Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door James
#427290
Mijn honden zijn net over op barf, nu de katten nog. Alleen kan ik over katten veel minder vinden als voor honden. Begrijp ik dat het eigenlijk gewoon hetzelfde is als bij honden alleen dan zonder groente? En hoe zijn de verhoudingen dan bij katten? En hoe belangrijk zijn die?

Ik zie al staan eendagskuikens als ontbijt e.d.

Geeeeen idee of het me gaat lukken. De ene poes haalt voor alles haar neus op en daar staan dan ook nog steeds veeeel te dure brokjes voor. De ander heeft al 3 sardientjes opgegeten en een stukje lamsvlees. Voor mij toch reden om ook voor de katten een poging te wagen.

Maar waar is de documentatie over hoe het barfen werkt met katten? Iemand een idee waar ik dat kan vinden?

Mijn kater heeft blaasgruis en een schildklier afwijking. Heeft iemand daar toevallig ook nog ervaring mee?

Groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Door sylvia
#427612
Barf of kvv is juist heel goed tegen blaasgruis, grote kans dat het alleen van vers eten al overgaat, of in iedergeval niet meer terugkomt. Als de schildklier al een defect vertoont dan is dat blijvend dus ik neem aan dat je thyroxine tabletten geeft , die zul je moeten blijven geven.
Het grote verschil met katten en barf is dat het vaak moeilijker is om een kat te overtuigen dat dat verse voer beter is dan die lekkere hap meuk die stijf staat van de verslavende smaak en geurstoffen. Hoewel dit niet hoeft, er zijn katten die er direct op aanvallen.
Grote botten kunnen ze niet eten dus dat zul je moeten aanpassen, hier krijgen ze kippenbot en eierschaal.
Door Robian
#427700
Hallo Sylvia,

Net zoals Sylvia zegt heeft barf en kvv bij mijn vorige katten perfect gewerkt tegen blaasgruis.
Ik geef ze nu nog kvv met zo nu en dan een barfdag er tussen door.
Hier worden met smaak eendagskuikens, kippenekken, lamshartjes en verschillende andere dingen gegeten.

Ik ben van plan om uiteindelijk toch te gaan barfen met de katten.

Groetjes, Sylvia

ps: wat een lading sylvia's in één onderwerp :o :-X ;D
Laatst gewijzigd door Robian op di 22 nov 2005, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door James
#428032
haha, zeker een hoop Sylvia's... Maar ja, geweldig mooie naam toch ook ;)

Maar dat het goed is tegen blaasgruis had ik inderdaad ergens gelezen... Had ik dat maar eerder geweten. Nu heb ik vreselijk duur voer en ze vinden het niet eens echt lekker.

Ik moet zeggen dat mijn kieskeurige poes vandaag een stukje parelhoen heeft gegeten en dus ook lekker op de botjes heeft staan kraken.
De kater met blaasgruis heeft ook al wat KvK voer gegeten, wat die ander echt weigerd.

Maar echt specifiek kvv voor katten zie je niet veel. Betekend dat ik het kvv voor honden kan nemen? Duck kan ik namelijk bij de groothandel kopen, maar daar zie ik geen kattenvoer van liggen.

Maar zijn er niet net zoals bij honden verhoudingen tussen spier, bot en orgaanvlees?

Groetjes Sylvia
Door Nelly
#428062
Ik geef mijn katten gewoon kvv (bibi) voor honden en vul - voor de liefhebbers - af en toe aan met runder- of lamshart, stukje lever, kuikentje, nou ja zo wat ze lusten eigenlijk. Maar de basis is eigenlijk kvv.
Door Nelly
#428063
Trouwens nog niet zo gek lang hoor, want m'n beide oude katten zijn nog niet zo lang "om" . Zip was de eerste, Mistral eigenlijk pas sinds kort, en ja SR sinds hij hier woont natuurlijk :D.
Door James
#428350
Maar is er niemand die de samenstelling weet? Ik moet toch voer maken voor de honden... En het kvv eet een van mijn katten niet. Dan kan ik misschien een goede samenstelling maken van iets wat ze wel eten...
Door Mevroi Kruim
#428397
Een jaar of 4 geleden stond er op de Feline Future site http://www.serve.com/BatonRouge/ nog een kattendieet zonder groente, en dat volg ik (met wat variaties) sind die tijd voor mijn katten. Je kunt het tegenwoordig nog hier vinden http://www.blakkatz.com/mydiet.html ga naar Recipes.
De Feline Future site is heel interessant, er staan heel veel goeie artikelen over rauw voeren van katten. Het recept hebben ze eraf gehaald omdat ze tegenwoordig zelf dit dieet verkopen.
Ik voeg trouwens geen psyllium toe, mijn katten poepen toch wel, en vit B en kelp met mate. Wel de zalmolie, dat bevalt me erg goed. En ik varieer wel het spier- en orgaanvlees maar de botten zijn meestal toch gewoon kip, andere botten (lam, kalf, parelhoen) zijn voor mijn katten gewoon te hard en voor mij nauwelijks te malen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 23 nov 2005, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#428481
Ik volg ook ongeveer datzelfde recept als Kruimel hierboven (volgens mij bedoel je www.felinefuture.com trouwens Kruimel ;)).
Ik doe het ook wel met wat aanpassingen, zo voeg ook ik geen psyllium toe, en kelp en dulse zijn bij mij vervangen door chlorella en spirulina.
Qua botten hebben ze hier afwisseling tussen kip, konijn en kalkoen, en qua vlees is de hoofdmoot eveneens kip, kalkoen en konijn, maar ook kwartel, parelhoen, paardenvlees, rundsvlees is er regelmatig bij en als er iets anders in aanbieding is, dan eventueel nog iets anders :)

Maar volgens mij vraag jij naar de verhoudingen à la Billinghurst, maar dan voor katten?
70-75% rauwe vleesbotten
15-20% orgaanvlees
10% andere grondstoffen
5% groente en fruit

(zelf ben ik niet zo'n fan van groenten en fruit voor katten, zelfs al is het maar 5%)
Laatst gewijzigd door wenne op wo 23 nov 2005, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#428534
Mijn katten hebben eerst katten kvv gegeten en later gewoon de kvv van de honden , zonder enig supplement overigens. Nu barfen ze gewoon mee met de honden met uitzondering van de kuikens, die krijgen alleen de katten (en Pleunie)
Door James
#428962
Wenne: Jaaaaa zo'n overzichtje bedoelde ik... Dan heb ik tenminste een leidraad om me aan vast te houden...

Thanks voor de sites Kruimel en Wenne. Helaas is diegene waar een menu op zou staan tijdelijk onder constructie, maar dat betekend dat het er binnenkort weer op zou moeten staan... :D


Groetjes Sylvia
Laatst gewijzigd door James op di 29 nov 2005, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#429132
ee hoor, die doet het gewoon. Maar je moet wel Acrobat Reader hebben, het is een PDF bestand. De Reader kun je gratis downloaden bij Adobe.com
Door James
#429956
Hmmmm, nou moet ik toegeven dat ik daar niet altijd even handig in ben... Maar volgens mij was het echt onder constructie... Ik zal mijn vriend er vanavond eens naar laten kijken ::)
Door Joshii
#436904
Sinds de hond barft doen de katten regelmatig lekker mee, steeds vaker eigenlijk.
Ik denk er dus over om met hen ook over te stappen. Het menu op de hierboven genoemde site is al een hele hulp, maar ik heb nog wel een vraag; Hoe zit het met de hoeveelheden, welke berekening hou ik aan?
Ik heb een kater van 10 jaar en een poes van 1,5 jaar.
Kan ik 3% vh lichaamsgewicht aanhouden?

De InstinctsTC-mix van Feline Future...is die ook in nederland verkrijgbaar?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door