Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door roefus
#438310
Mijn hond en ook alle andere honden hebben altijd rauw vlees gegeten, ook botten.
Maar evengoed wat brokjes erbij.
Ben nu pakweg een week wat op de 'barfweg'.
Heb geen klachten ontdekt, hij eet het allemaal graag.

Het menue voor twee weken, heb ik nu als volgt samengesteld.


de groentemix is uit de vlgd. groenten samengesteld: peen, paprika, selderijknol en blad, broccoli, spruitjes, andijvie, courgette, komkommer, schorseneer en peterselie.
alles zeer fijn gemalen, en voor gebruik een paar uur in wat yoghurt geweekt (om door het zuurtegraad evt. de opname ervan te verbeteren ?)
o ja, bij de groentemix vaak nog een teentje vermalen knoflook.

ik voeg deze mix (100 gram ervan) toe aan de volgende maaltijden:

1: 300 gram runderriblappen (in grote stukken), 250 gram kippenbout en 3 kippennekjes, scheutje olijfolie, 1 losgeklopt ei, twee eetlepels rijst.

2. 400 gram koolvisfilet, 1 gestoomde makreel van 350 gram, scheut zonnebloemolie, twee sneden bruinbrood zonder gist.

3. 400 gram pens, 250 gram kippenbout en wat nekjes, 1 ei, paar eetlepels macaroni.

4. 300 gram runderriblappen, stuk hazenrug van ongeveer 300 gram, wat olijfolie, paar lepels rijst.

5. 300 gram kipfilet, 250 gram kippennekjes, 1 mergpijpje, 1 ei, twee sneden bruinbrood.

6. 400 gram viskoppen, 300 gram zalm (eerst ingevroren), scheutje zonnebloemolie, paar lepels rijst.

7. 400 gram kippevlees (smuldier), ongeveer 3 ons geitenribbetjes, 1 ei, paar eetlepels gierst.

8. 400 gram runderhart, 250 gram kippenbout, olijfolie, twee sneden bruinbrood.

Dit is de 'samenstelling' gezien over twee weken.
De andere 6 dagen voer ik dus Carnibest, uit de verschillende rollen.


Heb alle vlees- en visporties bij elkaar ingevroren (zoals ze op die dag gebruikt worden) en evenzo de 100 gram groentezakjes.
Mijn hond weegt ongeveer 43 kilo, is goed op gewicht.
Maar krijgt ook wel eens 'n tussendoortje in de vorm van pensstaafje, stuk rodi-worst, plakje kaas.
En ook stukjes appel, mandarijn, meloen, walnoot......net wat er zo op de fruitschaal ligt.

Zit ik een beetje goed?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#438323
Zo op het oog ziet het er prima uit :D Het enige wat ik niet zou geven is de gerookte makreel omdat de graat daarvan verhit en hard is en die misschien voor problemen zou kunnen zorgen. Is het gefileerde makreel dan is bovenstaande natuurlijk niet van toepassing, maar zou rauw (als die dat wil eten) nog beter zijn.
Mergpijpjes ben ik ook niet zo weg van, vaak veel te hard waardoor de tanden slijten als een gek en als het een ring is het risico van vastlopen op de kaak. Zelf zou ik niet zoveel graanproducten willen geven, maar als jouw hond daar geen probleem mee heeft dan is het ook niet zo'n probleem. En ik zou de zonnebloemolie en de olijfolie eventueel vervangen door een zalm/visolie.

Wel handig dat hij het allemaal graag eet :D
Door Mevroi Kruim
#438324
Ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit! Lizzy is handiger met verhoudingen en percentages dus die zal je wel vertellen hoe het daarmee zit ;D Maar lekker gevarieerd eten :D

Een paar dingetjes vallen mij op:

het ziet er als wat weinig bot uit. Nu hangt het percentage bot dat je voert erg van je visie op voeding af, en als hij het er goed op doet dan zal het hem wel passen. Ik voer zelf wat meer bot, met name van grotere dieren zoals kalf en lam. Dus lams- en kalfsribben, schouderblad, lamskop, geen dragende delen. Dus geen mergpijp, dat vind ik zelf te hard voor mijn honden. Ik voer ook geen geitenribben, voor mijn kleinere honden is dat ook te hard, maar een grote hond kan dat misschien wel goed aan.

Ik mis de lever, de hoeveelheid hart vind ik wat hoog.

Gestoomde makreel: ik voer in principe zelf geen verhit vlees of vis, maar alles rauw, hooguit eens wat gekookte groente als tafelrestje. Naar mijn idee is de voedingswaarde van rauw voor honden beter dan van verhit.

Mijn visie op koolhydraten ken je 8) ik zou zelf niet zoveel brood, rijst en macaroni voeren. Af en toe eens een restje of een oude boterham geen probleem, maar niet als vast onderdeel van het menu. Het levert aan voedingswaarde niets extra's op en geeft wel risico op struviet.

Olfijolie en zonnenbloemolie!: ik ben niet weg van plantaardige olie voor carnivoren. Qua vetzuren levert het niks op, voor extra energie voer ik liever wat dierlijk vet en voor de omega-vetzuren liever visolie of zalmolie.
Door 202spots
#438327
Groentemix hoeft niet in yogurt geweekt te worden.
Ik heb geeeen idee wat de voedingswaarde van schorseneren is, maar ik zou 't schoonmaken alleen al TEveel werk vinden denk ik.. :-\

De makreel NIET stomen,maar rauw geven,
en mergpijpen zijn van dragende botten en veels te hard om te kluiven en slecht voor de tanden.

En wanneer je besloten hebt om de barfweg te gaan...waarom dan evengoed de graan(brood-pasta) de rijst en gierst????(En kook je de gierst eerst dan?)
Als de pasta en rijst tafelresten zijn dan zou ik er ook minder van geven.
Maar alles door elkaar ziet het er aardig uit ;)

p.s idd meer variatie van organen!
~~~
"Grains and starches also contain phytates, which block mineral absorption. These include calcium, magnesium, zinc, iron and iodine. Many dog food companies became aware of this fact in the 70's and added high doses of synthetic minerals to offset the deficiency that grains caused." meer op:
http://b-naturals.com/Feb2003.php:
~~~~
http://www.barfworld.com/html/learn_more/nograin.shtml
~~~
http://www.mercola.com/2005/feb/5/pets_grains.htm
Laatst gewijzigd door mahuni op di 06 dec 2005, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#438333
Oké, die olie kan eventueel nog vervangen worden door iets anders.
De weinige graanproducten houd ik er (een klein beetje) in, omdat hij het zo lekker vindt en er verder geen last van heeft.
Maar hij kan écht bedelen om een korstje brood, dusss....daarom.
Die gestoomde makreel......ja, daar kwam ik (als enige van dit alles) redelijk goedkoop aan.
Als de graat van gestoomd niet goed is, dan verwijder ik die nog wel (ligt nu in de vriezer).
En ja....mergpijpjes....die gaf ik altijd al eens zo nu en dan.
En hij likt er helemaal het merg uit....vindt hij echt bijzonder.
Het bot zelf daar doet hij eigenlijk niets mee, behalve spelen....gooit het weg, en verwacht dat ik het dan weer terug gooi.
Speelgoedje......totdat ik het daags erna (stiekum) verwijder.........

Dank voor de reacties.
Door roefus
#438337
O ja, en wat de lever betreft......hij had net gisteren kippenlevertjes gehad......dus daarom had ik er nu geen lever bij gedaan.
Weet voor mezelf niet of ik zo héél vaak lever wil geven.
Is uiteindelijk toch ook het orgaan waar alle rotsooi inzit......toch?
Door 202spots
#438340
roefus schreef: De weinige graanproducten houd ik er (een klein beetje) in, omdat hij het zo lekker vindt en er verder geen last van heeft.
Nu nog geen last van heeft...
Maar hij kan écht bedelen om een korstje brood, dusss....daarom.
Om de dag twee sneden bruinbrood zonder gist.
dat is 6 sneden brood in je lijstje...dats meer dan 'n korstje toch?
En ja....mergpijpjes....die gaf ik altijd al eens zo nu en dan.
En hij likt er helemaal het merg uit....vindt hij echt bijzonder.
Het bot zelf daar doet hij eigenlijk niets mee, behalve spelen....gooit het weg, en verwacht dat ik het dan weer terug gooi..
Okay, en wanneer ie z'n tanden er niet op slijt,
dan heb je geluk denk ik ;)

Lever, niertjes, maagjes,pens, is allemaal onderdeel van 't diet.
Zolang alles met mate word gegeven.
Door Mevroi Kruim
#438344
Ik ben het met je eens dat lever als giffilter niet altijd ideaal is. Maar het bevat ook belangrijke voedingsstoffen en maakt een groot deel uit van de organen van prooidieren. Als zodanig is het wel dgelijk een belangrijk onderdeel van een barfmenu.
Als je lever van een jong dier, kalf of vooral lam geeft zitten er wat minder gifstoffen in. Met schapen en lammeren wordt veel minder gerotzooid dan met bio-industriebeesten.

Schorseneren schoonmaken ... blehhhh :-X :-X ;D
De hondjes doen het maar zonder ;D
Door roefus
#438350
haha, die schorseneren maakte ik voor onszelf schoon, omdat ik ze lekker vind, en dus kon er ook wat naar het hondenmenue.

6 sneetjes brood per week komt volgens mij neer op één per dag......of een korstje......
maar goed, hij heeft er inderdaad geen last van.
en bij mijn andere honden ook nooit iets van gemerkt.
mochten er klachten komen, ga ik daar rekening mee houden.

gebit is stevig in orde, onlangs nog laten controleren.
en hij eet die mergpijp dus niet op, haalt slechts het merg eruit.

niertjes, maagjes.....komt allemaal nog wel.
ik was pas voor 8 dagen bezig, de levertjes stonden gisteren op zijn menue.

vr. groet.
Door roefus
#438353
Wat ik me wél afvraag.......iemand schreef dat er meer bot in zou moeten zitten.
Maar ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat 'n 30% bot zou volstaan, omdat anders de ontlasting te hard of te wit wordt.

En orgaanvlees mag toch ook niet meer dan een 15% zijn, gemeten over een aantal weken?
Maagjes, pens, niertjes, hart, lever.....moeten dan toch redelijk gereduceerd?
En afgewisseld?
Of vergis ik me nou?
Door roefus
#438357
ALS ik (want nu ben ik nog eens gaan rekenen) over 8 dagen 400 gram pens en 400 gram hart verdeel.
Dan komt dit dus neer op 100 gram per dag.
Dat is dan wel wat weinig, zou dus iets meer mogen zijn (om aan een 15% te komen).
Accoord.

Tussenliggende dagen eet hij dus Carnibest, dus daar zou de verdeling dan al redelijk goed moeten zijn.

Is er iets bekend over 'de vrije natuur'?
Lijkt mij dat de alpha-beesten daar het eerst en het lekkerst eten.
Heb begrepen dat die als eerst ook vaak de pens consumeren (ook om de onverteerde plantaardige resten daarin).
Voor de wat mindere in de rangorde blijven dus 'de resten' liggen.
Wat geldt daar dan als 'rest'?
Door roefus
#438372
nog iets.......haha, ja ik blijf maar bezig........
ik geef er ook nog een schep brokken bij (heel weinig).
nee, nee, niet omdat ik zo dohom ben.....

maar ik heb altijd de ervaring gehad dat je nooit zo maar ineens moet overschakelen naar 'heel anders'.
dus ik ga geleidelijk van die brokken weg, evengoed van die graanproducten.
alhoewel, een tafelrestje?

bovendien vraag ik me af of er iets bekend is over de 'energie' die een hond verbruikt.
als een hond van pakweg 43 kilo elke dag wel een uurtje of 2 wandelt en/of zwemt.
en redelijk fanatiek rent met een bal, of stok.....
zijn er dan verschuivingen in de percentages?
dusss......moet een actieve hond meer van het één of ander hebben....en andersom?

merk dat ik nog veel te vragen heb.
Door Tineke *
#438379
Volgens mij ben je(ik zeg maar je hoor)wel op de goede weg,maar ik zou toch het brood en rijst enzo niet meer geven.En zeker geen brokken meer in combinatie met vers.Voor de percentage's moet je idd bij Lizzy zijn,die weet dat het best.

Tineke
Door bas rouge
#438384
[quote="roefus"]


bovendien vraag ik me af of er iets bekend is over de 'energie' die een hond verbruikt.
als een hond van pakweg 43 kilo elke dag wel een uurtje of 2 wandelt en/of zwemt.
en redelijk fanatiek rent met een bal, of stok.....
zijn er dan verschuivingen in de percentages?
dusss......moet een actieve hond meer van het één of ander hebben....en andersom?

merk dat ik nog veel te vragen heb.
[/quote]

Wat je vraag over energieverbruik betreft; dat is net als bij het voeren van brokken afhankelijk van de hond zelf. Bekijk je hond gewoon, wordt ie dun, dan moet ie meer. Wordt ie dik moet ie minder. Een graadmeter is ca. 2-3% van zijn lichaamsgewicht aan voeding te geven.
Mijn kleine hondje moet meer hebben dan die 3% en ook de jongste reu eet beduidend meer.
Door Mevroi Kruim
#438392
Als mijn rekenkunsten kloppen voer je ongeveer 13-15% bot. Ervan uitgaande dat de geitenribben kaal bot zijn, de kippenbouten ong 25% bot bevatten en de nekken 50%. Da's dus wel heel wat minder dan 30%. Aan de andere kant bevat een prooidier vaak niet meer dan' zo'n 15% bot dus als je volgens de prooidiermethode zou willen voeren zit je wat dat betreft aardig goed. Ikv oer meer bot, mijn honden doen het daar beter op en honden eten volgens mij als aaseters ook in de natuur meer dan wat er in een vers prooidier zit.

Orgaanvlees ongeveer 12%, maar als je kijkt naar de verdeling in een dood beest is de helft hart veel te veel en de helft pens weinig. Ik zou dus de hoeveelheid hart minderen en dat deel vervangen door andere organen, vooral lever en nier.

Bij wolven eten alle dieren tegelijk, de alfa's kunnen wel aan wat meer orgaan komen maar of dat significante verschilen oplevert weet ik niet. Pens schudden ze uit dus heel veel onverteerd plantendeel krijgen ze niet echt binnen. Daarin voorzien ze eerder door het eten van mest van herbivoren (ook bij de huishond zeer geliefd ;D)

Extra energie: over het algemeen zijn de dieren die wij voeren vetter dan wild, dus energie komen onze hondjes zelden tekort. Aktieve honden verbruiken niet alleen meer calorieen maar hun spieren slijten ook harder, hun organen moeten harder werken etc. dus alleen vet toevoegen brengt naar mijn idee het dieet in onbalans. Als mijn honden dunner worden voer ik meer van alles, als ze te dik worden minder.

Brokken bijvoeren: als je hond langere tijd op uitsluitend brok heeft geleefd kan het zeker verstandig zijn om geleidelijk van voedselsoort te veranderen. Zeker als eht een hond met eeng evoelig maagdarmstelsel betreft. Maar als je altijd al vanalles bijvoerde en je hond is zo'n eerichting kliko (heb er zelf zo een) dan kun je de overgangsperiode kort houden. De combi brok-vers is nl niet zo goed voor het spijsverteringssysteem. Koolhdyraten stellen andere eisen dan vlees en botten, en de twee mengen kan ook minder goed uitpakken. Ik heb zelf mijn honden (volwassen en 8 weken oude pup) cold turkey overgezet, no problemo.

Overigens ben ik veels te krenterig om mijn honde kipfilet te voeren 8) ze eten bouten of karbo's, lekker goedkoop en extra bot.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 06 dec 2005, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door