mousse zou ik laten vervallen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door